FANtv-nl-logo-mobile

waslaag verwijderen

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
05 okt 2004 07:10 #1 door Guests
waslaag verwijderen werd gestart door Guests
Hallo,

Wie weet hoe ik van mijn grenen meubels de waslaag kan verwijderen?
Ik wil ze namelijk beitsen of met een andere waslaag bewerken, maar heb geen idee hoe ik de waslaag eraf krijg...
Bedankt alvast,

Groet Mariska

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
05 okt 2004 07:21 #2 door GJC
Beantwoord door GJC in topic waslaag verwijderen
Niet van mezelf, maar van mwdecor: met terpentijn, en steeds opnieuw (witte) propere doeken gebruiken. Als er niets meer op de doeken te zien is mag je zeker zijn dat alle was verwijderd is.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
05 okt 2004 12:50 #3 door Guests
Beantwoord door Guests in topic waslaag verwijderen
Bedankt!

• mwdecor
  • Bezoeker
  • Bezoeker
05 okt 2004 20:16 #4 door mwdecor
Beantwoord door mwdecor in topic waslaag verwijderen
Op vlakke stukken kan schrapen ook al een flink deel van de was verwijderen.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 okt 2004 06:42 #5 door Guests
Waar kan ik het het beste mee schrapen?
Alvast bedankt.
Groet Mariska

• mwdecor
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 okt 2004 10:18 #6 door mwdecor
Beantwoord door mwdecor in topic waslaag verwijderen
Met een houtschraper zal het best lukken. Is een metalen lemmet die lichtjes afgerond/gekruld is aan de schraapzijde. Ik gebruik daarvoor het metalen blad van een oude handzaag die ik op maat heb gesneden en afgevijld. Maar je kan dat gerust in de betere DHZ vinden. Een stuk mooi afgesneden glas kan ook dienen. Let daar mee op, je vingers zijn kwetsbaar.

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 okt 2004 11:25 #7 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic waslaag verwijderen
Hier vind je (in het engels) hoe je een schraapstaal kunt maken, en slijpen. hoe een schraapstaal te gebruiken Bob the builder38558.3625462963

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 okt 2004 12:45 #8 door Guests
Domme vraag misschien; is terpentijn hetzelfde als terpentine?
Zo nee, kan ik dat gewoon bij DHZ zaak kopen?

Bvd
Mariska

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 okt 2004 14:43 #9 door Bob-the-builder
Geen domme vraag, maar het is niet hetzelfde.

Terpentine is een aardoliedestillaat dat gebruikt wordt voor het verdunnen van industriële verf, het verwijderen van verfresten, het schoonmaken van kwasten en als ontvetter.
Na gebruik in huishoudens dient het als klein chemisch afval verwerkt te worden. Terpentine wordt vaak verward met terpentijn, dat echter een vloeibare hars is, gewonnen uit naaldbomen.
Terpentine bestaat voornamelijk uit nafta, met bovendien de volgende stoffen:
1,2,4-trimethylbenzeen (ca. 4%)
xyleen (ca. 1%)
benzeen (minder dan 0,1%)

Terpentine is licht ontvlambaar.
Het is licht irriterend voor de longen, huid, ogen en bij inslikken. Blootstelling aan hoge concentraties kan leiden tot bewusteloosheid. Langdurige blootstelling kan leiden tot het organisch psychosyndroom. Inademing kan leiden tot chemische pneumonitis, die echter soms pas na uren of dagen ontstaat. Het inademen van terpentinedampen is schadelijk als dat vaak gebeurt (als iemand er jarenlang mee werkt bijvoorbeeld).

Terpentijn of eigenlijk terpentijnolie of balsemterpentijnolie wordt gebruikt bij het schilderen met olieverf om de verf te verdunnen. Terpentijn is een prima oplosmiddel voor lijnolie en voor standolie, die beide gebruikt worden om de verf vetter te maken. Standolie en lijnolie drogen echter zeer langzaam; ook als de terpentijn allang uit de olie is verdampt blijft de verf nog nat. Terpentijn wordt ook gebruikt om de vernis op een olieverfschilderij te verdunnen.

Terpentijnolie is ten opzichte van het aardolieproduct terpentine vrij kostbaar. Daarom wordt voor het schoonmaken van de kwasten meestal terpentine gebruikt. Terpentijn heeft een groter oplossend vermogen en kan Damarhars oplossen. Vaak wordt beweerd dat terpentijn een sterkere verffilm achterlaat dan terpentine, maar dat lijkt een onbewezen vooroordeel.

Terpentijn en terpentine lijken uiterlijk veel op elkaar, beide zijn het dunne kleurloze vloeistoffen. De geur van terpentijn is echter harsachtig; die van terpentine lijkt wat meer op benzine. Kunstschilders vinden terpentijn over het algemeen lekker ruiken, maar dat is verraderlijk: in feite is terpentijn giftiger dan terpentine. Er bestaat ook een reukloos terpentijnsubstituut, in wezen niets anders dan terpentine waar de meest schadelijke stoffen uit verwijderd zijn tot het minimum dat nog een effectief oplossend vermogen heeft, dat minder giftig is.

Misschien iets meer antwoord dan je hoopte, maar zo vergeet je het nooit meer...

Groetjes Bob
(met dank aan wikipedia)

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 okt 2004 14:45 #10 door Bob-the-builder
Sorry, ik was de vraag van de verkrijgbaarheid vergeten.
In de bouwmarkten ben ik terpentijn nog niet tegengekomen.
Wel verkrijgbaar bij de vakhandel en soms drogisten.

Tijd voor maken pagina: 0.519 seconden