- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gas, Water en Elektra
- Nieuwe Groepenkast aansluiten
Nieuwe Groepenkast aansluiten
- serealkiller
- Onderwerp Auteur
- Senior lid
Minder
Lees meer
29 juli 2008 17:14 #1
door serealkiller
Nieuwe Groepenkast aansluiten werd gestart door serealkiller
Ik wil een nieuwe 3 fasen groepenkast gaan aansluiten.
De situatie is als volgt;
3 lichtgroepen + 1 krachtstroom groep
Na mijn kwh-meter zit een hoofdschakelaar (zo'n zwarte doos met zwarte draaiknop). Deze wil ik laten zitten. Ook omdat het me makkelijk en veilig lijkt. De 3 fasen + N die uit deze hoofdschakelaar komen wil ik aansluiten op 2 x een 4 polige ALS.
Eerste ALS: 2 groepen
Tweede ALS: 1 groep + 1 krachtgroep
Mijn eerste vraag is: Op welke polen van 4 polige ALS sluit je een 2 polige schakelautomaat aan. Voor de 4 polige krachtstroom automaat is het duidelijk, maar van 4 polen naar 2 polen is het niet duidelijk. Of maakt het niet uit op welke fase je de aansluiting maakt.
Mijn tweede vraag: mag je lastscheiders achterelkaar plaatsen. Omdat alle kant en klaar kasten al een hoofdschakelaar leveren.
De situatie is als volgt;
3 lichtgroepen + 1 krachtstroom groep
Na mijn kwh-meter zit een hoofdschakelaar (zo'n zwarte doos met zwarte draaiknop). Deze wil ik laten zitten. Ook omdat het me makkelijk en veilig lijkt. De 3 fasen + N die uit deze hoofdschakelaar komen wil ik aansluiten op 2 x een 4 polige ALS.
Eerste ALS: 2 groepen
Tweede ALS: 1 groep + 1 krachtgroep
Mijn eerste vraag is: Op welke polen van 4 polige ALS sluit je een 2 polige schakelautomaat aan. Voor de 4 polige krachtstroom automaat is het duidelijk, maar van 4 polen naar 2 polen is het niet duidelijk. Of maakt het niet uit op welke fase je de aansluiting maakt.
Mijn tweede vraag: mag je lastscheiders achterelkaar plaatsen. Omdat alle kant en klaar kasten al een hoofdschakelaar leveren.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- broem
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 1
29 juli 2008 18:06 #2
door broem
Het opvolgen van het advies mijnerzijds is geheel voor uwer risico.
Beantwoord door broem in topic Nieuwe Groepenkast aansluiten
Gezien je manier van vragen stellen vraag ik me af of je hier voldoende kennis van hebt om dit zelf te doen.
Het is eigenlijk geen doehetzelfklus, haal er iemand bij die er meer verstand van heeft.
Het is eigenlijk geen doehetzelfklus, haal er iemand bij die er meer verstand van heeft.
Het opvolgen van het advies mijnerzijds is geheel voor uwer risico.
- serealkiller
- Onderwerp Auteur
- Senior lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 juli 2008 09:43 #3
door serealkiller
Beantwoord door serealkiller in topic Nieuwe Groepenkast aansluiten
Ik de vragen nog een keer bekeken, maar ik zie niets vreemd hoor. Overigens heb ik voldoende kennis.
Ik zal proberen het duidelijker te omschrijven.
1. Achter een 4 polige ALS wil ik zowel een krachtstroomautomaat alsmede een 1P+N 16A groepsautomaat plaatsen. De 4 polige ALS heeft 3 fasen en de 1P+N heeft één fase-pool. Welke pool van de ALS moet er volgens NEN1010 naar de 1P+N groepsautomaat. Je hebt drie mogelijkheden. links,midden,rechts. De meest rechtse is N dus, maar deze dus buiten beschouwing laten.
2. Mag je volgens NEN1010 een oude groepsschakelaar laten zitten, om deze vervolgens aan te sluiten op een nieuwe groepsschakelaar van gelijke amperage.
Ik hoop dat mijn vragen nu duidelijk zijn.
Ik zal proberen het duidelijker te omschrijven.
1. Achter een 4 polige ALS wil ik zowel een krachtstroomautomaat alsmede een 1P+N 16A groepsautomaat plaatsen. De 4 polige ALS heeft 3 fasen en de 1P+N heeft één fase-pool. Welke pool van de ALS moet er volgens NEN1010 naar de 1P+N groepsautomaat. Je hebt drie mogelijkheden. links,midden,rechts. De meest rechtse is N dus, maar deze dus buiten beschouwing laten.
2. Mag je volgens NEN1010 een oude groepsschakelaar laten zitten, om deze vervolgens aan te sluiten op een nieuwe groepsschakelaar van gelijke amperage.
Ik hoop dat mijn vragen nu duidelijk zijn.
- humantechnology
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 juli 2008 12:07 #4
door humantechnology
Disclaimer: Het opvolgen van het advies is geheel voor eigen risico.
Beantwoord door humantechnology in topic Nieuwe Groepenkast aansluiten
Punt 1: Er zijn mi. 2 bepalingen relevant hier: de belasting moet zo gelijkmatig mogelijk over 3 fase verdeeld worden en groepen mede voor verlichting dienen op verschillende ALS's aangesloten te worden.
Ik zou het dan als volgt indelen;
ALS1: fase 1 > groep 1, fase 2 > groep 2
ALS2: fase 1, 2 en 3 > krachtgroep, fase 3 > groep 3
(Dus bij elkaar op elke fase uitgang van een ALS een groepautomaat)
Punt 2: Ik zou de tweede HS weglaten ivm de overzichtelijkheid van de installatie (of een groepenkast zonder HS kopen)
(Dus direct van de bestaande HS naar de nieuwe ALS's
Ik vind de indeling voor een huis, tuin en keuken installatie een beetje vreemd overkomen (weinig groepen) of gaat het daar niet om?
Ik zou het dan als volgt indelen;
ALS1: fase 1 > groep 1, fase 2 > groep 2
ALS2: fase 1, 2 en 3 > krachtgroep, fase 3 > groep 3
(Dus bij elkaar op elke fase uitgang van een ALS een groepautomaat)
Punt 2: Ik zou de tweede HS weglaten ivm de overzichtelijkheid van de installatie (of een groepenkast zonder HS kopen)
(Dus direct van de bestaande HS naar de nieuwe ALS's
Ik vind de indeling voor een huis, tuin en keuken installatie een beetje vreemd overkomen (weinig groepen) of gaat het daar niet om?
Disclaimer: Het opvolgen van het advies is geheel voor eigen risico.
- serealkiller
- Onderwerp Auteur
- Senior lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 juli 2008 14:42 #5
door serealkiller
Dank je voor je antwoord.
Het zijn inderdaad weinig groepen, maar dat is de huidige situatie.
Misschien dat er uitgebreid gaat worden, maar ik voel er niet zoveel voor om extra buizen te gaan plaatsen. Misschien dat het er nog van gaat komen, maar voorlopig eerst even dit.
Wat ik nog wel gelijktijdig wil gaan doen is alle WCD's gaan aarden.
Nu is het zo dat alleen de 'natte' zones geaard zijn, maar eigenlijk wil ik alles voorzien van randaarde.
Punt 1 is duidelijk. Ik zag inderdaad de gelijkmatige fasenverdeling over het hoofd.
Punt 2: Het is dus wel toegestaan om een 'ouderwetse' hoofdschakelaar te gebruiken voor een groepenkast met moderne componenten?
Nu heb ik nog een vraag over merken en kwaliteit.
Ik was eerst van plan om Hager te gaan gebruiken, maar nu zag ik dat Moeller een compleet bedrade kast heeft voor wat ik wil en een stuk goedkoper.
Zijn deze merken qua veiligheid gelijk? Zo ja, kan ik dus met een gerust hart kiezen voor Moeller?
Het zijn inderdaad weinig groepen, maar dat is de huidige situatie.
Misschien dat er uitgebreid gaat worden, maar ik voel er niet zoveel voor om extra buizen te gaan plaatsen. Misschien dat het er nog van gaat komen, maar voorlopig eerst even dit.
Wat ik nog wel gelijktijdig wil gaan doen is alle WCD's gaan aarden.
Nu is het zo dat alleen de 'natte' zones geaard zijn, maar eigenlijk wil ik alles voorzien van randaarde.
Punt 1 is duidelijk. Ik zag inderdaad de gelijkmatige fasenverdeling over het hoofd.
Punt 2: Het is dus wel toegestaan om een 'ouderwetse' hoofdschakelaar te gebruiken voor een groepenkast met moderne componenten?
Nu heb ik nog een vraag over merken en kwaliteit.
Ik was eerst van plan om Hager te gaan gebruiken, maar nu zag ik dat Moeller een compleet bedrade kast heeft voor wat ik wil en een stuk goedkoper.
Zijn deze merken qua veiligheid gelijk? Zo ja, kan ik dus met een gerust hart kiezen voor Moeller?
- Reinold
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 juli 2008 16:25 #6
door Reinold
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
Beantwoord door Reinold in topic Nieuwe Groepenkast aansluiten
Helaas een hoofdschakelaar is wel degelijk VERPLICHT!!!!!
Dat is al weer een tijdje. Daarbij was een hoofdschakelaar bij 3 fase al langer verplicht.
Deze kun je dus NIET weglaten.
Een groepenkast moet in 1 handeling kunnen afschakelen en dat is niet via 2 of meer ALS. Hier zijn namelijk meer HANDelingen bij nodig. Hier gaat men heel vaak de mist bij in. Ik heb dit gesprek zelf met de NEN in Delft gehad daar er zoveel onduidelijkheid over was.
NEN1010-2005.
Dat is al weer een tijdje. Daarbij was een hoofdschakelaar bij 3 fase al langer verplicht.
Deze kun je dus NIET weglaten.
Een groepenkast moet in 1 handeling kunnen afschakelen en dat is niet via 2 of meer ALS. Hier zijn namelijk meer HANDelingen bij nodig. Hier gaat men heel vaak de mist bij in. Ik heb dit gesprek zelf met de NEN in Delft gehad daar er zoveel onduidelijkheid over was.
NEN1010-2005.
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
- Reinold
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 juli 2008 16:29 #7
door Reinold
Een handeling is een op zichzelf staande verrichting. 2 ALS bedienen met 2 handen zijn 2 op zichzelf staande verrichtingen met 1 en het zelfde doel. Dat doel is afschakelen van stroom en dat dient in 1 handeling gedaan te worden.
- serealkiller
- Onderwerp Auteur
- Senior lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 juli 2008 17:01 #8
door serealkiller
Hallo Electrotechnicu,
Dat er een Hoofdschakelaar gebruikt moet worden is mij duidelijk.
Er zit nu zelfs een hoofdschakelaar en werkt prima, maar die is al wat ouder.
- Kan ik deze gebruiken of moet er een nieuwe (kleine) worden geplaatst?
- Wat vind je van Moeller tov Hager?
Ik hoop dat ik de oude HS kan laten zitten. Kan er ook niets fout gaan.
Ik vraag me trouwens af hoe 'profi's dat doen als de zegel van de Hoofdzekering niet verbroken mag worden? Wordt dan alleen de fase(n) heel voorzichtig afgeschermd?
Dat er een Hoofdschakelaar gebruikt moet worden is mij duidelijk.
Er zit nu zelfs een hoofdschakelaar en werkt prima, maar die is al wat ouder.
- Kan ik deze gebruiken of moet er een nieuwe (kleine) worden geplaatst?
- Wat vind je van Moeller tov Hager?
Ik hoop dat ik de oude HS kan laten zitten. Kan er ook niets fout gaan.
Ik vraag me trouwens af hoe 'profi's dat doen als de zegel van de Hoofdzekering niet verbroken mag worden? Wordt dan alleen de fase(n) heel voorzichtig afgeschermd?
- Reinold
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 juli 2008 18:29 #9
door Reinold
Hoi Obeja. De merken die jij noemt zijn goed. Deze worden ook door erkend bedrijven gebruikt. In principe als de HS er nog goed uitziet en deze is boven de waarde van je hoofdzekeringen, dan kun je deze gewoon laten zitten. Je kunt dan een nieuwe groepenkast zonder HS erboven plaatsen. Mocht je twijfelen dan kun je deze altijd vervangen. Echter dit kun je dan weer beter laten doen daar er onder de HS spanning blijft staan. Je begrijpt dat dit gevaren met zich meebrengt.
Hoe wij het in deze wereld doen is, afhankelijk of men zegelrecht heeft, de zegel verbreken om de hoofdzekering(en) te verwijderen. Wanneer men geen zegelrecht heeft dan wordt dit via andere wegen, zoals het energiebedrijf gespeeld. Een zegel mag dus niet zomaar verbroken worden.
Een andere veiligheidseis is dat men NIET aan delen van een elektrische installatie mag werken waar spanning op staat. Met andere woorden: De spanning moet ervan af. Doet men dit niet en het gaat fout dan is men niet verzekerd en kan een bedrijf een boete tegemoet zien als de arbeidsinspectie langs heeft moeten komen.
Hoe wij het in deze wereld doen is, afhankelijk of men zegelrecht heeft, de zegel verbreken om de hoofdzekering(en) te verwijderen. Wanneer men geen zegelrecht heeft dan wordt dit via andere wegen, zoals het energiebedrijf gespeeld. Een zegel mag dus niet zomaar verbroken worden.
Een andere veiligheidseis is dat men NIET aan delen van een elektrische installatie mag werken waar spanning op staat. Met andere woorden: De spanning moet ervan af. Doet men dit niet en het gaat fout dan is men niet verzekerd en kan een bedrijf een boete tegemoet zien als de arbeidsinspectie langs heeft moeten komen.
- serealkiller
- Onderwerp Auteur
- Senior lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 juli 2008 20:24 #10
door serealkiller
Ok. Dan gebruik ik de 'oude' HS.
Tot zover is alles duidelijk.
Ik denk dat er nog wel een vraag komt over kleurcoderingen van de 5 kabels die uit de kwh en/of HS komen.
Tot zover bedankt.
Tot zover is alles duidelijk.
Ik denk dat er nog wel een vraag komt over kleurcoderingen van de 5 kabels die uit de kwh en/of HS komen.
Tot zover bedankt.
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden