FANtv-nl-logo-mobile

[Column] Slaande ruzie?

• plompie
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
01 feb 2006 10:57 #1 door plompie
[Column] Slaande ruzie? werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.

Slaande ruzie?

Wat mij betreft is slaan iets voor mensen die hun eigen onmacht niet weten te beheersen. Zelf ben ik dan ook iemand die eigenlijk altijd hard wegloopt als er ergens een dreigende situatie ontstaat. Probeer meestal de verstandigste te zijn en ja ik ben ook een angsthaas! Echter gisteren toen ik van het KNMV-kantoor naar huis reed kreeg ik voor het eerst bijna de neiging iemand te gaan slaan! We weten allemaal dat het steeds drukker op de weg wordt. Dit is ook één van de reden voor mijn vervoerskeuze; de motor dus.

Op een bepaald moment rij ik in de stad keurig in colonne richting een verkeerslicht. Naast mij is een busbaan, achter mij een lange rij auto's. Tot mijn verbazing zie ik in mijn spiegels zo'n oude witte Opel Kadet, raampje open, armpje eruit, muziek gebonk mij rechts over de busstrook inhalen. Normaal gesproken denk ik meestal achhh zielig, maar laat maar en geef hem een Fanta. Het toppunt moet nog komen: op het moment dat die gozer naast me zit ziet hij dat het verkeerslicht een eindje voor ons op groen springt en denkt “Hé groen, richting uit en invoegen maar”. Precies en daar reed ik dus. Nou als je dan weet dat ik zelf over de negentig kilo ben en op een redelijke grote motor rijdt begrijp je dat ik dat niet liet gebeuren. Dom van mij natuurlijk want wat wil ik nu eigenlijk op de motor beginnen, maar toch! Weer iets verder springt het verkeerslicht al weer op rood. Met veel rare vinger gebaren staat die gozer uiteindelijk toch achter me in de file. Toen werd het me toch even teveel. Ik zet mijn motor op de jiffy, zwaai elegant mijn been over het zadel, maak me tegelijk nog een beetje breder, systeem helm open, nou de rest kan ik je beter besparen…………..

Geslagen? Nee natuurlijk niet. Na meer dan 20 jaar op de motor en al redelijk wat gezien in opleidingsland blijf ik natuurlijk altijd beleefd (mmmm, beetje dan). Alleen wel jammer mijn vooroordeel klopte precies. Een jonge knul met zijn vriendinnetje. Ik vroeg hem of deze manier van rijden zijn manier van indruk maken was op zijn vriendin. Vond hij dat ook weer geen leuke vraag geloof ik. Kortom ik heb hem geprobeerd aan zijn verstand te peuteren waar hij mee bezig was. Gelukt? Ik betwijfel het. Ik hoop dus maar weer dat het verstand met de jaren komt.

Motto van het verhaal: Als motorrijder moet je niet alleen ogen voor hebben, maar ook van opzij en achteren. Tevens moet je wel een echte “heer” in het verkeer zijn om alle fouten (bewust als onbewust) van anderen voor je eigen veiligheid op te vangen. Motorrijden mag je eigenlijk in het huidige verkeer wel bijna tot “kunst” verheffen!
Jeroen38749.5822337963

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden