- Berichten: 11
- Ontvangen bedankjes 0
Geiser mengkraan
- hoofje
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Nieuw lid
Het probleem is dit. We hebben een gewone mengkraan, maar al vele jaren sukkelen we met de temperatuur van het douchewater: als je teveel koud bijmengt gaat de geiser uit. Vooral 's zomers is dat een probleem.
Nu vond ik een artikeltje waarin een kennelijke vakman als oplossing geeft: thermostaatkraan kopen. Niet alleen omdat die automatisch mengt, maar ook omdat hij "terugslagkleppen" heeft, die voorkomen dat het koude water het warme water "wegdrukt" zodat de geiser uit gaat.
Dat leek me wel wat, dus bij de gamma, in de aanbieding, een thermostaatkraan gekocht. Resultaat: hij werkt prima, doet precies wat ik hoopte. Maar hij maakt daarbij een doordringend, zenuwslopend, gepiep. Kraan teruggebracht: volgens gamma hoort dit niet en het kan niets te maken hebben met het feit dat hij op een geiser is aangesloten. Gewoon een andere meenemen. Resultaat echter: een oorverdovend gesnerp; ditmaal begon ook de geiser, die 2 vertrekken verder hangt, mee te doen.
Volgens de handleiding van de kraan, en alles wat ik erover kan vindenop het internet, ligt dit eraan dat de "terugslagkleppen" vervuild zijn. Maar deze 2 kranen waren gloednieuw.
Gamma heeft de kraan teruggenomen, maar wil me niet verder helpen, want: "een thermostaatkraan is niet geschikt voor een geiser; dat werkt niet". Ze ondersteunen dat met verhalen over een tapdrempel, en "pendelen" - maar, zeg ik dan, daar gaat het helemaal niet om, want functioneren doet hij nou juist prima! Hij doet het alleen te luidruchtig!
Inmiddels lees ik dat er een verschil is tussen oudere geisers (van voor 1985) en moderne; en tussen oudere thermostaat kranen (geen jaartal) en nieuwere typen. En dat je moet opletten of de geiser en de kraan "bij elkaar passen". Ik wil daar best op letten - maar HOE dan? Bij geen enkele kraan of geiser lees ik informatie die me daarmee op weg helpt; zowiezo niet aan de buitenkant, maar zelfs niet diep weggestopt in de handleiding. En op de (schaarse) websites van kranenfanbrikanten schittert de op andere technische sites zo gebruikelijke "Technical Fact Sheet" door afwezigheid.
Het gaat me niet alleen om die "thermostaat"; ik wil gewoon mijn douchewater goed kunnen mengen; dan maar geen thermostaat. Maar een gewone mengkraan is, lees ik, "niet geschikt voor geisers"! En inderdaad, hij doet het bepaald niet bevredigend - maar wát dan wél?
Is er iemand die hier het fijne van weet? Ik zou er dankbaar voor zijn, want de warme dagen komen er weer aan, en dat betekent voor ons douchen met water dat, met voortdurend draaien aan de knoppen, heen en weer pendelt tussen gloeiend en koud.
groet,
Hans
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- marcel-van-der-laan
- Bezoeker
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- GJC
- Bezoeker
Voor de veiligheid zullen de meesten net andersom werken. Als je koudwater wegvalt moet warm direct afgesloten worden. Ze zullen dus regelen op warmwater. Mogelijk zit daar je probleem.
Heb je soms een waterbesparende douchekop? Kijk eens of je daar de doorstroombegrenzing uit kunt halen.
Ik word niet gehinderd door enige kennis in deze hoor, het is simpel redeneren. Ik kan het volledig mis hebben.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans-van-Unnik
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1355
- Ontvangen bedankjes 0
Naar dat artikeltje ben ik wel benieuwd.
Een terugslagklep blokeert onmiddelijk de warmwater toevoer als er aan de andere zijde een grotere druk is, de warmwater toevoer gaat een grotere druk uitoefenen als er een tegendruk onstaat met als gevolg dat de waterstroom minder wordt dit gaat door totdat de druk aan beide zijden even groot is dan zal de klep sluiten en stroomt er geen warm water meer, het maakt niks uit of er een keerklep tussen zit, enige extra nadeel is dat de keerklep een extra weerstand geeft op het water debiet zodat de invloed aleen maar groter wordt. Dit kan ook het geluid veroorzaken omdat de stroming ter plaatsen groot is.
Nieuwere geisers werken op het principe van een modulerende ketel en hebben hierdoor ook een lagere tapdrempel dan oudere geisers. Maar toch blijft het voor geisers en doorstroom ketels vaak een probleem wat moeilijk te ondervangen is. Zeker als er waterbesparende kranen en douchekoppen gebruikt worden zijn er vaak problemen.
Een gewone mengkraan moet voldoen, je zit dan alleen in de zomermaanden met temperatuursschommelingen. Maar na verloop van de douchebeurt neemt dit wel af. Andere optie als bij jou de termostaatkraan werkt is er een te kiezen die geen kleppen bevatten.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- houthuijsen
- Bezoeker
Zet eens een nieuw membraam in je geiser ik denk dat de oude poreus is.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- hoofje
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 11
- Ontvangen bedankjes 0
Houthuijsen: dank voor de tip over het membraan; dat heb ik lang geleden geprobeerd; toen dat niet hielp zelfs een heel nieuwe geiser aangeschaft...
Wat Chathanky daarover schrijft - ik twijfel daar nogal aan eigenlijk. Dat het gesnerp eruit voortkomt dat de watersnelheid ter plaatse groter is, daar wil ik voorlopig niet aan; het was daarvoor veel te hard, en bovendien ging ook de geiser (7m verder) snerpen.
Het verhaal over de werking van de terugslagklep is niet af, want nadat die klep dicht is gegaan, bouwt de druk verder op, en gaat hij dus weer open, waarna de druk wegvalt enz. enz. Mijn vraag is dus: met welke snelheid gaat hij dat doen? Mijn gok is dat dit best een paar honderd maal per seconde kan gebeuren, en dat dit het geluid veroorzaakt. Dat verklaart ook dat de geiser gaat piepen, want zulke schokgolven verplaatsen zich gemakkelijk door een waterleiding. En het verklaart ook waarom die kraan zo wonderlijk goed werkt.
Het piepen (dus het werken van die terugslag) geeft m.i. aan dat het warme water wordt "weggedrukt" door het koude water. Dat kan er bijv. aan liggen dat bij mij de koudwater leiding veel korter is dan de warmwaterleiding. Dat zou dan ook verklaren waarom ik bij de geiser zelf wél handwaarm water kan tappen. Wie weet wat een mengkraan doet als de druk van koud- en warmwater verschillend zijn? Is er een manier om de druk van het koude water te verlagen, zonder de doorstroming te beperken?
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- GJC
- Bezoeker
Ik denk dat je zonder ingewikkelde installaties niet de druk kunt verlagen zonder de doorstroming te beperken.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- houthuijsen
- Bezoeker
Alleen de waterhoeveelheid kan verschillen.
Je moet het denk ik toch zoeken in de toevoer van de geiser.
Heb je de aansluit kraan van de geiser ook vernieuwd toen je een nieuwe geiser monteerde?
Het kan best zijn dat er vuil achter de kraan zit waardoor er niet genoeg water wordt toegevoerd.
Het is maar een idee.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans-van-Unnik
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1355
- Ontvangen bedankjes 0
mabelis schreef : Het verhaal over de werking van de terugslagklep is niet af, want nadat die klep dicht is gegaan, bouwt de druk verder op, en gaat hij dus weer open, waarna de druk wegvalt enz. enz. Mijn vraag is dus: met welke snelheid gaat hij dat doen? Mijn gok is dat dit best een paar honderd maal per seconde kan gebeuren, en dat dit het geluid veroorzaakt. Dat verklaart ook dat de geiser gaat piepen, want zulke schokgolven verplaatsen zich gemakkelijk door een waterleiding. En het verklaart ook waarom die kraan zo wonderlijk goed werkt.
Het piepen (dus het werken van die terugslag) geeft m.i. aan dat het warme water wordt "weggedrukt" door het koude water. Dat kan er bijv. aan liggen dat bij mij de koudwater leiding veel korter is dan de warmwaterleiding. Dat zou dan ook verklaren waarom ik bij de geiser zelf wél handwaarm water kan tappen. Wie weet wat een mengkraan doet als de druk van koud- en warmwater verschillend zijn? Is er een manier om de druk van het koude water te verlagen, zonder de doorstroming te beperken?
Die klep gaat niet meer open meer duk als het waterleiding net bouwt de klep niet op en die is net zo hoog als van het koude water.
9 van de 10 problemen heeft ook te maken met de waterbespaarders die de stroming van de warme kraan meer remmen dan die van de koude. In de warme kraan zit al een restictie die het waterdebiet beperken. Als je aan het eind een extra weerstand inbouwt (waterbespaarder) heeft dit meer invloed op de warme als op de koude kraan waardoor de geiser onder de tapdrempel kan komen. Je kunt proberen zonder douchekop de kraan eens open te draaien.
Een termostaatkraan kan alleen een te hoge temperatuur terug regelen, vandaar dat er altijd eerst heet water aangevoert moet worden, je kunt het vergelijken met een radiator termostaatkraan, deze kan allen de ruimtetemperatuur verlagen en nooit verhogen.
chathanky38853.752650463
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans-van-Unnik
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1355
- Ontvangen bedankjes 0
houthuijsen schreef :
Naar mijn mening moet je toch eerst het probleem van de niet goed werkende geiser oplossen want druk is druk en is bij een instalatie altijd in warm en koud gelijk .
Als de kranen dicht zijn is de druk net zo groot, als je ze beide opent is de druk afhankelijk van de weerstand, en bij warmwatertoestellen is dit meestal een doorstroombegrenzer die de druk vermindert.
Het zou inerdaad niet verkeert zijn om de geiser zelf eens te inpecteren, zoals je zegt vervuiling in de doorstroombegrenzer en de kranen.
Een type geiser doorgeven geeft ook wel wat meer inzicht.
chathanky38853.7586689815
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.