Aarde
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
-
01 okt 2001 07:16 #1
door Guests
Aarde werd gestart door Guests
1. Hoe weet ik of de aarde goed is aangesloten bij zowel de water/verwarmings-leidingen als de elektra?
2. Mag ik de leidingen ook aarden in de kruipruimte onder de badkamer?
Alvast bedankt voor de reakties.
m.vr.gr.,
Coen.
2. Mag ik de leidingen ook aarden in de kruipruimte onder de badkamer?
Alvast bedankt voor de reakties.
m.vr.gr.,
Coen.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
-
06 mrt 2002 16:20 #2
door Guests
Beantwoord door Guests in topic Aarde
aarden mag altijd en overal. soms kan het gebeuren dat je teveel aardpunten aanlegt maar das beter dan eentje te weinig.
zorg er wel voor dat de aardedraad niet te dun is (min 2,5mm2).
wil je weten of alles goed geaard is meet dit dan door met een multimeter.
als ik het goed heb mag er niet meer dan 0.2 ohm weerstand gemeten worden, maar hoe minder hoe beter.
zorg er wel voor dat de aardedraad niet te dun is (min 2,5mm2).
wil je weten of alles goed geaard is meet dit dan door met een multimeter.
als ik het goed heb mag er niet meer dan 0.2 ohm weerstand gemeten worden, maar hoe minder hoe beter.
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
-
07 mrt 2002 16:49 #3
door Guests
Beantwoord door Guests in topic Aarde
1. Meet met een multimeter tussen twee blanke delen van de waterleiding en de centrale verwarming in de ohm-stand. Als beiden onderling zijn verbonden, dan is er een slechts een kleine weerstand (enkele ohms, en dat varieert met hoe goed de meetpennen contact maken met de blanke delen). Controleer op dezelfde manier de weerstand tussen de randaarde klem van een geaard stopcontact en een waterleiding/CV-buis. Als het goed is zijn die ook aan elkaar verbonden.
Dan weet je nog niet of de randaarde ook goed weggeleid wordt in de grond. Er staat meestal in de meterput een lange metalen pen. Die pen is wel eens onderhevig aan corrosie waardoor de weerstand naar de aarde te groot wordt. Een elektriciën heeft de apparatuur om na te meten of de weerstand voldoende laag is. Wij hebben een nieuwe pen langs de oude moeten laten slaan omdat die waarde dus veel te hoog was.
2. Aarden mag ook onder de vloer van de badkamer. Sterker nog, badkamers in nieuwbouwhuizen krijgen een gevlochten metalen mat in de vloer die verbonden is met aarde.
Dan weet je nog niet of de randaarde ook goed weggeleid wordt in de grond. Er staat meestal in de meterput een lange metalen pen. Die pen is wel eens onderhevig aan corrosie waardoor de weerstand naar de aarde te groot wordt. Een elektriciën heeft de apparatuur om na te meten of de weerstand voldoende laag is. Wij hebben een nieuwe pen langs de oude moeten laten slaan omdat die waarde dus veel te hoog was.
2. Aarden mag ook onder de vloer van de badkamer. Sterker nog, badkamers in nieuwbouwhuizen krijgen een gevlochten metalen mat in de vloer die verbonden is met aarde.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden