FANtv-nl-logo-mobile

[Column] Is de zomer nu voorbij?

• plompie
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
01 feb 2006 10:55 #1 door plompie
[Column] Is de zomer nu voorbij? werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.

Is de zomer nu voorbij?

Steeds vaker ervaren we dat er een verschuiving plaatsvindt in de natuur. Elke keer worden er weer records gebroken. Hittegolven, orkanen en vloedgolven volgen elkaar achtereenvolgens op. Staat de natuur dan op zijn kop? Geen idee, gelukkig heb ik méér verstand van motorrijden. Eén punt is echter wel zeker, eind oktober nog in mijn zomerjas op de motor is zeer bijzonder. Maar ja, aan al het moois komt een keer een eind. Voorbij is de zomer, de herfst is begonnen en de winter staat voor de deur.

Deze seizoensverandering heeft natuurlijk ook consequenties voor ons motorrijders. Motoren worden lekker verwend met een winterbeurt, maar hoe zit het met ons zelf? Het aandachtspunt 'kleding' gaat verder dan de meeste mensen denken. Nog niet zo lang geleden zag ik een heel leuk onderzoek op Discovery Channel. Het onderzoek was gericht op wat kou doet met je lichaam. De proefpersoon werd in adamskostuum in een koelcel gezet. Uit diverse testen bleek dat op het moment dat je romp het koud krijgt je lichaam daarop gaat reageren door de bloedtoevoer (warmte) naar je ledematen af te sluiten. Het gevolg is: koude voeten en handen en verminderde functionaliteit. In een tweede test kreeg de proefpersoon alleen maar een verwarmde bodywarmer aan. Het resultaat werd al snel duidelijk. Afsluiting van warmte naar ledematen trad op een veel later moment in. Dat betekende gelijk ook dat de functionaliteit van ledematen veel langer behouden werd.

Wat betekent deze test nu voor de echte 'bikkels' in ons land die de hele winter doorrijden? Eigenlijk heel simpel: om het dus goed warm te houden moet je in eerste instantie aandacht geven aan je romp. Dit in tegenstelling tot wat de meest van ons doen: op zoek gaan naar dát ene paar winterhandschoenen dat ons moet beschermen tegen de kou en het plaatsen van handvatverwarming. Veel beter is het dus te zorgen voor goede thermokleding, het liefst in meerdere lagen. Daar overheen dan een goede winter motorjas met een deugdelijke voering. Het allermooiste - en dan praat ik echt uit eigen ervaring - is een verwarmde bodywarmer. Je zult dan echt het verschil gaan merken, niet alleen met koude en functionaliteit van je ledematen, maar ook in een veel betere concentratie in het verkeer.

Misschien is zo'n bodywarmer een leuk idee voor die man met die rode jurk en die lange baard. Krijg je eindelijk eens wat anders dan nieuwe sokken of aftershave.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden