FANtv-nl-logo-mobile

pijpbuigijzers

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
10 nov 2002 08:34 #1 door Guests
pijpbuigijzers werd gestart door Guests
hoe neem ik de maat van de te buigen pijp en hoe plaats ik de pijp dan in het buigijzer?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Loodje
  • Bezoeker
  • Bezoeker
15 nov 2002 21:28 #2 door Loodje
Beantwoord door Loodje in topic pijpbuigijzers
Heel makkelijk,
In theorie hebben ze daar allerlei manieren voor om dat uit te rekenen,maar in de praktijk als loodgieter doe ik het heel simpel.
1.Zet een streep waar je de bocht wilt hebben met potlood of stift.je kunt de pijp op de plaats houden waar je hem wilt hebben en waar je de bocht wilt hebben en dan een streep zetten,gaat dit niet dan meet je gewoon de maat waar je de bocht moet maken en zet je daar een streep op de pijp.Bv -ik moet de bocht om op zegge;1,35m en daar zet je een streep neer.
2 Leg de pijp in het buigijzer met de streep boven de ronding van het ijzer.
zorg ervoor dat je de streep in een lijn kunt doortrekken direct langs het hoogste punt van de ronding en als de streep op de buis een lijn vormt langs het hoogste punt van de ronding dan plaats je de andere helft van de buigtang erop en ga je buigen.

Andere methode;

1.Neem willekeurig stuk buis zet een streep op de buis direct waar de ronding begint van het buigijzer,en buig de buis.
2.Meet vanaf de streep tot aan het hart van het gedeelte wat omgebogen is,dan heb je de zogenaamde terugmeet maat.
3.Als je nu bv een bocht moet hebben op zegge 1,10m en de terugmeetmaat is 10 cm dan zet je een streep op 1,10m en meet je 10 cm terug en die streep zet je tegen het punt waar de ronding begint en dan buig je de buis.
En als je het goed doet zie je dus weer dat net als in methode 1 de streep van de exacte maat weer 1 rechte lijn vormt met het hoogste punt van de buigcirkel van het buigijzer.

Nog andere methode;
1.Ga ingewikkeld met allerlei knieen en bochten werken die je moet solderen of knellen.
2.Stop met knoeien en laat de professional het doen.

Mazzel.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
21 nov 2002 16:17 #3 door Guests
Beantwoord door Guests in topic pijpbuigijzers
dank je wel loodje voor je informatie

Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden

© FANtv.nl