- Ontvangen bedankjes 0
Muren inloopdouche met waterdicht cement (FOTO'S)
- 7Marc1952
-
Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
04 dec 2009 08:04 #1
door 7Marc1952
www.raymondwouter.nl
nu alleen nog m'n passie, ooit hoop ik ook m'n werk en eigen bedrijf
Muren inloopdouche met waterdicht cement (FOTO'S) werd gestart door 7Marc1952
Ik denk dat het openen van een nieuw onderwerp mbt mijn ervaringen met het stucen van de doucheruimte, wat overzichtelijker is.
Ik ben net klaar met het aanbrengen van een waterdichte cementmortel
in m'n inloopdouche.
Ik wilde ook een betonlook achtige uitstraling, maar wilde niet aan de verf gaan.
Na maanden te hebben gezocht en de eventuele risico's te hebben overdacht, heb ik toch voor een zo goed als echte betonmuur gekozen.
Het is een bestaand huis uit 1920, dus hout op de vloer, in 't plafond en kalkzandsteen als muren. Meer risico op lekkage's om er een inloopdouche
te maken zijn er volgens mij niet.
Toegepaste werkwijze:
-Muren ontdaan van oude stuclagen
-Muren strak gemaakt met roodband (bewerkt met stuc-kam)
-Vloer voorzien van lewisplaten en beton.
-Vloer + muur (tot 100 cm hoog) bewerkt met polyesterhars en glasvezel
-Polyester voorzien van een waterdicht topcoat en in de nog natte toestand ingestrooid met droog zilverzand (dit ivm hechting lijmlaag).
-Alle hoeken en de vloer voorzien van eurocoat + euroband (kimband)
-Muren met voorstrijk behandeld.
-Muren en vloer voorzien van een 3 mm dikke laag waterdichte poederlijm op cementbasis (eurocol speciaallijm 705).
-Vloer betegeld met mozaïktegels (eurocol 705) en afgevoegd met een waterdichte voeg (eurocol speciaalvoeg 706)
-Muren gestuct met een waterdichte cementmortel (putzuna HY) en glad getrokken.
-Vloer is voorzien van een geheel uit rvs uitgevoerde drain.
-Verder is de inloopdouche voorzien van inbouwkranen en inbouw regendouche (ponsi). Tussen muur en plafond is een waterdichte RGB ledstrip bevestigd, bediening gaat met een afstandbediening
-Muren worden na droging geimpregneerd (HG impregneermiddel voor gevels) en daarna behandeld met was (HG bijenwas wit)
Resultaat cementmuren is mooi (super) glad en lijkt erg veel op beton.
Ik heb dit alles zelf aangebracht en het stucen is een onwijze klus, heb al heel veel muren met gips gestuct, maar dit is echt heel anders en veel zwaarder.
Nog ff voor de duidelijkheid, het gaat hier om mijn manier en niet om DE manier! Ik heb er wel heel veel voorwerk aan besteed en niet zomaar uit m'n duim gezogen.
Foto's komen nog, ben vandaag net lid geworden, dus moet nog ff kijken hoe dat hier in z'n werk gaat.
RaymondWouter2009-12-13 19:21:23
Ik ben net klaar met het aanbrengen van een waterdichte cementmortel
in m'n inloopdouche.
Ik wilde ook een betonlook achtige uitstraling, maar wilde niet aan de verf gaan.
Na maanden te hebben gezocht en de eventuele risico's te hebben overdacht, heb ik toch voor een zo goed als echte betonmuur gekozen.
Het is een bestaand huis uit 1920, dus hout op de vloer, in 't plafond en kalkzandsteen als muren. Meer risico op lekkage's om er een inloopdouche
te maken zijn er volgens mij niet.
Toegepaste werkwijze:
-Muren ontdaan van oude stuclagen
-Muren strak gemaakt met roodband (bewerkt met stuc-kam)
-Vloer voorzien van lewisplaten en beton.
-Vloer + muur (tot 100 cm hoog) bewerkt met polyesterhars en glasvezel
-Polyester voorzien van een waterdicht topcoat en in de nog natte toestand ingestrooid met droog zilverzand (dit ivm hechting lijmlaag).
-Alle hoeken en de vloer voorzien van eurocoat + euroband (kimband)
-Muren met voorstrijk behandeld.
-Muren en vloer voorzien van een 3 mm dikke laag waterdichte poederlijm op cementbasis (eurocol speciaallijm 705).
-Vloer betegeld met mozaïktegels (eurocol 705) en afgevoegd met een waterdichte voeg (eurocol speciaalvoeg 706)
-Muren gestuct met een waterdichte cementmortel (putzuna HY) en glad getrokken.
-Vloer is voorzien van een geheel uit rvs uitgevoerde drain.
-Verder is de inloopdouche voorzien van inbouwkranen en inbouw regendouche (ponsi). Tussen muur en plafond is een waterdichte RGB ledstrip bevestigd, bediening gaat met een afstandbediening
-Muren worden na droging geimpregneerd (HG impregneermiddel voor gevels) en daarna behandeld met was (HG bijenwas wit)
Resultaat cementmuren is mooi (super) glad en lijkt erg veel op beton.
Ik heb dit alles zelf aangebracht en het stucen is een onwijze klus, heb al heel veel muren met gips gestuct, maar dit is echt heel anders en veel zwaarder.
Nog ff voor de duidelijkheid, het gaat hier om mijn manier en niet om DE manier! Ik heb er wel heel veel voorwerk aan besteed en niet zomaar uit m'n duim gezogen.
Foto's komen nog, ben vandaag net lid geworden, dus moet nog ff kijken hoe dat hier in z'n werk gaat.
RaymondWouter2009-12-13 19:21:23
www.raymondwouter.nl
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- 7Marc1952
-
Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
04 dec 2009 08:24 #2
door 7Marc1952
www.raymondwouter.nl
Beantwoord door 7Marc1952 in topic Muren inloopdouche met waterdicht cement (FOTO'S)
Cementmuren zijn droog en ben nu bezig met de afwerking.
Het een paar kom-slijpstenen voor op een haakse slijper/poetsmachine gekocht en ben de muren daarmee aan't afslijpen.
Ik haal daar de oneffenheden mee weg en doe wel met water en een papje van cement met waterdicht lijm en voeg op cement basis. Dit om overeen te komen met kleur van de muren
Tip: komstenen bij hornbach voor €7,50 per stuk.
Daarna ga ik met een grote wetsteen handmatig de muren verder glad schuren/polijsten, ik gebruik dan een gevel impregneermiddel op waterbasis als schuurvloeistof. Maakt dan hoop ik de poriën en haarscheurtjes (ja die zijn er) meteen dicht en waterafstotend. Muren worden daarna verder geïmpregneerd en gepolijst met witte bijenwas.
Het werk valt al met al flink tegen. Een betegelde douche is véél eenvoudiger en zeker minder arbeidsintensief en sneller, maar ook veel saaier en zo gewoon.
Foto's komen zeker nog, eerst de werkzaamheden afronden.RaymondWouter2009-12-04 12:34:11
Het een paar kom-slijpstenen voor op een haakse slijper/poetsmachine gekocht en ben de muren daarmee aan't afslijpen.
Ik haal daar de oneffenheden mee weg en doe wel met water en een papje van cement met waterdicht lijm en voeg op cement basis. Dit om overeen te komen met kleur van de muren
Tip: komstenen bij hornbach voor €7,50 per stuk.
Daarna ga ik met een grote wetsteen handmatig de muren verder glad schuren/polijsten, ik gebruik dan een gevel impregneermiddel op waterbasis als schuurvloeistof. Maakt dan hoop ik de poriën en haarscheurtjes (ja die zijn er) meteen dicht en waterafstotend. Muren worden daarna verder geïmpregneerd en gepolijst met witte bijenwas.
Het werk valt al met al flink tegen. Een betegelde douche is véél eenvoudiger en zeker minder arbeidsintensief en sneller, maar ook veel saaier en zo gewoon.
Foto's komen zeker nog, eerst de werkzaamheden afronden.RaymondWouter2009-12-04 12:34:11
www.raymondwouter.nl
- 7Marc1952
-
Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
10 dec 2009 15:16 #3
door 7Marc1952
www.raymondwouter.nl
Beantwoord door 7Marc1952 in topic Muren inloopdouche met waterdicht cement (FOTO'S)
Ik begrijp nu waarom er vaak wordt geadviseerd het niet zelf te doen, ben nog steeds met de afwerking van de muren bezig.
Alle poriën en haarscheurtjes moeten dicht en het cement moet spiegel glad worden, het moet uit zichzelf gaan glimmen.
Dat laatste is het meeste werk.
Ik zelf denk nu dat het waterdicht maken van de doucheruimte niet het grootste probleem is, maar de uiteindelijke hardheid van het cement wel.
Het moet niet zo zijn dat als je per ongeluk met een douchekop tegen de muur komt, er spontaan een stuk afbreekt.
Ik denk dat ik wel een stootvaste hardheid bereikt heb.
Het moeilijkste stuk vind ik toch wel de hoeken. Je kan niet met metalen stuchoeken gaan werken (roesten), wel als deze van rvs zouden zijn, maar die ben ik nog niet tegen gekomen.
Foto's binnenkort!
Alle poriën en haarscheurtjes moeten dicht en het cement moet spiegel glad worden, het moet uit zichzelf gaan glimmen.
Dat laatste is het meeste werk.
Ik zelf denk nu dat het waterdicht maken van de doucheruimte niet het grootste probleem is, maar de uiteindelijke hardheid van het cement wel.
Het moet niet zo zijn dat als je per ongeluk met een douchekop tegen de muur komt, er spontaan een stuk afbreekt.
Ik denk dat ik wel een stootvaste hardheid bereikt heb.
Het moeilijkste stuk vind ik toch wel de hoeken. Je kan niet met metalen stuchoeken gaan werken (roesten), wel als deze van rvs zouden zijn, maar die ben ik nog niet tegen gekomen.
Foto's binnenkort!
www.raymondwouter.nl
- 7Marc1952
-
Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
11 dec 2009 18:07 #4
door 7Marc1952
www.raymondwouter.nl
Dit is voor mij het 1e forum, waarbij zo weinig (eigenlijk helemaal niet) reacties worden geplaatst
.
Vandaag een, voor mij, te gekke oplossing gevonden voor het glad en dicht krijgen van alle poriën en haarscheurtjes.
Ik probeer vaak van alles uit en nu heb ik een poetsmachine (model haakse slijper) met een variabel toerental.
Ik heb er een poetsvacht op gezet en deze ingesmeerd met een
cement/voeg papje.
De muur van te voren licht bevochtigd en met de poetsmachine het cement papje dun op de muur gesmeerd.
Het cement papje vult echt alle oneffenheden op en heeft ook nog een polijstende werking. Laag toerental aanhouden en de muur gaat gewoon glimmen.
Regelmatig de poetsvacht voorzien van het cement papje.
Zorg dat je geen cementlaag op je muur krijgt, het alleen de oneffenheden enz. opvullen.
Vandaag een, voor mij, te gekke oplossing gevonden voor het glad en dicht krijgen van alle poriën en haarscheurtjes.
Ik probeer vaak van alles uit en nu heb ik een poetsmachine (model haakse slijper) met een variabel toerental.
Ik heb er een poetsvacht op gezet en deze ingesmeerd met een
cement/voeg papje.
De muur van te voren licht bevochtigd en met de poetsmachine het cement papje dun op de muur gesmeerd.
Het cement papje vult echt alle oneffenheden op en heeft ook nog een polijstende werking. Laag toerental aanhouden en de muur gaat gewoon glimmen.
Regelmatig de poetsvacht voorzien van het cement papje.
Zorg dat je geen cementlaag op je muur krijgt, het alleen de oneffenheden enz. opvullen.
www.raymondwouter.nl
- Jungle
-
- Platinum-lid
-
11 dec 2009 18:30 #5
door Jungle
I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.
Beantwoord door Jungle in topic Muren inloopdouche met waterdicht cement (FOTO'S)
Helaas wordt het forum niet zoveel meer bezocht als een jaar geleden. Dat verklaart de weinige reakties. Maar we lezen mee hoor. Het wachten is op de foto's. Heb wel naar je projecten gekeken op je zite. Ziet er gelikt uit., En die tip van de poetsmachine is top.
I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.
- 7Marc1952
-
Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
11 dec 2009 19:55 #6
door 7Marc1952
www.raymondwouter.nl
Thanks!
Oké dan! Dat verklaart de stilte binnen het forum, jammer.
Aan de andere kant, een badkamer is natuurlijk eens af.
De poetsmachine werkt echt goed.
Het kost alles bij elkaar alleen een zee aan tijd, dus vanaf het stucen
tot uiteindelijk een gladde muur(en). Je hebt dan ook wel iets anders dan die eeuwige tegels.
Misschien kan ik morgen wat foto's plaatsen, heb ze nog op m'n nokia staan.
Oké dan! Dat verklaart de stilte binnen het forum, jammer.
Aan de andere kant, een badkamer is natuurlijk eens af.
De poetsmachine werkt echt goed.
Het kost alles bij elkaar alleen een zee aan tijd, dus vanaf het stucen
tot uiteindelijk een gladde muur(en). Je hebt dan ook wel iets anders dan die eeuwige tegels.
Misschien kan ik morgen wat foto's plaatsen, heb ze nog op m'n nokia staan.
www.raymondwouter.nl
- broem
-
- Platinum-lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 1
12 dec 2009 08:32 #7
door broem
Het opvolgen van het advies mijnerzijds is geheel voor uwer risico.
Beantwoord door broem in topic Muren inloopdouche met waterdicht cement (FOTO'S)
Ben idd benieuwd naar de foto's.
Het opvolgen van het advies mijnerzijds is geheel voor uwer risico.
- M.Wetters
-
- Platinum-lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
12 dec 2009 08:32 #8
door M.Wetters
An error has occurred. Hit any user to continue.
Beantwoord door M.Wetters in topic Muren inloopdouche met waterdicht cement (FOTO'S)
Het wordt wel gelezen hoor, het leek mij alleen meer een soort reportage met tips & trucs, ik had niet de indruk dat er een reactie verlangd werd. En inderdaad, de drukte op het forum is aanzienlijk minder dan in de tijd dat het programma nog op de buis te zien was (via de schotel heb ik het i.i.g. nog niet gezien).
An error has occurred. Hit any user to continue.
- 7Marc1952
-
Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
12 dec 2009 14:39 #9
door 7Marc1952
www.raymondwouter.nl
Ik was al een tijd bezig met info verzamelen mbt het verkrijgen van een betonachtige uitstraling in mijn douche. Ik kwam zo ook op dit forum terecht en zag dat meerdere mensen dit ook wilde hebben.
Zo komt het nu dat ik mijn werkwijze op dit forum zet.
Ik schrijf gewoon mijn bevindingen op en deel zo graag mijn ervaring met anderen.
Soms heeft iemand een ander en/of beter idee en dat hoor ik graag.
Vragen, reacties, tips, alles is welkom.
Zo komt het nu dat ik mijn werkwijze op dit forum zet.
Ik schrijf gewoon mijn bevindingen op en deel zo graag mijn ervaring met anderen.
Soms heeft iemand een ander en/of beter idee en dat hoor ik graag.
Vragen, reacties, tips, alles is welkom.
www.raymondwouter.nl
- 7Marc1952
-
Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 dec 2009 16:19 #10
door 7Marc1952
www.raymondwouter.nl
Zoals belooft een aantal foto's
Kwaliteit is helaas bedroevend. Meestal maak ik met m'n N95 vrij mooie
foto,s, ik denk dat de lens een beetje stoffig is geworden.
Ik probeer wel wat nieuwe foto,s te maken, maar in de tussentijd zet ik deze er toch maar op.
Maten douchruimte = 85 X 185 cm
RaymondWouter2009-12-13 19:23:50
Kwaliteit is helaas bedroevend. Meestal maak ik met m'n N95 vrij mooie
foto,s, ik denk dat de lens een beetje stoffig is geworden.
Ik probeer wel wat nieuwe foto,s te maken, maar in de tussentijd zet ik deze er toch maar op.
Maten douchruimte = 85 X 185 cm
RaymondWouter2009-12-13 19:23:50
www.raymondwouter.nl
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden