FANtv-nl-logo-mobile

Schimmel op het behang na voegen en impregneren buitenkant hoekwoning

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
22 feb 2004 19:25 #1 door Guests
In juni 2003 hebben we onze hoekwoning opnieuw laten voegen en impregneren.
Dit mede omdat we schimmel in huis hadden (onder in een hoek op het behang)
Er zat een grote scheur in de buitenmuur.
Nu heeft het bedrijf die dit werk uitvoerde dit keurig gedaan, maar het vervelende is dat we nu rondom het huis allemaal schimme op de muur hebben.
Ongeveer 30 cm vanaf de grond.
Ik denk, omdat de buitenkant nu helemaal geisoleerd is al het vocht wat in de buitenmuur zat nu naar de binnenmuur trekt en deze nu vochtig maakt.
Het is een vies gezicht.

Ik heb al met bedrijf gebeld en ze zijn toen langs geweest. Nu ong. 3 weken geleden. Ze vroegen natuurlijk of we goed isoleerden.
Nou, dat doen we geregeld op de dag, want voor dat we dit hadden laten doen, hadden hier helemaal geen last van.
De muur zou vanzelf wel drogen en dan kon ik de schimmel met een doekje proberen weg te halen.
Maar hoe lang moet ik wachten totdat de muur droog is, soms tot de zomer?!?
Ook vroeg hij of we nog nieuw behang zouden nemen. (iets wat nu wel nodig is!!)

Ik vind het erg vervelend en weet niet goed wat ik hier nu mee aan moet?
Iemand van het forum een goed idee?
Ik wil en moet nu in ieder geval nieuw behang.

Groeten Froukje

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Marc12
  • Bezoeker
  • Bezoeker
27 feb 2004 13:19 #2 door Marc12
Ten eerste ligt het in dit geval niet alleen aan het, volgens de aannemer niet vodoende ventileren, maar erder zoals ik het lees aan een te hoog grondwater niveau. Als er namelijk geimpregneerd is kan het niet zo zijn dat vocht wat nog in de muur zit naar binnen trekt. Impregneren dient namelijk om vocht van buitenaf tegen te houden zodat dat niet naar binnen trekt. Vocht van binnenuit trekt wel naar buiten. Bij twijfels vraag aan de desbetreffende aannemer een zogeheten product-informatieblad.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
27 feb 2004 14:07 #3 door Guests
Onder de grond is het kurkdroog.

• marcel-van-der-laan
  • Bezoeker
  • Bezoeker
27 feb 2004 17:00 #4 door marcel-van-der-laan
Beantwoord door marcel-van-der-laan in topic Schimmel op het behang na voegen en impregneren buitenkant hoekwoning
Heeft je huis een spouwmuur waarbij naderhand geisoleerd is dmv vlokken of piepschuimbolletjes? Of is het huis al geisoleerd tijdens de bouw van het huis? Als het eerstgenoemde het geval is dan kan vochtoverdracht naar je binnenmuur het probleem missschien zijn.Als een spouw naderhand gevuld wordt met steenwolvlokken of piepschuimbolletjes,dan zakt het zaakje naar beneden.Daar hoopt het zich op en kan dan zo het vocht doorgeven aan je binnenmuur.Bij een spouw die tijdens de bouw van het huis gemaakt wordt kan valspecie de oorzaak zijn.Uitpuilende specie aan de achterkant van de buitenmuur valt naar beneden hoopt zich dan ook op.En kan dan het vocht ook doorgeven aan de binnenmuur. Wat je kunt doen om dit te controleren is vlak boven de grond of terras een of twee stenen uit de muur te hakken.Kijken of er valspecie,of een teveel aan vlokken of piepschuimbolletjes in de spouw zit die verwijderen dan het zaakje dichtmetselen.En dan maar afwachten of het probleem dan opgelost is

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
29 feb 2004 13:45 #5 door Guests
Met 'of wij ons huis goed isoleren', bedoel ik natuurlijk ventileren. (typ-foutje)

• marcel-van-der-laan
  • Bezoeker
  • Bezoeker
29 feb 2004 17:16 #6 door marcel-van-der-laan
Beantwoord door marcel-van-der-laan in topic Schimmel op het behang na voegen en impregneren buitenkant hoekwoning
Dat had ik al begrepen,maar heeft je huis datgene wat ik al vroeg?

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
29 feb 2004 18:06 #7 door Guests
We hebben een binnen en buitenmuur en daartussen zit geen isolatie of piepschuimbolletjes.
Dat er tijdens het metselen ooit specie is gevallen weet ik niet.
Het bedrijf heeft eind juni 2003 wel op nieuw de buitenmuur gevoegd, maar dan halen ze maar de helft van de specie weg.
We hadden alleen wat schimmel in een hoek van het huis zitten, waar een scheur in de buitenmuur zat.
Dat was eigenlijk ook wat een reden om meteen maar het hele huis opnieuw te laten voegen en te impregneren, zodat we geen last meer van die schimmel zouden hebben.
Maar ook om het warmer in huis te krijgen.

Ze zijn nu een maand geleden geweest en ik voel geen verschil aan de binnenmuur.
Nog steeds koud en vochtig.
Ik mag toch aannemen dat ik nu al wat verandering zou moeten voelen, na een maand.

• Marc12
  • Bezoeker
  • Bezoeker
29 feb 2004 20:47 #8 door Marc12
Dat is niet helemaal correct maar zoals ik het nu begrijp uit je verhaal, dat de schimmel in een hoek is begonnen, ga ik als proffesional toch eerder denken aan valspecie. Dat zit veelal in de hoeken en in je spouw op de fundering. de eerder aangegeven oorzaak van de isolatie kan het ook zijn maar niet iedere aannemer geeft dat toe. En heb je gekeken toen ze aan het uithakken waren. In zo'n gevel zitten van die zogeheten "bulsemgaten", daar heeft tijdens de bouw van de woning steigerpijpen ingelegen en die komen er uit vallen als je het voegwerk uithakt. En dan kan je dus zien wat voor, of geen, isolatie er in je gevel zit. Die piepschuim-isolatie, of spuitisolatie zoals dat ook wel genoemd wordt, komt er dan uit "rollen'.

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
01 mrt 2004 17:29 #9 door Guests
kan de spouw zelf nog wel ventileren? is bij het voegen de ontluchting door een stootvoeg naar buiten niet dichtgesmeerd?

• Guests
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
01 mrt 2004 17:58 #10 door Guests
Marc12; ik heb er wel een paar keer bij gekeken toen ze de voegen uithakten. De steiger die ze gebruikten stond niet tegen de muur, maar er wel vlak bij.
Voor zover ik heb gezien, is er alleen maar specie uit de muur gekomen en geen piepschuim of isolatiemateriaal.
Ze hebben ook een klein stukje buitenmuur eruit gehaald, omdat deze stenen helemaal stuk waren en zoals ik kon zien, ag je meteen de binnenmuur zitten, dus geen isolatie ertussen.

Big builder; voor en achter zitten onder in de buitenmuur kleine 'roosters' (ik weet niet hoe je dat noemt). Dus kan de muur wel ventileren.

Maar kunnen jullie me ook vertellen, nu we die schimmel in huis hebben, dit een fout is van het bedrijf?

Hadden ze ons dan niet beter in moeten lichten?
En zou ik de kosten van het behang dan op hun kunnen verhalen?
Trouwens, dan is het vocht nog niet uit de binnenmuur! (hoe lang duurt dit)

Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden