FANtv-nl-logo-mobile

tegelen

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
17 nov 2001 10:45 #1 door Guests
tegelen werd gestart door Guests
Beste klussers
Graag goede raad voor een oude tegelwand
In mijn badkamer wil ik een muur (buitenmuur) opnieuw betegelen. Het oude tegelwerk is ongelijk maar zit nog stevig vast. Eraf slopen en de stukadoor laten komen is natuurlijk een optie, maar duur, tijdrovend en rommelig.
Nu heb ik een een voudiger oplossing bedacht, n.l.: gipsvezelplaten strak op de muur bevestigen (zonder ruimte dus), afwerken en opnieuw betegelen: kan dit? Zo niet heeft iemand een andere oplossing?? Ben reuze benieuwd naar de antwoorden. Alvast bedankt, een klussin

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
17 dec 2001 20:36 #2 door Guests
Beantwoord door Guests in topic tegelen
Heb zelf nog niet geprobeerd, maar zag er heel mooi uit:
Grote matte glas-platen (laten zandstralen ?) aan de matte kant bespuiten met mooie kleur verf. Deze tegen muur aan bevestigen (lijmen ?) en naden goed afkitten met transparante siliconen-kit. Ziet er heel mooi uit en goed schoon te houden , lijkt me.
Iemand anders hier ervaring mee ?

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
09 feb 2002 17:10 #3 door Guests
Ik denk dat een gipsplaat monteren wel kan mits je ervoor zorgt dat de oneffeheden van de oude tegelwand niet door de gipsplaat heen drukken. Dan lijkt het me het beste om een vullende lijm te gebruiken en daarmee de gipsplaat tegen de oude tegels te lijmen, dus de gipsplaat niet schroeven.

Gebruik de groene (vochtbestendige) gipsplaat en lijm die vullend vermogen heeft en vochtbestendig is. De gipsplaat is sterk zuigend, dus eerst voorstrijken aan zowel de muurzijde voor de constructielijm als de tegelzijde voor de tegellijm.

Het is verstandig om het glazuur van de oude tegels enigszins op te ruwen (schuurpapier) om de lijm meer houvast te geven.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
11 feb 2002 10:31 #4 door Guests
Ik zou het niet aandurven om gipsplaten op tegels te verlijmen. Mijn advies is rachels plaatsen en daar de gipsplaten tegenaan bevestigen (montagekit, maar bij voorkeur schroeven). Daarmee verlies je wel ruimte, maar krijg je de wand in ieder geval perfect glad. Oneffenheden zie je namelijk bijzonder goed: als twee gipsplaten niet perfect in lijn geplaatst zijn zie je dat ALTIJD als je gaat tegelen. De glans van de tegels versterkt dit alleen maar. Ruimteverlies van rachels kun je beperken door toch eerst de oude tegels eraf te slaan.

Overigens bestaan er gipskartonplaten en gipsvezelplaten. Van de eerste categorie kun je het beste talentboard nemen (120x60 cm). De tweede categorie heeft grotere platen. Je zou kunnen overwegen om die boven en onder in een U-profiel te plaatsen en verder te verlijmen op je oude tegels....Hierop geef ik echter geen garantie

Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden