FANtv-nl-logo-mobile

[COLUMN] Kriebels?

• arnaud-en-petra
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
13 juli 2005 13:08 #1 door arnaud-en-petra
[COLUMN] Kriebels? werd gestart door arnaud-en-petra
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging . In het E-magazine van MotorXperience geeft hij tweewekelijks zijn mening over motorrijden en veiligheid.

Ben je het met hem eens of juist totaal niet? Geef hier je mening!

Kriebels?

,,Soms is het leuk dat mensen niet precies weten wat voor werk je doet! Zo zat ik vorige week op een verjaardag waar iemand vertelde dat hij belangstelling voor motorrijden had gekregen. Hij wilde graag zijn rijbewijs halen en was druk op zoek naar een goede rijschool."

,,Nou, onder het genot van een stuk appeltaart kwamen al snel de wildste verhalen over de tafel. De echte “experts” beweerden dan ook dat je dat extra stempeltje in je rijbewijs wel even snel kon halen. “Stelt toch allemaal niets voor…” Maar is dat wel zo?"

,,Natuurlijk is hier geen standaard antwoord op te geven, maar waar moet je dan op letten? Om te beginnen zou ik een rijschool zoeken die een leerling wil opleiden tot een échte motorrijder en niet alleen maar doelgericht voor dat roze papiertje gaat. Een rondje om de kerk is snel te leren, maar echt motorrijden is wel wat anders. Bedenk altijd eerst dat je als motorrijder een veel grotere kans op een ongeval hebt dan een automobilist. Met dit soort risico's moet je leren omgaan en je moet ze vooral leren herkennen."

,,Zorg dat de rijschool een leskaart bijhoudt waarop jij met jouw instructeur je vorderingen kunt bekijken en precies kunt zien wat je allemaal nog moet leren. Vraag ook naar de leveringsvoorwaarden: voor wie zijn de kosten als tijdens een examen de motor met pech uitvalt? Volgt de instructeur op de motor bij het lessen? Is een “lesuur” echt een uur of 50 minuten? Ook is het van belang om te weten hoe een rijschool omgaat met het beschikbaar stellen van passende motorkleding. Tenslotte: Is de rijschool aangesloten bij een brancheorganisatie of bij de KNMV?"

,,Allemaal vragen waarop je jouw keuze zou kunnen baseren. Eén ding is zeker: als je éénmaal je rijbewijs hebt, moet je gaan genieten. Maar doe dat vooral op een motor die bij je past. Begin dus niet gelijk met een Hayabusa of een Blackbird en reserveer naast het aankoopbedrag voor de motor een potje voor de juiste kleding!"

Alvast veel plezier met lessen en houd de gepoetste kant boven!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• willem.s
  • Bezoeker
  • Bezoeker
13 juli 2005 17:16 #2 door willem.s
Beantwoord door willem.s in topic [COLUMN] Kriebels?
ff halen is er niet meer bij; vrienden van mij hadden na een tijdje een "proefrijbewijs" en na een kleine test al een A.

Ik heb 15 jaar geleden wat meer moeite moeten doen.....

Maar ik hoorde laatst over een A wat je in 3 gedeeltes moet gaan halen?

Hoe zit dat?

[img]smileys/smiley5.gif[/img]

Lees meer
19 juli 2005 08:30 #3 door amsam
Beantwoord door amsam in topic [COLUMN] Kriebels?

willem.s schreef :
ff halen is er niet meer bij; vrienden van mij hadden na een tijdje een "proefrijbewijs" en na een kleine test al een A.

Ik heb 15 jaar geleden wat meer moeite moeten doen.....

Maar ik hoorde laatst over een A wat je in 3 gedeeltes moet gaan halen?

Hoe zit dat?

[img]smileys/smiley5.gif[/img]

Je hebt 1: Theorie, 2: Voertuigbeheersing en 3: Verkeersdeelneming. Dus eigenlijk bestaat het uit 2 delen want theorie haal je overal voor. Je leert wel tegenwoordig wel meer met lessen, meerdere speciale verrichtingen waardoor je de motor beter leert kennen en beheersen!! Best belangrijk! [img]smileys/smiley2.gif[/img]

I'm lost...please take me home with you?!

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
19 juli 2005 08:45 #4 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic [COLUMN] Kriebels?
Wat voor speciale verrichtingen moet ik aan denken dan? Ik moest twintig jaar geleden: achtje maken, stopproef, slalom en stapvoets rijden. Wat is daar nog bijgekomen?

Lees meer
19 juli 2005 11:02 #5 door Ton.Tersteeg
Beantwoord door Ton.Tersteeg in topic [COLUMN] Kriebels?
Ohhhw, dat valt dus nog wel mee... ik dacht eerst dat het praktijk gedeelte in 3 gedeelten ging. Maargoed, die speciale verrichtingen stellen natuurlijk ook niet veel voor lijkt me...

Dit is puur weer een manier om de staatskas te spekken.

Voor de winter wil ik ook m'n motor rijbewijs gaan halen, weet iemand nog een goedkoop adresje in de buurt van Utrecht? Want de grote rijscholen zijn wel erg duur...[img]smileys/smiley19.gif[/img]

There is no gravity, the earth sucks ...

Lees meer
22 juli 2005 11:01 #6 door Adulinde
Beantwoord door Adulinde in topic [COLUMN] Kriebels?
Nou de speciale verrichtingen zijn niet mis.

-Acht maken
-Stapvoets rijden
-Langzame slalom met slippende koppeling
-Stopproef
-Precisiestop
-Noodstop
-Snelle Slalom (50km/u)
-Wegrijden uit parkeervak
-Keren op kleine weg
-Lopen met de fiets, achteruit inparkeren. opbokken (weggevertje)
-Vertragingsoefening (moeilijk)
-Ontwijkingsmaneuvre

• Bob-the-builder
  • Bezoeker
  • Bezoeker
22 juli 2005 11:07 #7 door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic [COLUMN] Kriebels?
Ja, dat lijstje is wel wat langer geworden in de loop der jaren. Het meeste klinkt wel leuk, vind ik zelf. Beetje spelen met de motor. Goed voor de voertuigbeheersing. Succes verder.

Lees meer
22 juli 2005 11:12 #8 door Adulinde
Beantwoord door Adulinde in topic [COLUMN] Kriebels?
Ik denk dat als je het examen voertuigbeheersing hebt gehaald je ook veel prettiger aan het laatste examen deelneemt.

Die vertragingsoefening heb ik nog niet gehad maar een goed ervaren examinator van het CBR die de oefening demonstreerde aan mijn rijleraar deze proef en deed hem 2 van de 3 keer gewoon fout :P

Lees meer
22 juli 2005 12:56 #9 door bubblegumjo
Beantwoord door bubblegumjo in topic [COLUMN] Kriebels?
Ik ben het er ook wel over eens, dat ff halen, makkelijk gezegd is. Ik weet nog goed hoe ik zat te zweten en te zwoegen met die bijzondere verrichtingen. Ik moet er echt niet aan denken ze weer te moeten doen. Ik heb ze naderhand maar op een 250cc gedaan, en daarna geslaagd. Nu zijn de oefeningen nog strenger. Mensen die dus te veel nadenken bij het doen van die oefeningen (kijk maar naar mij) zullen er meer moeite mee hebben, dan de mensen die hun verstand op nul zetten en het gewoon doen! Dus inderdaad...ff halen???? dacht het niet!!!

Sue Zuki's Club

Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden