- FANtv
- Forum
- KLUS
- Bouwtekeningen
- opbouw op plat dak
opbouw op plat dak
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
23 juli 2003 11:05 #1
door Guests
opbouw op plat dak werd gestart door Guests
Op mijn platte dak wil ik graag een simpele, niet te dure opbouw aanbrengen om zo een extra ruimte cq kamer aan de woning toe te voegen. Wie heeft ervaring met een dergelijke verbouw? Wie kan mij mogelijk aan een bouwtekening helpen. Ideeen, suggesties en informatie zeer welkom.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
23 juli 2003 22:13 #2
door Guests
Beantwoord door Guests in topic opbouw op plat dak
Hoi
Het hangt er al vanaf of je het meeste zelf wil gaan doen of er een aannemer aan te pas moet komen. Het laatste zal, zoals je wel begrijpt zoiezo duurder uitvallen.
Bij een relatief goedkopere bouw, denk ik zelf aan gangbare bouwmaterialen en goedkope maar degelijke oplossingen.
Let wel op : goedkoop is duurkoop !
Je zal hoe dan ook kosten moeten maken voor vergunningaanvraag (tekenwerk + legeskosten), bouwmaterialen en evt. uren.
Je zal uit moeten gaan van de bestaande bouw, of deze sterk genoeg is om de bovenliggende verdieping te dragen. Dat betekend dat je eerst moet uitkienen of de bestaande fundering sterk genoeg is. De balkenlaag van de verdieping idem dito. Ten alle tijde dien je de isolatiewaarde van 2,5 Rc te handhaven. Dat is in een spouwmuur-uitoering al gauw 30 cm in totaal. Je kan ook de verdieping in HSB (houtskeletbouw) uitvoeren. Dit heeft het voordeel dat de constructie licht is en je kan de isolatie (bv glaswol) tussen de staanders zodat de dikte van de wand smaller kan worden uitgevoerd dan met steen.
Het is lastig om je een beeld te geven van de kosten. De ruwbouw dient zoiezo op tekening te komen.
Ter indicatie: ik maak zelf tekeningen tegen een tarief van € 29,5 p/h
Een verbouwing als deze 1,5 dag tekenwerk.
Het hangt er al vanaf of je het meeste zelf wil gaan doen of er een aannemer aan te pas moet komen. Het laatste zal, zoals je wel begrijpt zoiezo duurder uitvallen.
Bij een relatief goedkopere bouw, denk ik zelf aan gangbare bouwmaterialen en goedkope maar degelijke oplossingen.
Let wel op : goedkoop is duurkoop !
Je zal hoe dan ook kosten moeten maken voor vergunningaanvraag (tekenwerk + legeskosten), bouwmaterialen en evt. uren.
Je zal uit moeten gaan van de bestaande bouw, of deze sterk genoeg is om de bovenliggende verdieping te dragen. Dat betekend dat je eerst moet uitkienen of de bestaande fundering sterk genoeg is. De balkenlaag van de verdieping idem dito. Ten alle tijde dien je de isolatiewaarde van 2,5 Rc te handhaven. Dat is in een spouwmuur-uitoering al gauw 30 cm in totaal. Je kan ook de verdieping in HSB (houtskeletbouw) uitvoeren. Dit heeft het voordeel dat de constructie licht is en je kan de isolatie (bv glaswol) tussen de staanders zodat de dikte van de wand smaller kan worden uitgevoerd dan met steen.
Het is lastig om je een beeld te geven van de kosten. De ruwbouw dient zoiezo op tekening te komen.
Ter indicatie: ik maak zelf tekeningen tegen een tarief van € 29,5 p/h
Een verbouwing als deze 1,5 dag tekenwerk.
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
29 juli 2003 18:27 #3
door Guests
Hoi,
Chuckles vraag jij 29,50 euro per uur?? Beetje aan de hoge kant vindt je ook niet, ik weet niet waar je woont maar heb je daar veel werk voor? Ik maak zelf ook tekeningen maar doe dit meestal per tekening, je moet dan uiteraad wel opletten dat je van te voren in schat hoe lang je bezig bent anders naai je je eigen natuurlijk. Maar ik denk dat ik dan maar eens voor jou ga werke hihihih.
groeten
Chuckles vraag jij 29,50 euro per uur?? Beetje aan de hoge kant vindt je ook niet, ik weet niet waar je woont maar heb je daar veel werk voor? Ik maak zelf ook tekeningen maar doe dit meestal per tekening, je moet dan uiteraad wel opletten dat je van te voren in schat hoe lang je bezig bent anders naai je je eigen natuurlijk. Maar ik denk dat ik dan maar eens voor jou ga werke hihihih.
groeten
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
30 juli 2003 04:17 #4
door Guests
Ik woon in Zeeuwsch-Vlaanderen, en ik heb over werk niet te klagen eigenlijk.
Daarnaast doe ik het tekenwerk officieel, zodat 29,5 € redelijk is hoor.
Voor aanbouwen, serres, veranderen van gevels hanteer ik idd ook vaste tarieven.
Doe jij ook aan berekeningen ?
Daarnaast doe ik het tekenwerk officieel, zodat 29,5 € redelijk is hoor.
Voor aanbouwen, serres, veranderen van gevels hanteer ik idd ook vaste tarieven.
Doe jij ook aan berekeningen ?
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
30 juli 2003 17:28 #5
door Guests
Hoi,
Ik maak zelf geen berekeningen, kan het wel maar doe dat niet voor anderen. Het tekenwerk wat ik doe is meestal voor aannemers en bestaat uit het digitaliseren van tekeningen en het maken van bouwaanvragen. Ik doe dit naast mn studie bouwkunde. Ik werk voornamelijk freelance vanuit de thuis basis.
Groeten Johan
Ik maak zelf geen berekeningen, kan het wel maar doe dat niet voor anderen. Het tekenwerk wat ik doe is meestal voor aannemers en bestaat uit het digitaliseren van tekeningen en het maken van bouwaanvragen. Ik doe dit naast mn studie bouwkunde. Ik werk voornamelijk freelance vanuit de thuis basis.
Groeten Johan
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
01 aug 2003 22:02 #6
door Guests
Het hangt er ook maar net van af welke klus er is.
Bij grotere werken (ontwerp/bestekvorming/bouwbegeleiding) spreek ik
vooraf een provisie af op alle offertes van de aannemers, in de regel is dit
7%. Berekeningen doe ik ook niet. Als ik daar mijn uren voor moet gaan rekenen komt het niet goed. D.w.z. dat een houten balklaagje of een ligger op 2 steunpunten nog wel te doen is. Maar complexe berkeningen besteed ik uit idd.
Bij grotere werken (ontwerp/bestekvorming/bouwbegeleiding) spreek ik
vooraf een provisie af op alle offertes van de aannemers, in de regel is dit
7%. Berekeningen doe ik ook niet. Als ik daar mijn uren voor moet gaan rekenen komt het niet goed. D.w.z. dat een houten balklaagje of een ligger op 2 steunpunten nog wel te doen is. Maar complexe berkeningen besteed ik uit idd.
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
26 aug 2003 20:49 #7
door Guests
Net zoals s.boersma zit ik te overwegen een kap te plaatsen op een plat dak. De bestaande bouw is oorspronkelijk halfsteens. Aan de binnenzijde zijn een aantal jaren geleden binnenmuren geplaats met hiertussen een spouw. In een ver verleden is de aanbouw verzakt en loopt iets schuin. De buitenmuren lopen boven ongeveer 80 cm door en vormen daarmee een bulustrade. Nu redeneer ik misschien heel simpel wanneer ik op deze muur horizontale balken aanbreng en hier op of aan de dakspanten bevestig. De binnenzijde van dit muurtje wil ik vervolgens voorzien van isloatiemateriaal en afwerken met plaatmateriaal. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden denk ik aan het toepassen van metalen dakpanplaten met isolatie hieronder. Aan een kant wil ik een ruime dakkapel realiseren en de andere zijde moet schuin lopen onder dezelfde hoek als het dak van het huis.
Over de fundering weet ik weinig maar ik vermoed dat het een staalfundering is. Indien het zo zijn dat deze niet voldoende stevig is zou het dan misschien een oplossing zijn om stalen spanten te plaatsen op een nieuw te storten fundering net buiten de bestaande bouw.
Wat ik met dit verhaal hoop te bereiken is dat er reacties, aanbevelingen etc komen waarmee het voor mij mogelijk is een beter beeld te vormen al vorens ik contacten ga zoeken met deskundigen die onmiddelijk zorgen dat ik een paar boterhammen minder kan eten.
Groeten van kees
Over de fundering weet ik weinig maar ik vermoed dat het een staalfundering is. Indien het zo zijn dat deze niet voldoende stevig is zou het dan misschien een oplossing zijn om stalen spanten te plaatsen op een nieuw te storten fundering net buiten de bestaande bouw.
Wat ik met dit verhaal hoop te bereiken is dat er reacties, aanbevelingen etc komen waarmee het voor mij mogelijk is een beter beeld te vormen al vorens ik contacten ga zoeken met deskundigen die onmiddelijk zorgen dat ik een paar boterhammen minder kan eten.
Groeten van kees
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
21 sept 2003 18:41 #8
door Guests
Hoe je situatie precies is weet ik niet maar ik zal je vertellen over de mijne. Wij willen een dakopbouw laten plaatsen. de totale te bebouwen oppervlakte is ongeveer 5 x 7 meter.
Het wordt een constructie op basis van houtskeletbouw. De totale kosten dus incl, bouwaanvraag, gat in het dak maken (van beton) tekeningen, binnenmuren, trap, electra en verwarming is ongeveer 35.000 tot 40.000 euro. Dit is wanneer je het laat doen door een aannemer. Wanneer je het zelf gaat doen is het ongeveer 20.000 euro.
Succes.
Het wordt een constructie op basis van houtskeletbouw. De totale kosten dus incl, bouwaanvraag, gat in het dak maken (van beton) tekeningen, binnenmuren, trap, electra en verwarming is ongeveer 35.000 tot 40.000 euro. Dit is wanneer je het laat doen door een aannemer. Wanneer je het zelf gaat doen is het ongeveer 20.000 euro.
Succes.
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
02 dec 2003 12:13 #9
door Guests
uitbouw achter het huis
nu dat het gaat om bouwtekeningen, wil graag ok wat vragen aub.
vraagje aan iedereen die mij helpen kan.
Ik ben nu aan het orienteren voor een uitbouw achter het huis, plus min 4x 4 m.
Wat ik graag wil is een een ruwe aflevering op de uitbouw met lichtkoepel. En zonder elektra (doe ik zelf)
Het eventueel verplaatsen(eventueel) van het toilet leidingen doe ik zelf niet.
de vraag is nu :
behalve het aanvragen van een vergunning bij de gemeente, een offerte laten maken door veschillende aannemers/klussers;
1) Hoe zit het eigenlijk met bouwtekeningen en nieuweberekeningen ?
Ik merk dat sommige personen wel bouwtekeningen, maar geen nieuwe berekeningen.
2) Ik dacht dat alle twee met elkaar te maken had..?
3) Weet iemand een leuke prijs voor dit soort architectenwerk ? bouwtekening + nieuwe berekening)
4) Wat kost een gemiddelde uitbouw ?
5) hoeveel manuren(arbeidsuren) is er in de praktijk meegemoeid ? dit ivm. het vergelijken van offertes berekeningen.
Iedereen vriendelijk bedankt voor uw toekomstige antwoord.
Voor reacties kunt u mij een email sturen naar :
Stephen
nu dat het gaat om bouwtekeningen, wil graag ok wat vragen aub.
vraagje aan iedereen die mij helpen kan.
Ik ben nu aan het orienteren voor een uitbouw achter het huis, plus min 4x 4 m.
Wat ik graag wil is een een ruwe aflevering op de uitbouw met lichtkoepel. En zonder elektra (doe ik zelf)
Het eventueel verplaatsen(eventueel) van het toilet leidingen doe ik zelf niet.
de vraag is nu :
behalve het aanvragen van een vergunning bij de gemeente, een offerte laten maken door veschillende aannemers/klussers;
1) Hoe zit het eigenlijk met bouwtekeningen en nieuweberekeningen ?
Ik merk dat sommige personen wel bouwtekeningen, maar geen nieuwe berekeningen.
2) Ik dacht dat alle twee met elkaar te maken had..?
3) Weet iemand een leuke prijs voor dit soort architectenwerk ? bouwtekening + nieuwe berekening)
4) Wat kost een gemiddelde uitbouw ?
5) hoeveel manuren(arbeidsuren) is er in de praktijk meegemoeid ? dit ivm. het vergelijken van offertes berekeningen.
Iedereen vriendelijk bedankt voor uw toekomstige antwoord.
Voor reacties kunt u mij een email sturen naar :
Stephen
- Guests
- Onderwerp Auteur
- Bezoeker
29 jan 2004 13:13 #10
door Guests
Hé luitjes,
Laat eens een offerte maken door een staalconstructiebedrijf.
Het wordt misschien wel zwaarder, maar een dakopbouw voor een vrijstaande garage van 8.00mtr bij 4.00mtr was wel in 6 uurtjes gemonteerd en het extra gewicht werd simpel opgevangen door stalen staanders die in de spouw zijn weggewerkt...
Het is gewoon een kant en klaar bouwpakket en de prijs zal je meevallen!
Laat eens een offerte maken door een staalconstructiebedrijf.
Het wordt misschien wel zwaarder, maar een dakopbouw voor een vrijstaande garage van 8.00mtr bij 4.00mtr was wel in 6 uurtjes gemonteerd en het extra gewicht werd simpel opgevangen door stalen staanders die in de spouw zijn weggewerkt...
Het is gewoon een kant en klaar bouwpakket en de prijs zal je meevallen!
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden