FANtv-nl-logo-mobile

Muurbekleding, wat is meest voordeligst/snel?

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
30 aug 2004 19:13 #1 door Guests
Van deze verschillende muurbekledingopties, welke is nou het meest voordeligst om te gebruiken aannemende dat het allemaal DHZ is? Ik heb geen idee van hoeveel de materialen tegenwoordig kosten namelijk en de bouwmarkt is vandaag niet open

Dus.. aannemende dat ik al het gereedschap en materialen moet gaan aanschaffen en het op een nieuwe betonnen muur komt, welke is het meest voordeligst en welke het snelst aan te brengen (droogtijd niet meegrekend)??

Optie 1 -glasweefselbehang + verven:
Eerst glasweefselbehang behangen en dan met latexverf (mengkleurtje) overschilderen

Optie 2: stuccen + verven
Muur glad afwerken door te stuccen en dan mengkleurtje er over heen.

Optie 3: glasvliesbehang van redelijke kwaliteit en motief behangen.
Glasvliesbehang is waarschijnlijk een van de snelste behangmateriaalen. Lijm op de muur smeren, behang erop klaar. Maar hoeveel kost dat nou? behang en lijm?

Optie 4: sierpleister met een kleurtje
Sterk zuigende wand, dus voorstrijken is een must.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
30 aug 2004 19:31 #2 door Guests
Beantwoord door Guests in topic Muurbekleding, wat is meest voordeligst/snel?
het gaat hierbij dus om behangklaar betonmuur

• Marnix
  • Bezoeker
  • Bezoeker
01 sept 2004 13:36 #3 door Marnix
Beantwoord door Marnix in topic Muurbekleding, wat is meest voordeligst/snel?
Hoi,

Wat het allemaal precies kost kan ik je helaas niet vertellen maar misschien heb je iets aan onderstaande.

Stucken/sierpleister is in de regel duurder en zeker als je zelf nog een spateltje, grote ton, spaan etc aan moet schaffen. Denk ook even aan je eigen kundigheid. Stucken is, mooier (persoonlijk) maar vergt meer kundigheid en dus waarschijnlijk ook tijd.

Los gezien van het behang of stuckwerk zal je het stuckwerk in één of mischien twee keer verven mooi gedekt hebben.

Het glasvezelbehang heeft vaak toch een paar litertjes meer nodig. Dit kost, afhankelijk van welke verf je gebruikt óók weer geld en zeker extra tijd.

succes

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
02 sept 2004 19:50 #4 door Guests
vandaag was ik even langs de gamma gegaan (was toch in de buurt) en even de prijzen meegenomen (medewerker was zo aardig om de mengverf-prijzenlijst (waar ook het verbruik op staat) te kopieren voor me)

Na veel gepriegel op een spreadsheet heb ik de volgende resultaten uit gekregen.

Wil ik m'n woonkamermuren (70m2) bekleden, dan heb ik zoveel nodig voor de volgende materialen. Ik hou rekening mee met een realistische verbruik in de gaten

1 laag structuurverf + voorstrijk op kleur = 103.566
1 laag (5l verpakking) mengmuurverf + voorstrijk op kleur = 139.40
Glasweefselbehang+glasweefsellijm+1 laag mengmuurverf (5l verpakking) = 191.52 euro
normaal behang + lijm = 240
2 lagen (5l verpakking) mengmuurverf + voorstrijk op kleur = 203.25
1 laag (2mm korrel+15kg) structuurpleister+ voorstrijk op kleur = 310.65
1 laag (1mm, 15kg) korrelpleister + voorstrijk op kleur = 357.67

zo dat was even zweten

*Nou, structuurverf vind ik niet al te mooi, dus die valt af, ook al is ie het goedkoopst. (krijg je er ook niet makkelijk af)
*De muren zijn nieuw, enorm zuigend beton waarschijnlijk, dus 1 laag verf is nooit genoeg, zelfs niet met voorstrijk.
*2 lagen wordt het weer wat te duur.
*korrel en structuurpleister helemaal te duur
* had het niet verwacht, maar normaal behang is nog vrij duur ook

Het voordeligste, snelste, en makkelijkste aan te brengen lijkt me dus nog glasweefselbehang in combinatie met verven. Voorstrijken hoeft immers niet meer.

De vraag is nu alleen, welk merk muurverf gebruik ik?
Als ik flexa muurverf gebruik, is dat ongeveer 10% duurder.
Hoe het zit met praxis huismerk en gamma muurverf weet ik dus ook niet... Hebben de verfwerkers hier nog goede adviezen hierover?

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
03 sept 2004 07:10 #5 door Guests
Behang kan denk ik een stuk goedkoper.
70 m2 is ca 15 rollen a 6 Euro per rol = 90 Euro
Je hebt al behang van 2,50 Euro per rol (www.kwantum.nl).
Behangplaksel 2 pakjes a 5 euro = 10 euro dus totaal 100 euro.

• Marnix
  • Bezoeker
  • Bezoeker
03 sept 2004 12:01 #6 door Marnix
Beantwoord door Marnix in topic Muurbekleding, wat is meest voordeligst/snel?
In je berekening ga je er volgens mij van uit dat je het glasweefselbehang maar één keer hoeft te verven, kijk even na of je er rekening mee hebt gehouden dat je dit MINIMAAL 2 keer zal moeten verven en liever 3 keer.

Zelf heb ik niet zo veel ervaring met de huismerk verven van de bouwmarkten maar vaak geldt hier toch wel "alle waar naar zijn geld". Toch is er (denk is) helemaal niets mis met die huismerken hoor.

De iets duudere merkverven zullen waarschijnlijk iets beter dekken maar ook dit is geen garantie. Vroeger heb ik wel eens latex of veegvaste muurverf bij de Hema gehaald en zelf gemengd en ik moet zeggen dat het relatief goedkoop was en het er niet slecht uit zag.

Als je voor een Flexa of Histor gaat kun je ook kant en klare kleuren kiezen die weer op elkaar afgestemd zijn op, bijvoorbeeld de houtverven e.d. Kijk voor de grap eens naar de "kleur" wit...... Ik ben dagen bezig geweest om te kiezen welke wit ik nu wilde uit de tig verschillende wolken, zout, helder, watjes, katoen, krijt en weet ik veel wat voor soort wit nog meer.

Wat betreft het behang kun je ook gewoon roufase nemen, kost bijna niets en kan zelfs in één keer verven goed dekken. Als je nu al een kleur in je hoofd hebt kun je ook een goedkoop behangetje nemen met de gewenste kleur, hoef je niet eens te verven.

Succes

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
18 okt 2004 15:00 #7 door Guests
rouhfaserbehang schilderen wordt niet echt mooi, vooral niet met muurverf die al dikkig is.
Als je muren in een nieuwbouwwoning vlak zij heb ik een goede tip!
Goed schoonmaken, naspoelen met water. Met vulmiddel de kleine gasbetongaten opvullen en zonodig bijschuren. Dit is wel tijdrovend, want je doet het wel twee keer.
Dan schilderen met bv couleur locale kenia.

• Herman
  • Bezoeker
  • Bezoeker
19 okt 2004 08:28 #8 door Herman
Beantwoord door Herman in topic Muurbekleding, wat is meest voordeligst/snel?
Wat ik mis, is wat je zelf echt graag wilt hebben, en wat je tot dusver hebt te besteden.

Het kan ontzettend frustrerend zijn om na 1 jaar je wandbekleding helemaal zat te zijn, en uiteindelijk de boel toch maar opnieuw te doen, dus afstomen, afschuren of kaalmaken, en opnieuw beginnen.

Wellicht is het een optie om de uitgaven over een iets langere periode te spreiden, dus nu eerst glasweefselbehang aanbrengen, en over een paar maanden (vakantiegeld !) de boel in de definitieve kleur rollen.

Zelf ben ik nu 3 jaar bezig in wat voorheen een bouwval was, en ik heb al wel gemerkt dat, wat ik ook doe, met eerste klas materialen en in 1 keer goed, toch uiteindelijk het goedkoopst en het best werkt.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 dec 2004 08:15 #9 door Guests
precies , jij hebt het goed gezegd kijk eerst goed rond , wellicht dat je nog veel meer
ziet wat bij jou past , kijk ook eens rond in winkels let op wat zij tegen wanden gebruiken
kortom kies pas iets wat je ech tmooi vindt en let niet in de eerste plaats op het geld.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
08 dec 2004 06:08 #10 door Guests
Ik zou Vliesbehang aanraden. Dit is behang waarbij alleen de muur ingesmeerd moet worden en niet het behang. Als je een witte variant neemt, kan deze in elke gewenste kleur overgeschilderd worden. Het voordeel van dit behang is dat het zelfs na jaren heel gemakkelijk van de muur gehaald kan worden, zonder dat de muur beschadigt.
Deze kosten € 14.99 bij de Gamma (beige / champagne/ grijs / geel).

Glasweefselbehang is natuurlijk ook een optie, maar bedenk wel dat dit NOOIT meer van de muur afgehaald kan worden en dit moet inderdaad 2 tot 3 keer overgeschilderd worden.

Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden