- Berichten: 1355
- Ontvangen bedankjes 0
Geiser mengkraan
- Hans-van-Unnik
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
18 juni 2006 21:33 #21
door Hans-van-Unnik
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Beantwoord door Hans-van-Unnik in topic Geiser mengkraan
Gelukkig ben jij in ieder geval op de hoogte hoe het zit.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Boogie
- Bezoeker
03 aug 2006 18:36 #22
door Boogie
Beantwoord door Boogie in topic Geiser mengkraan
Hallo, heb een gelijkaardig probleem en had graag geweten of Mabelis effectief van alle problemen verlost is met een dergelijk type thermostatische mengkraan ?
Heb sinds enkele jaren een geiser MAG 400 Vaillant die in combinatie met een thermostatische kraan soms het water koud deed worden na een tiental minuten. Deze zomer is dit verergerd, en heb net een ééngreepsmengkraan van Grohe gekocht in de veronderstelling dat thermostatisch en geiser niet samen gaan, en dat de oude thermostatische kraan geen degelijke kwaliteit was. Mis dus.
Momenteel krijg ik het water nog steeds niet "handwarm" of de geiser valt uit. Blijkbaar heeft dit met drukverschillen te maken die een gewone eengreepsmengkraan niet aan zou kunnen ? De leidingen heb ik al doorgespoeld, veel vuil was er niet te zien.
Ik twijfel nu of ik het membraam zou laten vervangen of een ander type thermostatische mengkraan zou aanschaffen, de oude was van een goedkoop merk.
Ik vind het ook lastig te oordelen of de tapdrempel onredelijk laag ligt of gewoon is. Als ik andere kranen in huis maar 1/3 open zet, slaat de ketel ook niet aan. Een gewone douchekop bracht geen soelaas, even die van het bad erop gezet maar ook dan sloeg de ketel af bij lauw water.
Iemand tips ?
Heb sinds enkele jaren een geiser MAG 400 Vaillant die in combinatie met een thermostatische kraan soms het water koud deed worden na een tiental minuten. Deze zomer is dit verergerd, en heb net een ééngreepsmengkraan van Grohe gekocht in de veronderstelling dat thermostatisch en geiser niet samen gaan, en dat de oude thermostatische kraan geen degelijke kwaliteit was. Mis dus.
Momenteel krijg ik het water nog steeds niet "handwarm" of de geiser valt uit. Blijkbaar heeft dit met drukverschillen te maken die een gewone eengreepsmengkraan niet aan zou kunnen ? De leidingen heb ik al doorgespoeld, veel vuil was er niet te zien.
Ik twijfel nu of ik het membraam zou laten vervangen of een ander type thermostatische mengkraan zou aanschaffen, de oude was van een goedkoop merk.
Ik vind het ook lastig te oordelen of de tapdrempel onredelijk laag ligt of gewoon is. Als ik andere kranen in huis maar 1/3 open zet, slaat de ketel ook niet aan. Een gewone douchekop bracht geen soelaas, even die van het bad erop gezet maar ook dan sloeg de ketel af bij lauw water.
Iemand tips ?
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- kukkel
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 15
- Ontvangen bedankjes 0
03 aug 2006 22:37 #23
door kukkel
nolloth
Beantwoord door kukkel in topic Geiser mengkraan
hallo boogie
ik had 4 jaar gelden een een valliant mag 250 geplaats bij een vriend ,het was een geiser die toen al een jaar of 3 oud was ,dus bij mekaar 7 jaar oud .mijn vriend belde me 2 weken geleden op dat warm water ging pendelen,zodra ze gingen douchen,ik heb een de membraam vervangen denkende dat probleem was opgelost: niet dus ,wat bleek de spaardouchekop was helemaal verkalkt,effe met azijn verdund met water schoon gemaakt ,probleem opgelost, en ik moet er wel bij zeggen een douche garnituur met grohe thermostaatkraan,heeft 4 jaar gewoon gefunctioneert, dus het kan wel hoor ? misschien is je warmwater leiding naar de kranen 15mm ? ik weet niet meer precies hoeveel jou type geiser warmwater per min geeft.? en ik blijf er bij voor mij alleen grohe of venlo kranen of misschien ideaal standard,al het andere hoef ik niet .
ik had 4 jaar gelden een een valliant mag 250 geplaats bij een vriend ,het was een geiser die toen al een jaar of 3 oud was ,dus bij mekaar 7 jaar oud .mijn vriend belde me 2 weken geleden op dat warm water ging pendelen,zodra ze gingen douchen,ik heb een de membraam vervangen denkende dat probleem was opgelost: niet dus ,wat bleek de spaardouchekop was helemaal verkalkt,effe met azijn verdund met water schoon gemaakt ,probleem opgelost, en ik moet er wel bij zeggen een douche garnituur met grohe thermostaatkraan,heeft 4 jaar gewoon gefunctioneert, dus het kan wel hoor ? misschien is je warmwater leiding naar de kranen 15mm ? ik weet niet meer precies hoeveel jou type geiser warmwater per min geeft.? en ik blijf er bij voor mij alleen grohe of venlo kranen of misschien ideaal standard,al het andere hoef ik niet .
nolloth
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Boogie
- Bezoeker
04 aug 2006 12:48 #24
door Boogie
Beantwoord door Boogie in topic Geiser mengkraan
Beste Jonas, het had stom en geniaal geweest moest het slechts dat zijn, maar ik heb deze ochtend de douchekop een uurtje laten ontkalken met azijn zoals je zei, maar er is geen effect.
De buizen zijn vanaf de ketel tot het eerste verdiep (ongeveer 7 meter afstand in totaal) 18mm en van een collector daar nog enkele meters 16mm tot de douche, allemaal nieuw gelegd in Henco sandwichpipe enkele jaren geleden.
De MAG 400 heeft bij warmste stand een tapdrempel van 3 liter per minuut naar verluid. Ik heb ondertussen nog het volgende gemerkt : als ik de temperatuur van de geiser een kwartslag kouder zet, krijgt zelfs een kraantje op 2 meter afstand van de geiser geen warm water meer bij half open.
Is dit dan typisch voor een poreus membraam ? Of wat zijn daar eigenlijk de symptomen van ?
De ketel zit op de warmste stand te snel onder de tapdrempel als het warm water iets minder gedraaid wordt, met als gevolg enkel iets te heet water als mogelijkheid in douche, maar ook elders dus.
In de nieuwe eengreepsmengkraan zit een mechanisme dat je kan dichter draaien om te besparen, wat niet mag bij geisers volgens het boekje. Van de fabriek uit staat warm op maximum open, en dit heb ik ook zo gelaten.
Klopt het overigens dat een nieuw membraam heel weinig kost ?
De buizen zijn vanaf de ketel tot het eerste verdiep (ongeveer 7 meter afstand in totaal) 18mm en van een collector daar nog enkele meters 16mm tot de douche, allemaal nieuw gelegd in Henco sandwichpipe enkele jaren geleden.
De MAG 400 heeft bij warmste stand een tapdrempel van 3 liter per minuut naar verluid. Ik heb ondertussen nog het volgende gemerkt : als ik de temperatuur van de geiser een kwartslag kouder zet, krijgt zelfs een kraantje op 2 meter afstand van de geiser geen warm water meer bij half open.
Is dit dan typisch voor een poreus membraam ? Of wat zijn daar eigenlijk de symptomen van ?
De ketel zit op de warmste stand te snel onder de tapdrempel als het warm water iets minder gedraaid wordt, met als gevolg enkel iets te heet water als mogelijkheid in douche, maar ook elders dus.
In de nieuwe eengreepsmengkraan zit een mechanisme dat je kan dichter draaien om te besparen, wat niet mag bij geisers volgens het boekje. Van de fabriek uit staat warm op maximum open, en dit heb ik ook zo gelaten.
Klopt het overigens dat een nieuw membraam heel weinig kost ?
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- hoofje
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 11
- Ontvangen bedankjes 0
04 aug 2006 21:44 #25
door hoofje
Beantwoord door hoofje in topic Geiser mengkraan
Beste Boogie,
In antwoord op je vraag: ja, ik heb mijn probleem helemaal opgelost. Ik zie nu, trouwens, dat ik mijn slot-bijdrage eigenlijk vergat te zeggen dat de kraan die ik had gekocht niet voor mijn situatie geschikt bleek. (Ik blijf het belachelijk vinden zo weinig specificaties als fabrikanten endoe-het-zelf zaken bij zo'n kraan leveren). Een andere kraan (praxis) gaf de oplossing, omdat deze wél berekend is op onbelemmerd doorlaten van het warme water.
Maar dat betekent niet dat mijn kraan voor jou de oplossing is, omdat je geiser groter is en je leidingen dikker. Je kraan moet daarop berekend zijn (minstens 8 l/min, lijkt me)
je kunt ook nog wat experimenteren:
De tapdrempel kun je prima zelf be¨palenl, met een emmertje en een horloge: als je alleen vanuit de warme kraan 3l/min tapt, is de geiser dan aan of niet? Gaat hij pas aan bij, zeg, 5l/min dan is er iets met het mechanisme; het membraan ligt dan het meest voor de hand.
Het membraan zorgt voor de tap-drempel: als het membraan lekt, wordt de tapdrempel hoger. Je kunt dus steeds minder koud bijmengen zonder dattie uit gaat, en als er een scheur in het membraan zit doet hij het helemaal niet meer. Zo'n membraan kost maar een paar euro. Het erin zetten kan echter best even wat tijd en handigheid vragen.
Verder is het interessant om te weten hoe het gedrag verandert als je de doucheslang van de kraan schroeft; maakt dat verschil?
En wat is de maat van de aansluitingen op de kraan?
In antwoord op je vraag: ja, ik heb mijn probleem helemaal opgelost. Ik zie nu, trouwens, dat ik mijn slot-bijdrage eigenlijk vergat te zeggen dat de kraan die ik had gekocht niet voor mijn situatie geschikt bleek. (Ik blijf het belachelijk vinden zo weinig specificaties als fabrikanten endoe-het-zelf zaken bij zo'n kraan leveren). Een andere kraan (praxis) gaf de oplossing, omdat deze wél berekend is op onbelemmerd doorlaten van het warme water.
Maar dat betekent niet dat mijn kraan voor jou de oplossing is, omdat je geiser groter is en je leidingen dikker. Je kraan moet daarop berekend zijn (minstens 8 l/min, lijkt me)
je kunt ook nog wat experimenteren:
De tapdrempel kun je prima zelf be¨palenl, met een emmertje en een horloge: als je alleen vanuit de warme kraan 3l/min tapt, is de geiser dan aan of niet? Gaat hij pas aan bij, zeg, 5l/min dan is er iets met het mechanisme; het membraan ligt dan het meest voor de hand.
Het membraan zorgt voor de tap-drempel: als het membraan lekt, wordt de tapdrempel hoger. Je kunt dus steeds minder koud bijmengen zonder dattie uit gaat, en als er een scheur in het membraan zit doet hij het helemaal niet meer. Zo'n membraan kost maar een paar euro. Het erin zetten kan echter best even wat tijd en handigheid vragen.
Verder is het interessant om te weten hoe het gedrag verandert als je de doucheslang van de kraan schroeft; maakt dat verschil?
En wat is de maat van de aansluitingen op de kraan?
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- kukkel
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 15
- Ontvangen bedankjes 0
05 aug 2006 06:49 #26
door kukkel
nolloth
Beantwoord door kukkel in topic Geiser mengkraan
beste boogie
een membraam zelf kost niet zoveel ,het is een rubberplaatje van ongeveer 8cm diameter,membraam zorgt dat gaspin omhoog wordt gedrukt dmv waterdruk tegen het membraam ,als die porreus is of gescheurd,dan kan die ook geen druk opbouwen,gevolg haast geen warmwater of pendelen. half uur werk voor een installateur, uurloon maakt het duur ,suc 6
een membraam zelf kost niet zoveel ,het is een rubberplaatje van ongeveer 8cm diameter,membraam zorgt dat gaspin omhoog wordt gedrukt dmv waterdruk tegen het membraam ,als die porreus is of gescheurd,dan kan die ook geen druk opbouwen,gevolg haast geen warmwater of pendelen. half uur werk voor een installateur, uurloon maakt het duur ,suc 6
nolloth
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Boogie
- Bezoeker
05 aug 2006 13:10 #27
door Boogie
Beantwoord door Boogie in topic Geiser mengkraan
Beste Mabelis en Jonas,
Enig experimenteren geeft aan dat de ketel aan (of af) slaat bij een debiet van ongeveer 3,5/4/3,3 liter per minuut. Het minimumdebiet is volgens de handleiding 3 liter, persoonlijk vind ik dit twijfelachtig of het membraam dan echt slecht is, maar het zit er toch iets te veel boven anderzijds. Dit is getest dichtbij de geiser zowel als in de douche.
De aansluitingen aan de kraan zijn als volgt : van de Henco 16mm leiding naar de standaardaansluitplaat in de muur, dan een standaard s-stuk (16mm in, naar 18mm uit volgens dat ik meet). Er zaten wel nieuwe S-stukken bij de eengreepsmengkraan, die deze verbreding naar de mengkraan niet hebben maar binnenin smal blijven. Deze heb ik niet gebruikt. Of vervangen van deze S-stukken iets oplevert, betwijfel ik.
Zonder douchekop lukt het aanvankelijk beter om lauwer water te krijgen, met een andere douchekop die absoluut geen spaarfunctie heeft (opengemaakt en nagekeken), valt het warm water na enige tijd toch ook weg. Dit bij eengreepsmengkraan en ook de oude thermostathische mengkraan. Ik heb net beide douchekoppen geprobeerd tijdens dezelfde douchebeurt, maar identiek probleem.
Het vervangen van het membraam is gepland volgende week. Kan het membraam ook "vertraagd" problemen opleveren ? Aanvankelijk redelijk zich aan de tapdrempel houden maar dan toch na een tijd plotsklaps uitvallen ? Dit is bij mij misschien eerder het geval dan echt direct te hoge tapdrempel.
Nog een vraagje : ik blijk een zwaardere ketel te hebben dan anderen hier blijkbaar. Mijn redenering was : meerdere vragen in het huis naar warm water aankunnen zonder debietverlies. Maar schijnbaar is de tapdrempel lager bij kleinere modellen. Ik zie de toekomst al fatalistisch tegemoet als het membraam geen verbetering oplevert : kosten voor een nieuwe met kleinere tapdrempel vrees ik dan.
Enig experimenteren geeft aan dat de ketel aan (of af) slaat bij een debiet van ongeveer 3,5/4/3,3 liter per minuut. Het minimumdebiet is volgens de handleiding 3 liter, persoonlijk vind ik dit twijfelachtig of het membraam dan echt slecht is, maar het zit er toch iets te veel boven anderzijds. Dit is getest dichtbij de geiser zowel als in de douche.
De aansluitingen aan de kraan zijn als volgt : van de Henco 16mm leiding naar de standaardaansluitplaat in de muur, dan een standaard s-stuk (16mm in, naar 18mm uit volgens dat ik meet). Er zaten wel nieuwe S-stukken bij de eengreepsmengkraan, die deze verbreding naar de mengkraan niet hebben maar binnenin smal blijven. Deze heb ik niet gebruikt. Of vervangen van deze S-stukken iets oplevert, betwijfel ik.
Zonder douchekop lukt het aanvankelijk beter om lauwer water te krijgen, met een andere douchekop die absoluut geen spaarfunctie heeft (opengemaakt en nagekeken), valt het warm water na enige tijd toch ook weg. Dit bij eengreepsmengkraan en ook de oude thermostathische mengkraan. Ik heb net beide douchekoppen geprobeerd tijdens dezelfde douchebeurt, maar identiek probleem.
Het vervangen van het membraam is gepland volgende week. Kan het membraam ook "vertraagd" problemen opleveren ? Aanvankelijk redelijk zich aan de tapdrempel houden maar dan toch na een tijd plotsklaps uitvallen ? Dit is bij mij misschien eerder het geval dan echt direct te hoge tapdrempel.
Nog een vraagje : ik blijk een zwaardere ketel te hebben dan anderen hier blijkbaar. Mijn redenering was : meerdere vragen in het huis naar warm water aankunnen zonder debietverlies. Maar schijnbaar is de tapdrempel lager bij kleinere modellen. Ik zie de toekomst al fatalistisch tegemoet als het membraam geen verbetering oplevert : kosten voor een nieuwe met kleinere tapdrempel vrees ik dan.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- hoofje
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 11
- Ontvangen bedankjes 0
05 aug 2006 21:23 #28
door hoofje
Beantwoord door hoofje in topic Geiser mengkraan
Hoi Boogie; als je metingen nauwkeurig zijn, heb je volgens mij dáár het probleem te pakken. Een tapdrempel van 3l moet niet verlopen naar 3,5 of zelfs 4; dan is er wat loos.
OVERIGENS hoeft dat niet het membraan te zijn; het kan ook zijn dat er een instelling niet correct staat! Technische handleiding (te pakken zien te krijgen en) lezen.
Een andere geiser kopen lijkt me wel héél ver gaan. Als je zeker gesteld hebt dat de geiser in orde is, dan is het verder nog alleen een kwestie van de juiste kraan kopen; een "pressure balancing" thermostaatkraan van voldoende capaciteit.
Voor de keuze is nog van belang:
- Op het moment dat het eventjes wél goed werkt (evt. met afgeschroefde douche), wat is dan het debiet?
- Hoe hoog is de watertemperatuur van het warme water?
Tenslotte nog even: je zegt wel iets over verlagen van de geiser-temperatuur, maar bedoel je dat daarvan het probleem groter werd?
OVERIGENS hoeft dat niet het membraan te zijn; het kan ook zijn dat er een instelling niet correct staat! Technische handleiding (te pakken zien te krijgen en) lezen.
Een andere geiser kopen lijkt me wel héél ver gaan. Als je zeker gesteld hebt dat de geiser in orde is, dan is het verder nog alleen een kwestie van de juiste kraan kopen; een "pressure balancing" thermostaatkraan van voldoende capaciteit.
Voor de keuze is nog van belang:
- Op het moment dat het eventjes wél goed werkt (evt. met afgeschroefde douche), wat is dan het debiet?
- Hoe hoog is de watertemperatuur van het warme water?
Tenslotte nog even: je zegt wel iets over verlagen van de geiser-temperatuur, maar bedoel je dat daarvan het probleem groter werd?
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Boogie
- Bezoeker
06 aug 2006 06:55 #29
door Boogie
Beantwoord door Boogie in topic Geiser mengkraan
Beste Mabelis,
Alvast over het laatste : je kan aan de ketel de temperatuur van het warme water minder zetten. Als ik dat deed, slaat het warme water nog sneller af bij half dicht draaien (op warme stand : één derde) van een kraan 2 meter ver van de ketel. Groter probleem dus omdat de tapdrempel dan nog sneller bereikt wordt dan als hij op maximum vermogen staat. Volledig naar het koudste gedraaid slaat hij zelfs niet meer aan, maar ik weet niet of volledig omdraaien wel de bedoeling is, en een ketel sowieso dan nog warm water geeft. In het instructieboekje staan drie mogelijkheden in warmte van die knop, variërend van een kwart tot een halve slag. Volledig 1 slag om staat er niet bij, dan levert hij ook geen warm water meer.
De temperatuur heb ik niet nagemeten, maar naar mijn gevoel meer dan heet genoeg, niet aan te raken.
Het debiet van warm is iets minder dan koud, maar niet omzeggens te weinig of heel beperkt. Daarmee is mijns inziens niets abnormaals aan de hand, meer dan voldoende.
Technische handleiding die ik heb is vrij beperkt, en op internet is er nauwelijks een jota te vinden bij Vaillant. Net als jou ben ik ook niet bepaald opgetogen over de technische gegevens die fabrikanten leveren over de werking van hun apparaten. Naar een kleinere ketel gaan zou slechts een piste zijn moest niets werken (voor douche zijn er modellen die 2 liter als tapdrempel hebben, vandaar). Eerst dus membraam en afstelling, eventueel nog jouw type thermostatische kraan uitproberen.
Alvast over het laatste : je kan aan de ketel de temperatuur van het warme water minder zetten. Als ik dat deed, slaat het warme water nog sneller af bij half dicht draaien (op warme stand : één derde) van een kraan 2 meter ver van de ketel. Groter probleem dus omdat de tapdrempel dan nog sneller bereikt wordt dan als hij op maximum vermogen staat. Volledig naar het koudste gedraaid slaat hij zelfs niet meer aan, maar ik weet niet of volledig omdraaien wel de bedoeling is, en een ketel sowieso dan nog warm water geeft. In het instructieboekje staan drie mogelijkheden in warmte van die knop, variërend van een kwart tot een halve slag. Volledig 1 slag om staat er niet bij, dan levert hij ook geen warm water meer.
De temperatuur heb ik niet nagemeten, maar naar mijn gevoel meer dan heet genoeg, niet aan te raken.
Het debiet van warm is iets minder dan koud, maar niet omzeggens te weinig of heel beperkt. Daarmee is mijns inziens niets abnormaals aan de hand, meer dan voldoende.
Technische handleiding die ik heb is vrij beperkt, en op internet is er nauwelijks een jota te vinden bij Vaillant. Net als jou ben ik ook niet bepaald opgetogen over de technische gegevens die fabrikanten leveren over de werking van hun apparaten. Naar een kleinere ketel gaan zou slechts een piste zijn moest niets werken (voor douche zijn er modellen die 2 liter als tapdrempel hebben, vandaar). Eerst dus membraam en afstelling, eventueel nog jouw type thermostatische kraan uitproberen.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- hoofje
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 11
- Ontvangen bedankjes 0
06 aug 2006 10:31 #30
door hoofje
Beantwoord door hoofje in topic Geiser mengkraan
Hallo Boogie, je antwoorden zijn me niet helemaal duidelijk, of ik heb de vragen misschien niet helder gesteld.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "Het debiet van warm is iets minder dan koud, maar niet om te zeggen te weinig".
De eerste keer (vorige mail) vroeg ik om de tapdrempel: dus de hoeveelheid water dat door de geiser moet stromen wil hij gaan branden. (dus met uitsluitend warm water)
De tweede keer vroeg ik naar het debiet van water van ca. 38 graden (dus op het moment dat het eventjes wél werkt, desnoods met afgeschroefde kraan). Het gaat nu dus om gemengd water. Dat debiet zal vanzelfsprekend veel hoger zijn dan de 3 á 4 liter van de tapdrempel en is van groot belang omdat het bepaalt wat voor soort kraan je nodig hebt. Je kunt ook dit debiet bepalen met een emmertje en een horloge.
Mijn vraag naar de temperatuur gaat eigenlijk over hetzelfde: als je de warmwatertemperatuur weet, kun je uitrekenen hoeveel koud je moet bijmengen om 38 graden (de standaard douchetemperatuur) te krijgen. Ook daaruit kun je opmaken hoe groot de capaciteit van je kraan moet zijn.
Tenslotte over de verlaging van de temperatuur van de geiser: het basisprobleem is: in de mengkraan "duwt" het bijgemengde koude water het warme water weg, waardoor dit niet meer vrij kan uitstromen en de warmwaterstroom onder de tapdrempel geraakt. Als je de temperatuur van het aangevoerde warmwater verlaagt, dan hoef je in de douche minder koud bij te mengen. Dat is dus een factor die helpt. Anderzijds kán het zijn (afhankelijk van het systeem) dat de tapdrempel bij lagere temperatuur hoger wordt. Dat is een factor die tegenwerkt.
Het eindresultaat in de douche wordt erdoor bepaald welke van deze twee effecten het sterkst is. Het resultaat van de andere kraan, zoals je die beschrijft, zegt daar op zich weinig over; je moet echt de proef doen met de mengkraan, en bij maximale waterdoorlaat. (Niet dat ik er veel van verwacht, maar het lijkt me een kleine moeite, toch?)
succes!
hm
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "Het debiet van warm is iets minder dan koud, maar niet om te zeggen te weinig".
De eerste keer (vorige mail) vroeg ik om de tapdrempel: dus de hoeveelheid water dat door de geiser moet stromen wil hij gaan branden. (dus met uitsluitend warm water)
De tweede keer vroeg ik naar het debiet van water van ca. 38 graden (dus op het moment dat het eventjes wél werkt, desnoods met afgeschroefde kraan). Het gaat nu dus om gemengd water. Dat debiet zal vanzelfsprekend veel hoger zijn dan de 3 á 4 liter van de tapdrempel en is van groot belang omdat het bepaalt wat voor soort kraan je nodig hebt. Je kunt ook dit debiet bepalen met een emmertje en een horloge.
Mijn vraag naar de temperatuur gaat eigenlijk over hetzelfde: als je de warmwatertemperatuur weet, kun je uitrekenen hoeveel koud je moet bijmengen om 38 graden (de standaard douchetemperatuur) te krijgen. Ook daaruit kun je opmaken hoe groot de capaciteit van je kraan moet zijn.
Tenslotte over de verlaging van de temperatuur van de geiser: het basisprobleem is: in de mengkraan "duwt" het bijgemengde koude water het warme water weg, waardoor dit niet meer vrij kan uitstromen en de warmwaterstroom onder de tapdrempel geraakt. Als je de temperatuur van het aangevoerde warmwater verlaagt, dan hoef je in de douche minder koud bij te mengen. Dat is dus een factor die helpt. Anderzijds kán het zijn (afhankelijk van het systeem) dat de tapdrempel bij lagere temperatuur hoger wordt. Dat is een factor die tegenwerkt.
Het eindresultaat in de douche wordt erdoor bepaald welke van deze twee effecten het sterkst is. Het resultaat van de andere kraan, zoals je die beschrijft, zegt daar op zich weinig over; je moet echt de proef doen met de mengkraan, en bij maximale waterdoorlaat. (Niet dat ik er veel van verwacht, maar het lijkt me een kleine moeite, toch?)
succes!
hm
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden