FANtv-nl-logo-mobile

[COLUMN] Vakantie op de motor

• arnaud-en-petra
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
21 juli 2005 11:15 #1 door arnaud-en-petra
[COLUMN] Vakantie op de motor werd gestart door arnaud-en-petra
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging . In het E-magazine van MotorXperience geeft hij tweewekelijks zijn mening over motorrijden en veiligheid.

Ben je het met hem eens of juist totaal niet? Geef hier je mening!

Vakantie op de motor?

De vakantietijd is weer aangebroken. In sommige provincies is men al vertrokken en andere delen van het land hebben de vakantie nog voor de boeg. Landkaarten, routeboekjes en GPS-apparatuur komen op tafel. Samen turen op de kaart met een broodje brie en een glaasje wijn met de vraag: waar gaan we dit jaar naar toe?

Heb je daarbij ook aan je motor gedacht? Moet er extra onderhoud worden gepleegd en hoe zit het met het bepakken van de motor?

Onderhoud? “Ja, natuurlijk doe ik dat’’, zul je zeggen. Maar wat ga je dan doen met een band waar nog 3 of 4 mm profiel op zit. Vervangen of toch maar volledig afrijden? Realiseer je goed dat de motor extra wordt belast en dat je niet alleen heen moet naar de plaats van bestemming, maar ook weer terug! Met een versleten band heb je veel eerder kans op lekrijden. Bovendien is de band vaak hoekig geworden, wat je gaat merken in het stuurgedrag. Het allerbelangrijkste is natuurlijk het veel slechter afvoeren van water bij een nat wegdek, zodat je eerder in een slip raakt of bij hevig remmen de wielen gaan blokkeren.

Het bepakken van je motor is een hoofdstuk apart. Zorg in ieder geval dat je de bagage gaat over de motor verdeelt. Pak dus niet alles maar achter op je bagagedrager of in je koffers, maar gebruik ook een tanktas. Met een goede verdeling over de motor wordt het stuurgedrag zo min mogelijk beïnvloed.

Vaak wordt gedacht dat meer gewicht invloed heeft op de remafstand, maar dit is niet zo, mits natuurlijk de remcapaciteit voldoende is. Als de remmen zijn versleten of als er nog sprake is van ouderwetse trommelremmen zou dit wel invloed kunnen hebben.

Ik wil je in ieder geval het gebruik van een rugzak afraden. Ten eerste gaat een rugzak na verloop van tijd erg pijn doen aan je schouders, maar ten tweede kan het bij een valpartij een enorme negatieve bijdrage leveren aan rugletsel.

In principe valt er nog veel te vertellen over het voorbereiden, onderhouden en bepakken van je motor. Heb jezelf ideeën of tips waar je allemaal aan moet denken, of heb je gewoon leuke wetenswaardigheden waar je collega motorrijders mee kunt helpen, laat dit dan weten.

Ik wens je in ieder geval een hele prettige vakantie en hou de glimmende kant boven!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22 juli 2005 23:54 #2 door levbont
Beantwoord door levbont in topic [COLUMN] Vakantie op de motor
[img]smileys/smiley29.gif[/img] wow zeker zin om the typen[img]smileys/smiley36.gif[/img]

• Idi-Jootje
  • Bezoeker
  • Bezoeker
27 juli 2005 14:55 #3 door Idi-Jootje
Beantwoord door Idi-Jootje in topic [COLUMN] Vakantie op de motor
Weinig reacties hier... :S

Lees meer
22 aug 2005 03:39 #4 door eric.susanne
Beantwoord door eric.susanne in topic [COLUMN] Vakantie op de motor
Zowel ikzelf als mijn ouders gebruiken een aanhanger om alles mee te nemen.
Ook al moet je met een aanhager ook goed opletten hoe dat je hem belaad anders gaat je aanhager slingeren of het bekende springen,
Je kan er in mijn geval natuurlijk ook een zijspan aanhangen wat ik dus ga doen als ik in September naar het Goldwingtreffen in Luxumburg ga.Je partner/vrouw of kinderen zitten dan een stuk comfortabeler en je kunt het gewicht nog beter verdelen zonder dat je er al te veel van merkt.

Prettige vakantie.

May U live 2 C the dawn

Lees meer
29 jan 2008 08:39 #5 door anstefay
Beantwoord door anstefay in topic [COLUMN] Vakantie op de motor
Het is al een oude topic maar daar is heel veel over te schrijven.
Hoe langer ik met de moto op reis ga hoe minder ik meeneem. Kettingvet en een tandenborstel samen met een visa-kaart en een pyjama is al een boel. Bij de Kick in Duitsland koop je een hemd voor een paar euro en je oude T-shirt kan dan voor een deel al vod gebruikt worden. GPS en kaarten meenemen (GPS vervangt geen kaarten). Wel een zomervest voor als het heel warm wordt. Een paar teva's is leuk.Camera en mobieltje. Oplaadspul voor die dingen. Een zwembroek.Scheergerief. Telefoon pechdienst (BMW gratis voor eerste eigenaar onbeperkte duur).

Lees meer
09 feb 2008 16:55 #6 door Mikoyan
Beantwoord door Mikoyan in topic [COLUMN] Vakantie op de motor
dat kunt ge wel stellen ik ben weg ajuu

Idi-Jootje schreef : Weinig reacties hier... :S

Lees meer
10 feb 2008 06:47 #7 door broem
Beantwoord door broem in topic [COLUMN] Vakantie op de motor
In plaats van zulke onzin te typen kan je ook zelf wat vertellen.

Het opvolgen van het advies mijnerzijds is geheel voor uwer risico.

Lees meer
10 feb 2008 14:08 #8 door Mikoyan
Heb ik niet getypt man dit stond er al!!!!!!

Lees meer
11 feb 2008 17:06 #9 door Mikoyan

Ron321 schreef : In plaats van zulke onzin te typen kan je ook zelf wat vertellen.

Allé,ge hebt gelijk,sorry daarvoor!!![img]smileys/smiley4.gif[/img][img]smileys/smiley4.gif[/img]

Lees meer
12 feb 2008 03:32 #10 door broem
Beantwoord door broem in topic [COLUMN] Vakantie op de motor
Ik had het ook iets minder bot kunnen schrijven, sorry daar weer voor.

Het opvolgen van het advies mijnerzijds is geheel voor uwer risico.

Tijd voor maken pagina: 0.234 seconden