- Berichten: 36
- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- MOTOR
- Algemene Motorpraat
- [Column] Motorinstructeur
[Column] Motorinstructeur
- plompie
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Junior Lid
-
Minder
Lees meer
25 jan 2006 08:22 #1
door plompie
[Column] Motorinstructeur werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.
Motorinstructeur
Motorrijders zijn enorme enthousiastelingen en gaan 200 procent voor hun hobby. En als ze op een voortgezette rijopleiding komen en daar de docenten aan het werk zien, begint het hart nog sneller te kloppen. Wat een mooi vak, "dat wil ik ook wel" wordt dan vaak geroepen! Maar is het vak wel zo mooi? En als je alle voor- en nadelen tegen elkaar hebt afgewogen, wil je het dan nog wel doen?
Even een aantal zaken op een rij. Te beginnen het wettelijke deel: om gewoon rijles - voor het behalen van het motorrijbewijs - te mogen geven moet je het zogenaamde A-instructiebewijs halen. Hiervoor zijn verschillende opleidingscentra in Nederland. Denk dan niet: "Aha, leuk dat ga ik ook eventjes doen". Want je bent al snel een half jaar tot een jaar onder de pannen. Met een prijs van ongeveer ? 5000, weet je gelijk dat het een echte beroepsopleiding betreft en niet iets hobbymatigs is.
Ondanks deze investeringen besluit je toch om de stap te gaan maken. Maar wat dan? In loondienst of zelfstandig een rijschool opstarten? Ook zo'n leuke vraag. De salarissen van de instructeurs in loondienst zijn niet slecht, maar het houdt niet heel veel over als je weet wat een uur motorrijles kost. Individuele lessen voor ? 45,- per uur waar alle kosten nog afmoeten en je werkgever ook nog aan moet verdienen is geen vetpot. Dan toch maar zelfstandig zou je zeggen.
Je begint met een locatie, dat kan natuurlijk ook vanuit je garage. Huren of kopen? Vervolgens aanschaf van materialen zoals één volgmotor, één zware klasse motor en één lichte klasse motor, motorpak voor jezelf, motorpakken voor je leerlingen, verschillende maten helmen en handschoenen, communicatie apparatuur enz.. Let wel: dit is de basisaanschaf. Verder krijg je nog te maken met diverse verzekeringen en zo nog veel meer.
Kosten, kosten en nog eens kosten. In het begin blijf je daar tegen aanlopen. Om dus iets te gaan verdienen moet je heel wat uren gaan maken. In de zomer is dat geen probleem en zelfs leuk om te doen. In de winter of op een regendag is dit echter wel eventjes anders. Blauwbekken, nat en koud kruis, voeten en handen zijn na een uur echt geen pretje meer hoor! Ik kan je verzekeren dat je dan zelfs ook als instructeur wel eens aan jezelf de vraag gaat stellen: Is dit nu een leuke hobby???
Conclusie: je moet toch echt wel hartstikke gek zijn om voor dit beroep te kiezen! En toch zie je de mannen en vrouwen instructeurs elke dag weer met een 'big smile' op die motor stappen. Pet je af voor deze mensen, die elke dag weer vol goede moet voor die ?45,- per uur op de parkeerplaatsen staan om jou de techniek van het achtje rijden bij te brengen. Iemand die nu nog durft te roepen dat een rijles duur is, adviseer ik eens om in de winter een dagje mee te lopen met een instructeur.
Heren en dames motorrijders, als je na bovenstaande nog steeds enthousiast bent? Begin dan snel en sluit je aan bij deze leuke groep gekken, want ondanks alles IS EN BLIJFT HET EEN PRACHTIG VAK!
Heren en dames instructeur,s ik wens jullie een warm jaar en vooral veel veilige kilometers toe .
Jeroen38742.4803935185
Motorinstructeur
Motorrijders zijn enorme enthousiastelingen en gaan 200 procent voor hun hobby. En als ze op een voortgezette rijopleiding komen en daar de docenten aan het werk zien, begint het hart nog sneller te kloppen. Wat een mooi vak, "dat wil ik ook wel" wordt dan vaak geroepen! Maar is het vak wel zo mooi? En als je alle voor- en nadelen tegen elkaar hebt afgewogen, wil je het dan nog wel doen?
Even een aantal zaken op een rij. Te beginnen het wettelijke deel: om gewoon rijles - voor het behalen van het motorrijbewijs - te mogen geven moet je het zogenaamde A-instructiebewijs halen. Hiervoor zijn verschillende opleidingscentra in Nederland. Denk dan niet: "Aha, leuk dat ga ik ook eventjes doen". Want je bent al snel een half jaar tot een jaar onder de pannen. Met een prijs van ongeveer ? 5000, weet je gelijk dat het een echte beroepsopleiding betreft en niet iets hobbymatigs is.
Ondanks deze investeringen besluit je toch om de stap te gaan maken. Maar wat dan? In loondienst of zelfstandig een rijschool opstarten? Ook zo'n leuke vraag. De salarissen van de instructeurs in loondienst zijn niet slecht, maar het houdt niet heel veel over als je weet wat een uur motorrijles kost. Individuele lessen voor ? 45,- per uur waar alle kosten nog afmoeten en je werkgever ook nog aan moet verdienen is geen vetpot. Dan toch maar zelfstandig zou je zeggen.
Je begint met een locatie, dat kan natuurlijk ook vanuit je garage. Huren of kopen? Vervolgens aanschaf van materialen zoals één volgmotor, één zware klasse motor en één lichte klasse motor, motorpak voor jezelf, motorpakken voor je leerlingen, verschillende maten helmen en handschoenen, communicatie apparatuur enz.. Let wel: dit is de basisaanschaf. Verder krijg je nog te maken met diverse verzekeringen en zo nog veel meer.
Kosten, kosten en nog eens kosten. In het begin blijf je daar tegen aanlopen. Om dus iets te gaan verdienen moet je heel wat uren gaan maken. In de zomer is dat geen probleem en zelfs leuk om te doen. In de winter of op een regendag is dit echter wel eventjes anders. Blauwbekken, nat en koud kruis, voeten en handen zijn na een uur echt geen pretje meer hoor! Ik kan je verzekeren dat je dan zelfs ook als instructeur wel eens aan jezelf de vraag gaat stellen: Is dit nu een leuke hobby???
Conclusie: je moet toch echt wel hartstikke gek zijn om voor dit beroep te kiezen! En toch zie je de mannen en vrouwen instructeurs elke dag weer met een 'big smile' op die motor stappen. Pet je af voor deze mensen, die elke dag weer vol goede moet voor die ?45,- per uur op de parkeerplaatsen staan om jou de techniek van het achtje rijden bij te brengen. Iemand die nu nog durft te roepen dat een rijles duur is, adviseer ik eens om in de winter een dagje mee te lopen met een instructeur.
Heren en dames motorrijders, als je na bovenstaande nog steeds enthousiast bent? Begin dan snel en sluit je aan bij deze leuke groep gekken, want ondanks alles IS EN BLIJFT HET EEN PRACHTIG VAK!
Heren en dames instructeur,s ik wens jullie een warm jaar en vooral veel veilige kilometers toe .
Jeroen38742.4803935185
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans-van-Unnik
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Minder
Lees meer
- Berichten: 1355
- Ontvangen bedankjes 0
21 mei 2007 14:17 #2
door Hans-van-Unnik
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Beantwoord door Hans-van-Unnik in topic [Column] Motorinstructeur
Er zijn inderdaad betere werkomstandigheden.
Maar die 45 euries is wel maal 2 of 3.
Maar van deze zijde geen minachtendheid van ieders vak Jeroen.
Maar die 45 euries is wel maal 2 of 3.
Maar van deze zijde geen minachtendheid van ieders vak Jeroen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst verricht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden