FANtv-nl-logo-mobile

[Column] Positie op de weg

• plompie
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
11 jan 2006 09:55 #1 door plompie
[Column] Positie op de weg werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.

Wat is de juiste positie op de weg voor een motorrijder? Zo luidt één van de vele vragen die regelmatig bij ons op het bondskantoor binnenkomen. Het zou handig zijn als je hier een standaardantwoord op zou kunnen geven. Regelmatig wordt gesuggereerd dat de standaardpositie het midden, of iets links van het midden, van je eigen rijstrook zou zijn. Heb je er zelf wel eens opgelet hoe vaak je hier niet rijdt?

Het vaststellen van een standaardpositie is niet mogelijk, maar toch kan ik je wel een standaardantwoord geven en dat is: kies altijd voor het midden van de vrije ruimte! Dit betekent dat je altijd het midden pakt van de beschikbare ruimte om je heen, waarbij je ook gelijk rekening probeert te houden met de mate van gevaar. Als basis- positie kun je dan wel het midden of iets links van het midden van je eigen rijstrook nemen.

Vervolgens scan je de omgeving af naar mogelijk gevaar. Een voorbeeld: rij je op een provinciale weg met tegenliggers, dan ga je de basis iets meer naar rechts van het midden leggen. Je verhoogt door deze kleine positieverandering al voor een heel groot deel je zichtbaarheid. Dit valt vooral op als een hele rij auto's jou tegemoet komt. Kom je dan vervolgens nog een groot voertuig tegen dan ga je volledig naar rechts om zoveel mogelijk uit de windturbulentie van het grote object te komen en tevens eventueel afvallende lading makkelijker te kunnen ontwijken. Juist voor een mogelijke uitwijkmanoeuvre is deze actie erg belangrijk. Doordat je meer rechts bent gaan rijden is je hoek waarmee je de berm instuurt aanzienlijk verkleind en daarmee ook de kans op vallen.

Ander voorbeeld: kom je in een situatie terecht waarbij de beschikbare ruimte te klein wordt, zoals rechts geparkeerde auto's en tegelijk tegenliggers, dan gaat deze truc niet meer op. De enige oplossing is dan alleen nog gas dicht en snelheid minderen! Conclusie: probeer je positie zo te kiezen dat, wanneer je jezelf in een film projecteert, deze film ineens stil zet en je dan de vraag stelt: waarom rij ik op deze positie? Je moet daar altijd antwoord op weten te geven.

In het begin zal deze methode erg veel energie kosten, maar je zult merken dat na verloop van tijd het een soort automatisme gaat worden. Daarbij is het ook nog eens een erg leuk spel is om met je zelf te spelen. Het spel lijkt simpel en velen van jullie zullen zeggen: dat doe ik toch al! Probeer het toch maar eens en je zult versteld staan hoe vaak je jezelf betrapt op een onlogische positie.

Succes met het spel en als je blijft winnen dan komen we elkaar vast wel eens ergens tegen.

Jeroen38728.6044907407

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jan 2006 19:45 #2 door Sale
Beantwoord door Sale in topic [Column] Positie op de weg
Mag ik als motrorijder en bestuurder van een bestelbus een tip geven? Als je achter een betselbus rijdt, gaan dan niet in het midden rijden! Je bent dan slecht te zien. Ik kan door mijn achterruiten kijken met de binnenspeigel, maar in de brede middenstijl tussen de twee ruiten kan een hele motorrijder verdwijnen.

Ga dus een beetje links of rechts van het midden rijden zodat je of in de binnenspeigel of in een van de buitenspiegels te zien bent.

Lees meer
15 jan 2006 05:04 #3 door grhd
Beantwoord door grhd in topic [Column] Positie op de weg
Waarom niet gewoon, zoals het je ook tijdens je rijlessen wordt geleerd ?

Heel simpel "links van het midden van de weg"

Met de nodige afstand tot je voorligger:
1. Kun je goed voor je uit en zelfs langs je voorligger kijken
2. Ben je goed zichtbaar voor tegemoetkomend verkeer
3 Ben je goed zichtbaar in de linker buitenspiegel van je voorganger
4. Kun je nooit verrast worden door rommel op de weg, omdat je als het ware binnen de wielsporen van het overige verkeer rijdt.

een dag niet getoerd is een dag niet genoten

Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden