FANtv-nl-logo-mobile

Bouwen garage

• Nipp
  • Nipp's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02 aug 2007 14:27 #1 door Nipp
Bouwen garage werd gestart door Nipp
Forummers,

Ik heb een xtal vragen.
Hoe veel gewicht van een betonnen vloer die op de grond ligt (10 cm Dik opp. 58 m^2) moet je mee nemen richting fundering.

Wij willen een nieuwe garage bouwen met een halfsteens muur op een betonnen funderingsbalken. De totale funderings balk komt onder de binnen muren lhb 9 *0.4*0.2 en de buitenmuren 35,5*0.4*0.2
We zijn van plan om er poeren van 4 meter asobe palen onder te zetten.
We zijn uitgegaan van een draagkracht van ca 4000 N per poer.
We komen dan uit op iedere 40 cm een paal.

Kan iemand me wat uitsluitsel geven

Cees.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04 aug 2007 12:40 #2 door Hans-van-Unnik
Beantwoord door Hans-van-Unnik in topic Bouwen garage
58x0,1x2500=14500kg

Soortelijk gewicht van beton is ongeveer 2500kg/m3.

Dit ga je niet redden met 4 poeren van 400kg per stuk. (of is het per paal dan kom je beter uit.)
Reken ook de verdere opbouw van de garage en de belasting van de vloer als er een auto in staat.chathanky2007-08-04 14:41:52

De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.

• Cees-Schenkel
  • Bezoeker
  • Bezoeker
04 aug 2007 19:36 #3 door Cees-Schenkel
Beantwoord door Cees-Schenkel in topic Bouwen garage
ik denk dat je asobe palen nog niet eens de 500 n per stuk halen.
een pulspaal 30 cm (hand geboort) beton mag max 3500 hebben

Cees

Lees meer
04 aug 2007 19:40 #4 door wim040
Beantwoord door wim040 in topic Bouwen garage
Hoi

Asobe palen zijn berekend op kleef je heb wel wat meer nodig dan dat, je moet toch denken aan houten palen Lengte ongeveer 8 meter )die kunnen dan een kracht van 1500 kg per paal hebben. Hou er wel rekening mee dat er 75 stenen per m2 metselwerk in gaan en dat weegt ook wel wat. Ten slotte weegt een auto rond de 1300 kg.

Om je een idee te geven als je een garage neemt van 8 meter heb je in het begin 1 paal en aan het eind 1 paal.
je moet dan 2 palen er tussen doen ivm met de overlapping. Dus zeg om de 2,75 meter.

De houten palen kosten rond de 300 euro per stuk.

succes

Wie werkt maakt fouten. Wie niet werkt maakt geen fouten.

Ik ben ook niet geboren met een hamer in mijn hand.

Lees meer
05 aug 2007 10:03 #5 door Hans-van-Unnik
Beantwoord door Hans-van-Unnik in topic Bouwen garage
Na dit laatste ben je denk ik voordeliger uit met betonnen palen en die te laten heien.

De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.

Lees meer
05 aug 2007 16:25 #6 door wim040
Beantwoord door wim040 in topic Bouwen garage
Betonnen palen kosten wel wat meer dan houten palen. Puls palen zijn best wel duur maar dan zetten ze hem wel op de zandlaag van zeg 18 meter diep. Het voordeel is dat de belasting dan wel 8000 kg per paal kan wezen.

Kosten van pulspalen zijn ongeveer 1000 Euro per stuk, Aangezien je de garage vrij van het huis zet zou ik voor de zekerheid even een palenplan laten maken kost haast niks en er zit meteen een hoop info bij.

Elke gemeente heeft zijn eigen regels en het kan zo maar zijn dat volgens het UB een gemeente ambtenaar moet kijken na het heiwerk

Kosten van een palenplan kost je misschien 150 Euro en kan bij een architecten bureau. Maak wel duidelijk een prijsopgaaf.

Wie werkt maakt fouten. Wie niet werkt maakt geen fouten.

Ik ben ook niet geboren met een hamer in mijn hand.

Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden