FANtv-nl-logo-mobile

[COLUMN] Goede motorrijder

• arnaud-en-petra
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19 aug 2005 09:37 #1 door arnaud-en-petra
[COLUMN] Goede motorrijder werd gestart door arnaud-en-petra
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging . In het E-magazine van MotorXperience geeft hij tweewekelijks zijn mening over motorrijden en veiligheid.

Ben je het met hem eens of juist totaal niet? Geef hier je mening!

Ben je een goede motorrijder?

Het blijft grappig: wanneer je tegen een man zegt dat hij een ontzettend lelijke vrouw heeft, fronst hij een keer zijn wenkbrauwen en loopt verder met een glimlach op zijn mond. Haal je het in je hoofd om te zeggen dat hij niet kan motorrijden, dan heb je gelijk de grootste bonje.

Vooral bij mannen is dit vaak een gevoelig onderwerp. Er is zelfs al eens onderzoek naar gedaan. Als je de doorsnee man vraagt hoe hij zelf vindt dat hij rijdt, zegt hij meestal: “behoorlijk goed”. Hoe ligt dit dan bij vrouwen? Nou, dat wisselt sterk. Wat mij wel opvalt, is dat vrouwen (ja, ik weet dat ik generaliseer) vaak wat onzeker over zichzelf zijn. Wat blijkt echter in de praktijk: vrouwen rijden veel technischer dan wij mannen. Ze moeten ook wel omdat ze vaak over minder fysieke kracht beschikken. Je kent toch ook wel de bekende slogan “een heer in het verkeer is een vrouw”. Ons machogedrag is juist bij motorrijden het punt waarop het fout gaat. Voertuigbeheersing is namelijk maar een klein onderdeel van motorrijden. Je hersens gebruiken, wordt met de huidige verkeersintensiteit steeds belangrijker.

Vaak wordt er bij een ongeval gewezen naar die domme automobilist die de motorrijder weer niet heeft gezien! Maar is deze automobilist wel zo dom of ligt de schuld ook bij de motorrijder? Als je na een ongeval aan de motorrijder vraagt: had je de auto dan niet gezien? Krijg je vaak als antwoord: “jawel hoor, maar ik had toch voorrang!”. Technisch gezien heeft de motorrijder dan gelijk en ja de automobilist is dom dat deze de motorrijder niet heeft gezien. Of kun je ook zeggen dat de automobilist gewoon onwetend is? Bestuurders van een auto hebben vaak geen idee hoe het is om op een motor te rijden. De kick van het accelereren, de wendbaarheid, gevoel van vrijheid buiten is meteen ook het gevaar waar we mee te maken krijgen. Voor de automobilist zijn we er ineens, we duiken op uit het niets. Als we voor een grote vrachtwagen rijden vallen we compleet weg. Dus heren motorrijders en natuurlijk ook een beetje de dames: wie is hier nu dom? Als je het voorgaande weet, dan doe je daar toch iets mee.

Probeer je op elk moment af te vragen: waarom rij ik nu in deze positie, zien anderen mij wel, heb ik een vluchtweg, hoe ligt mijn snelheid in relatie tot mijn remweg? In het begin is dit een flinke opgave en zul je hier heel bewust mee bezig moeten zijn. Naar verloop van tijd worden een aantal zaken een automatisme. Je gaat wat vaker van je gas af, je geeft een keer voorrang. Je vangt fouten op van anderen. Als we met ons allen op deze manier aan het verkeer deelnemen, wordt het een stuk veiliger. En ja, dan ben je in mijn ogen een goede motorrijder!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25 aug 2005 14:54 #2 door Burner
Beantwoord door Burner in topic [COLUMN] Goede motorrijder
1 ding: je hebt nooit gelijk op een motor

Frans Reijnen

Lees meer
17 sept 2005 09:01 #3 door freddyboy
Beantwoord door freddyboy in topic [COLUMN] Goede motorrijder
Ik begrijp kompleet je stelling, ik heb VRO1 en 2 gedaan en heb daar veel aan gehad.

Nou is het nog niet dat ik een goede motorrijder ben, want fouten maken we allemaal wel eens een keer.

Alleen de een is met dodelijke afloop en de ander komt er met alleen kleine schrammetjes er vanaf.

Het belangrijkste in het verkeer is zien en gezien worden, in een file met de motor zet ik altijd het grootlicht op, en knipperlichte uit.

wanneer er een gat zit tussen auto's hou ik ff in zodat je een overzicht krijgt of de automobilisten niet van baan veranderen...

Anticiperen en goed vooruit kijken is een must wat je als motorrijder zeker als discipline moet hebben, immers heb je als motorrijder geen kooi om je heen...

Ik rij met de auto ongeveer 50.000 km per jaar ook met een vrachtwagentje rij ik ongeveer 15.000 km en daarna nog ongeveer 7 a 8000 kilometers hobby kilometers op de motor, waarbij ik wel het gehele jaar door probeer te rijden.

SuzukiGSXF38612.4597222222

www.fan.tv/forum/http://www.fan.tv/forum/smileys/smil ey20.gif

Met vriendelijke motor groet Jack.

Lees meer
02 nov 2005 14:48 #4 door adri
Beantwoord door adri in topic [COLUMN] Goede motorrijder
Overweeg eens het gebruik van PFS.

Zie

Gr van Joost en Pieter.
Bob the builder38826.7961574074

Lees meer
18 apr 2006 11:29 #5 door Hans-Valk
Beantwoord door Hans-Valk in topic [COLUMN] Goede motorrijder
[img]smileys/smiley18.gif[/img]

BERTvanE

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
18 apr 2006 11:38 #6 door GJC
Beantwoord door GJC in topic [COLUMN] Goede motorrijder
Wat bedoel je Bert?

Lees meer
30 juni 2006 04:49 #7 door ViperArry
Beantwoord door ViperArry in topic [COLUMN] Goede motorrijder
Het belangrijkste is zien en weten.
Dat zijn nl constateringen !

Als je dat door hebt dan is gezien worden al veel minder belangrijk.
Want ook al word je gezien blijft dit een onzekere factor !

Dit bazeer ik op 25 jaar ervaring en helaas momenteel al weer een gedwongen stop van 1 jaar.
Meer daarover kan je lezen op www.gsxr-team.com/nieuwslijn (dat scheelt me een hoop uitleg [img]smileys/smiley18.gif[/img]

Je moet wat als je niet kan rijden he.
vandaar www.gsxr-team.com maar begonnen ;)

Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden