FANtv-nl-logo-mobile

welk soort electrische kachel?

• Lars32
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
21 nov 2007 11:37 #1 door Lars32
welk soort electrische kachel? werd gestart door Lars32
Aangezien mijn gasverwarming niet goed meer is, en bovendien te veel geld kost (gas t.o.v. electra) wil ik een kleine electrische kachel aanschaffen. Ik heb een ruimte van ongeveer 90m3 waarvoor ik 2 BESTRON "DTH703" keramische ventilatorkachels heb besteld. Nu krijg ik een ander aanbod wat wel goedkoper is in de aanschaf, maar misschien duurder in het gebruik, namelijk een Tefal Thermline 25 convectorkachel. Ik weet het verschil eigenlijk niet, en zo te zien moet ik de laatste toch nog redelijk hoog zetten om dezelfde warmte te krijgen. Kan iemand mij één van beiden aanbevelen, of zijn er betere oplossingen?

Dank :)

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
21 nov 2007 12:48 #2 door GJC
Beantwoord door GJC in topic welk soort electrische kachel?
Begrijp ik goed dat je denkt met electrisch verwarmen goedkoper uit te zijn? Dat kun je wel vergeten.

Of gaat het om de investering?

• Lars32
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
21 nov 2007 13:43 #3 door Lars32
Beantwoord door Lars32 in topic welk soort electrische kachel?
Dank voor de reply. Antwoord is eigenlijk beide. Ik zal het even toelichten. Mijn gaskachel is van het jaar nul, wat inhoudt dat ik 'm op z'n allerhoogst moet zetten wil dat ding nog genoeg warmte afgeven. Daarom zoek ik eventjes iets anders. Ik dacht dat electrisch goedkoper was als ik 'm maar een paar uur per dag aan heb. Maar ik merk dus dat ik het mis heb :(

En een 9 elementen, 2000 W electrische radiatorkachel zoals ze die nu bij karwei in de aanbieding hebben? Die blijven in ieder geval nog warm nadat ik 'm uit heb gezet (in tegenstelling tot de ventilatorkachel).

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
22 nov 2007 05:29 #4 door GJC
Dat hij van het jaar nul is zegt op zich niet zoveel. Heeft hij onderhoud gehad van een echte monteur? Mogelijk moet hij gewoon schoongemaakt/afgesteld worden.

• Lars32
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22 nov 2007 07:27 #5 door Lars32
Oh ongetwijfeld dat ie een keer echt grondig schoongemaakt cq. afgesteld moet worden. Maar een monteur kost ook geld, en ik leerde gisteren dat er binnen mijn familie een handelaar is in gashaarden. Dus ik denk dat ik dan maar meteen een betere/nieuwere aanschaf voor een leuk prijsje :)

Reden hiervoor is ook dat deze gaskachel (merk Pelgrim ... momentje, even googlen ... ah, tinyurl.com/29lan4 dit is 'm) ook een paar van die glazen ruitjes mist, en ik dus apart nog een keer naar een glashandel moet om die bij te laten maken. Tsja, en dan nog maar te zwijgen over de ruimte die dit gevaarte in beslag neemt.

[edit: verkeerde link]

sebvieira2007-11-22 10:29:06

Lees meer
22 nov 2007 08:59 #6 door Denise
Beantwoord door Denise in topic welk soort electrische kachel?
Noem je dat een 'gevaarte'? Ik dacht dat je een soort 'moederhaard' had of zo, van zo'n 1,5m breed en zo.

Volgens mij nemen de (meerdere) elektrische kachels die je nodig hebt (om dezelfde hoeveelheid warmte te produceren) meer ruimte in dan alleen dit ding hoor!

En ook ik zeg: gas is per eenheid geproduceerde warmte eigenlijk altijd goedkoper dan elektra. Tenzij je een (zeer) inefficiente gashaard gebruikt (waar de jouwe me er niet per se eentje van lijkt).

Wat staat er eigenlijk op de typeplaatjes van die haard? Misschien nog ergens een vermogen in kW genoemd?
Want met dat vermogen is het kennelijk niet mogelijk om je huis lekker warm te krijgen.
Hou er rekening mee dat als je hem voor iets anders vervangt (gas of elektra), dat je dan dus waarschijnlijk behoefte hebt aan iets 'zwaarders'.

Mijn gok: deze haard is vast iets van tussen de 5 en 10 kW. Dat zijn dus ruim 2 tot 5 van die oliegevuld elektrahaardjes...
En bij de installatie van een nieuwe/2e hands haard heb je ook mogelijk weer installatiekosten. Een gashaard zit meestal minder eenvoudig/dhz aangesloten dan bijv. een gasfornuis (dus geen slang, maar gesoldeerd).swiv982007-11-22 12:02:04

• Lars32
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22 nov 2007 09:41 #7 door Lars32
En weer bedankt voor de reacties :) Lekker snel ook, dan kan ik sneller een beslissing maken! Ik heb even naar het thuisfront gebeld en het is een pelgrim 70t, met een vermogen van 10.4 kW.

Over aansluitkosten maak ik me geen zorgen, aangezien dit familie is zal ik alleen de haard zelf moeten betalen, en sluit hij hem gratis voor me aan. Maar ik wil natuurlijk graag de voordeligste oplossing uiteindelijk.

De huidige haard staat dicht bij het raam, en de meeste warmte is dus halverwege het huis (we hebben 1 muur doorgebroken om een grotere doorzon woonkamer te hebben) al grotendeels verloren gegaan. Niet echt verloren natuurlijk, maar de zithoek is rond de haard en die kan ik dus gewoon niet superhoog zetten om het hele huis te verwarmen, anders smelten we weg ;)

Dus als ik een nieuwe/2ehands gashaard koop, is dat dan toch nog voordeliger dan zo'n electrische oliekachel van 2000W of niet? Ik ben een beetje in de war nu [img]smileys/smiley5.gif[/img]

sebvieira2007-11-22 14:53:19

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
22 nov 2007 16:04 #8 door GJC
Als je een stuk of 5 van die elektrische dingen neerzet (wat Swiv ook al zei) zit je ongeveer aan hetzelfde vermogen om te verwarmen. Voordeliger is dat zeker niet. Je woonkamer zal waarschijnlijk één of twee elektragroepen hebben.
Simpel gesteld kun je van één groep zo'n 3600 watt afnemen (bij zekeringen van 16 ampére). Twee van de kachels op één groep kan dus al niet!!!!

Dus: technisch onmogelijk en veel duurder in gebruik. Wat bijverwarmen met een elektrische kachel kun je overwegen natuurlijk.GJC2007-11-22 19:05:33

Lees meer
23 nov 2007 07:03 #9 door Denise
Beantwoord door Denise in topic welk soort electrische kachel?
Met GJC. Ik zou dan de andere kant van de kamer proberen te verwarmen met wat andere lokale verwarming. (hoeveel moet de praktijk dan wijzen).

Met een nieuwe gaskachel zul je qua warmteverdeling net zo onhandig uitkomen als je nu zit.
Het is wel zo dat je oude haard kennelijk een beetje 'defect' is (glas ontbreekt en zo) en een nieuw, nette, correct aangesloten haard is dan voor je eigen _veiligheid_ nooit weg natuurlijk.

Overigens kan ik nog 1 ding bedenken om de warmte van je gashaard beter te verspreiden: een plafondventilator, zo'n grote. Die zorgt dan voor meer circulatie. Is dat nog een idee/optie?

Edo

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
24 nov 2007 13:13 #10 door GJC
Sjips Edo, dat is nog eens een idee. Zo'n ding op de laagste stand zou een heel eind moeten komen.

[img]smileys/smiley32.gif[/img]

Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden