Een vraag over de rioolbeluchter
- Herman
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
-
15 jan 2002 15:30 #1
door Herman
Een vraag over de rioolbeluchter werd gestart door Herman
In de laatste uitzending is er gesproken over de rioolbeluchter. Deze zou gemonteerd moeten worden in de rioolleiding, om te voorkomen dat bij het doortrekken van de WC het doucheputje en dergelijke wordt leeggezogen.
Is er meer te zeggen over deze beluchter? In de bouwmarkt vond ik enkel de informatie dat deze, afhankelijk van de situatie, 40-70 mm dik moet zijn. Ik vond er 1 van 110mm. (die in mijn situatie nog eens totaal onbruikbaar is) Schoot lekker op dus.
De uitzending ging er ook niet dieper op in. Eigenlijk zou de website de verdere ondersteuning moeten bieden, hier is zendtijd geen beperkende factor. Dit geldt overigens ook voor de montage van de waterleiding naar de wasbak, met name het laatste deel. (zag ik schroefdraad in de muur van groene platen?)
De volgende vragen voor de experts:
-In welke situatie is een rioolbeluchter nodig
-Wat zal in een gegeven situatie de minimale diameter moeten zijn
-Geeft deze beluchter stankoverlast, en is het daarom beter deze buiten het huis te monteren? (via doorvoer oid)
Mijn situatie is als volgt:
Horizontale rioolpijp 110mm of 125 mm met daarop: Toilet, loze afvoer 40mm, verloop naar kleinere diameter, keukenblok, vaatwasser.
Tussen toilet en loze afvoer komt een verticale pijp 110mm naar 1e verdieping, voor het toilet. Het (hangend) toilet staat net naast deze pijp, en zal met een haakse bocht en een stukje buis van 30cm gemonteerd worden.
Vanwege plaatsgebrek zal de douchebak en de wastafel ergens halverwege de vertikale pijp aansluiting vinden.
Verder is er weinig gelegenheid een ontluchting te maken, behalve door de muur naar buiten, waar ik minder voor voel, vandaar deze vraag.
Edited by - Herman on '20020115 18:34:39'
Is er meer te zeggen over deze beluchter? In de bouwmarkt vond ik enkel de informatie dat deze, afhankelijk van de situatie, 40-70 mm dik moet zijn. Ik vond er 1 van 110mm. (die in mijn situatie nog eens totaal onbruikbaar is) Schoot lekker op dus.
De uitzending ging er ook niet dieper op in. Eigenlijk zou de website de verdere ondersteuning moeten bieden, hier is zendtijd geen beperkende factor. Dit geldt overigens ook voor de montage van de waterleiding naar de wasbak, met name het laatste deel. (zag ik schroefdraad in de muur van groene platen?)
De volgende vragen voor de experts:
-In welke situatie is een rioolbeluchter nodig
-Wat zal in een gegeven situatie de minimale diameter moeten zijn
-Geeft deze beluchter stankoverlast, en is het daarom beter deze buiten het huis te monteren? (via doorvoer oid)
Mijn situatie is als volgt:
Horizontale rioolpijp 110mm of 125 mm met daarop: Toilet, loze afvoer 40mm, verloop naar kleinere diameter, keukenblok, vaatwasser.
Tussen toilet en loze afvoer komt een verticale pijp 110mm naar 1e verdieping, voor het toilet. Het (hangend) toilet staat net naast deze pijp, en zal met een haakse bocht en een stukje buis van 30cm gemonteerd worden.
Vanwege plaatsgebrek zal de douchebak en de wastafel ergens halverwege de vertikale pijp aansluiting vinden.
Verder is er weinig gelegenheid een ontluchting te maken, behalve door de muur naar buiten, waar ik minder voor voel, vandaar deze vraag.
Edited by - Herman on '20020115 18:34:39'
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Guests
- Bezoeker
-
19 jan 2002 21:20 #2
door Guests
Beantwoord door Guests in topic Een vraag over de rioolbeluchter
De rioolontluchting wordt aangebracht op het hoogste punt van het afvoersysteem. Dezelfde diameter doortrekken is echter niet nodig. Het gaat immers erom dat het naar beneden stromen van het water geen vacuum kan veroorzaken. Een pijp van 50mm is hierbij voldoende. En ja, met enige zekerheid komt er stank uit deze buis. Het verdient dus aanbeveling om deze naar buiten te leggen, bijvoorbeeld door het dak, goed afdichten en voorzien van een kap. Anders kan de zaak door sneeuw verstopt raken.
- Guests
- Bezoeker
-
29 jan 2002 16:38 #3
door Guests
Het is ook mogelijk een automatische beluchter te plaaatsen, vraag er naar bij de loodgieter niet bij een hobbyzaak want daar zal je ze niet aan treffen, maar het beste is toch in uw geval met een pvc buis rond 50 door het dakbeschot te gaan tot net onder de pannen.
- Guests
- Bezoeker
-
09 feb 2002 16:32 #4
door Guests
Huizen met rioolbeuchting zijn meestal herkenbaar aan het dak. Daar ligt dan vaak een dakpan met een rechtopstaande uitstulping met gaatjes.
Ik vraag me af of die rioolbeluchting echt nodig is. Wij hebben het niet, en dat heeft nooit problemen gegeven.
Ik vraag me af of die rioolbeluchting echt nodig is. Wij hebben het niet, en dat heeft nooit problemen gegeven.
- hktz
- Bezoeker
-
24 feb 2002 16:43 #5
door hktz
Beantwoord door hktz in topic Een vraag over de rioolbeluchter
Een riool ontluchter/beluchter stinkt niet.
Er zit een balletje in die alleen bij lucht aanzuigen lucht doorlaat.
De andere kant op sluit het balletje de pijp af
Er zit een balletje in die alleen bij lucht aanzuigen lucht doorlaat.
De andere kant op sluit het balletje de pijp af
- Guests
- Bezoeker
-
04 mrt 2002 07:03 #6
door Guests
Ik heb 2 platte zwanehals-afvoeren in mijn huis. Onder de douchebak en onder de wasmachinebak. Nu is het probleem, dat deze leeg geblazen worden als het hard waait. Met stankoverlast als gevolg. Ik gooi er dan een bekertje water in om de afvoerputjes weer te vullen. Maar ik vraag me af of er geen andere oplossing voor is.
- Guests
- Bezoeker
-
09 mrt 2002 08:34 #7
door Guests
als de wastafel het hoogste punt is van je riolering en verder geen mogelijkheid is om het bestaande riool naar boven te trekking vanwege de beluchting, dan kun je ook gebruik maken van een andere valpijp op de syfon van de wastafel waarin een automatische beluchter is ingebouwd. Helaas is ook dit onderdeel alleen in de vakhandel te verkrijgen. (bijv. Plieger)
Overings is het altijd nodig om een ontluchting op het riool te realiseren, want je krijgt altijd problemen ook al merkt je het zo niet.
veel succes.
Overings is het altijd nodig om een ontluchting op het riool te realiseren, want je krijgt altijd problemen ook al merkt je het zo niet.
veel succes.
Tijd voor maken pagina: 0.251 seconden