FANtv-nl-logo-mobile

[Column] Kids mee op de motor

• plompie
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
14 dec 2005 12:30 #1 door plompie
[Column] Kids mee op de motor werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.

Kids mee op de motor

Een vraag die regelmatig bij ons op kantoor binnen komt is of kinderen mee mogen op de motor. Antwoord daarop is heel simpel: ja dat mag, mits het kind volgens de wettelijke tekst maar “een goed passende helm draagt, die door middel van een sluiting op een deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk”.

Ik moet eerlijk bekennen dat wanneer ik dit hoor/lees ik mij gelijk achter mijn oren begin te krabben. Hoe is het mogelijk dat dit het enige is dat in de wet is geregeld? Verder is het zo dat tot de leeftijd van 12 jaar de bestuurder verantwoordelijk is en daarboven de passagier zelf. Kortom bij kinderen ligt dus de verantwoordelijkheid bij de volwassene of wel de ouders.

Hier ligt dan ook gelijk vaak het probleem. Woorden als enthousiasme, passie kunnen hierbij voor grote gevolgen zorgen. Kinderen vinden al snel een motor erg imposant, snel, stoer en zeuren pa of ma de kop gek dat ze een keer mee willen. Pa en ma vinden het ook wel erg leuk dat het kind mee gaat en kan. Als deze dan uiteindelijk het gezeur helemaal zat zijn moet het maar een keer gebeuren. Pa start de motor trekt keurig zijn pak aan en voor kleine Henkie of Marietje worden de handschoenen en helm van ma uit de kast gepakt en hup daar gaat het. Heel begrijpelijk allemaal wat er gebeurt.

Voor die paar zondagmiddagen dat het kind achterop gaat is het volledig aanschaffen van een motor outfit een behoorlijke uitgave. Echter al wel eens nagedacht wat een kind gaat kosten als het van de motor valt. Natuurlijk doe je zelf altijd extra voorzichtig en nee, natuurlijk maak je géén ongeval. Nee, jouw buurman wel want die kan niet rijden. Wees eerlijk, zo denken toch veel bestuurders. Je zult dan je buurman maar tegenkomen…………..??

Tip van ouder naar ouder:

1. Neem je kind pas achterop als het voldoende kracht heeft om zich goed aan je vast te houden. Ook bijvoorbeeld in het geval van een nood manoeuvre.

2. Het kind moet minimaal goed bij de voetsteunen kunnen.

3. Koop een goed passende helm. Er zijn fabrikanten die al helmen leveren vanaf de maat xxs. Let daarbij tevens op dat de helm niet te zwaar is. Bij een ongeval komen er enorme krachten op een nek te staan en niet elke kindernekje kan dit aan. Brrrrrrrrr even niet aan denken.

4. Koop echte motorkleding voor het kind. Een basispakket hoeft echt niet de hele wereld te kosten.

Een hele preek waarbij ik tegelijk mijn complimenten wil overbrengen aan al die volwassenen/ouders die bij bovenstaand verhaal denken “natuurlijk doe ik het bovenstaande allemaal, logisch toch!”.
Jeroen38700.6472453704

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 dec 2005 15:25 #2 door mirandas
Beantwoord door mirandas in topic [Column] Kids mee op de motor
Arjan, ik ben het he-le-maal met je eens! Afgelopen zomer zag ik een vader helemaal strak in het leren pak met achterop een dreumes met weliswaar een helm op, maar voor de rest was ze slechts gekleed in een jurkje! Ik zie ook veel te vaak té jonge kinderen achterop die nog lang niet bij de steps kunnen. Misschien nog een extra tip: bind je kind ook nooit - en dan bedoel ik ook NOOIT! - vast!!!

Zelf heb ik trouwens eerst met mijn zoon (die 14 was toen hij voor het eerst achterop ging) een paar keer voorzichtig 'proefgereden' op stille weggetjes. Hem tevens uitgelegd hoe hij mee moet bewegen. Ik vind het dan ook een voorwaarde dat een kind snápt hoe hij/zij achterop moet zitten. Spreek met het kind ook signalen af. Wanneer hij/zij het te snel vindt gaan bijvoorbeeld moet dat kenbaar kunnen worden gemaakt. Wanneer je in gaat halen, even attenderen op je snelle zijwaartse beweging (ik druk dan even met mijn hand zijn arm aan). En wanneer een pauze nodig is, kun je daar ook een seintje voor afspreken.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden