FANtv-nl-logo-mobile

[Column] Licht aan of uit?

  • plompie
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
28 dec 2005 06:46 #1 door plompie
[Column] Licht aan of uit? werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.






Een discussie die al jaren speelt steekt de kop weer op: moeten automobilisten met het licht aan of uit rijden? Een lastige discussie denk ik. Ook een discussie waarbij je altijd winnaars en verliezers hebt. Voor de ene groep is het veiliger en de andere groep valt minder op. Wat is dus wijsheid? De beslissing van de overheid wordt meestal op grond van totale uitkomsten genomen.






Wij motorrijders rijden al jaren met het licht aan. Wij zijn dit juist gaan doen vanwege onze zichtbaarheid en tegelijk natuurlijk ook onze kwetsbaarheid. Vallen we dan straks nog wel op? Die vraag is erg moeilijk te beantwoorden. Diverse onderzoeken over dit onderwerp geven namelijk verschillende uitkomsten.


Eén van de belangrijkste redenen daarvoor is, dat het erg moeilijk is te constateren of een andere weggebruiker je wel of niet heeft waargenomen. Het verschil is dat iemand uit een zijstraat je recht in je gezicht kan aankijken, maar het op de één of andere manier toch niet tot hem/haar is doorgedrongen dat je er werkelijk aan komt. Dit is precies waar het om gaat. Soms lees je zelf wel eens dat een automobilist wordt aangereden door een grote vrachtauto. Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n groot geval niet ziet.


Om de kans op waarneming te verhogen zijn we dus allerlei trucs gaan bedenken, zoals licht aan, fel gekleurde wegwerkershesjes over je motorjas, snel knipperende voorlampen, noem ze maar op. Maar toch, dit blijven allemaal kleine trucjes om te proberen de kans op waarneming te verhogen. Wel oppassen dat je daarbij jezelf geen onterecht veiligheidsgevoel geeft, want het probleem blijft bestaan. Blijf je vooral daarop focussen. Probeer constant in het verkeer te zoeken naar potentiële risico's, leer ze herkennen en doe er vervolgens iets mee. Met moeilijke termen noemen we dit risicoperceptie en risicovermijdend rijgedrag. Hoe werkt dat? Dat kan op verschillende manieren, zoals aanpassen van je positie op de rijbaan, op tijd je gas loslaten, zorgen dat je niet tegelijk op een kruising aankomt door aanpassing van positie in tijd, enz.


Welnu, wij motorrijders behoren nu éénmaal tot een groep kwetsbare verkeersdeelnemers. Een oude slogan die hier bij aansluit klinkt als volgt: “Geef je verstand voorrang!” Ja, ik weet dat we bovenstaande belerende tekst allemaal kennen en soms moet je gewoon even kicken, even uit je bol, gewoon weer even de vrijheid voelen, beetje dat Red Bull gevoel van die vleugels, maar ondanks dat……………..
Jeroen38714.4080787037

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16 juni 2007 14:28 #2 door prikkie
Beantwoord door prikkie in topic [Column] Licht aan of uit?
Zou het niet een idee kunnen zijn om voor de verschillende weggebruikers ook verschillende lichten te gebruiken?
Dit zou de kleur van de lamp kunnen zijn, of een aanvulling (stel: een extra lamp met de "voertuigkleur"). Uiteraard zou dit een zeer beperkt aantal verschillende soorten moeten zijn.

Voor het bepalen van deze kleur (opvallendheid) zou dan gekeken kunnen worden naar het voetuig en de kwetsbaarheid om de opvallendheid te bepalen.

Dan zou het ook voor iedereen in één oogopslag duidelijk zijn wat voor soort voertuig (snelheid/vorm/kwetsbaarheid..) er aan komt.
Bij motoren zou het dan bijvoorbeeld duidelijk zijn dat oa hun acceleratie hoger ligt en dat ze ook tussen de file door komen (vallen dan wél op tussen de auto's in de file door de afwijkende lampen).

Dit geeft uiteraard niet altijd de oplossing van mogelijke problemen, maar kan misschien in sommige situaties iets meer overzichtelijkheid (lees veiligheid) geven.
Ook kan iedere verkeersdeelnemer, indien gewenst, dan z'n/haar licht aan doen omdat er dan toch nog steeds een onderscheid blijft zonder dat de kwetsbare groepen in de overtreffende trap moeten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden