FANtv-nl-logo-mobile

[Column] Voorbij zijn de vakanties

• plompie
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
01 feb 2006 11:01 #1 door plompie
[Column] Voorbij zijn de vakanties werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.

Voorbij zijn de vakanties

De vakanties zijn voorbij. Het gewone leventje is weer begonnen. Ik las pas geleden nog een onderzoek dat je alle energie die je in je vakantie hebt opgedaan na drie dagen werken alweer kwijt bent. Vroeg opstaan, vlug ontbijten, motorpak aan, motor uit de schuur, aantrappen (voor de echte) en hup weer op weg naar een nieuwe werkdag. Voor dat je het dus in de gaten hebt zit je alweer in de sleur van alledag. En geloof me dit is echt waar!

Elke dag zit ik op mijn motor en vaak rij ik dezelfde route. Halverwege denk ik soms: het lijkt wel of ik zit te dromen en ben ik hele stukken, die ik toch écht gereden heb, gewoon kwijt. Ik vraag me zelf dan wel eens af: hoe reageer ik als er plotseling iets gebeurt? Mensen die er verstand van hebben zeggen dat je toch relatief snel handelt, vanwege het afwijkende beeld dat op de één op of andere manier bij je binnen komt. Gelukkig heb ik het zelf nooit mogen testen, of valt mijn afwezigheid toch nog mee?

Ik kwam op dit onderwerp naar aanleiding van een gesprek met één van onze VRO-docenten. Hij vroeg zich ook af welke invloed een dergelijk gedrag heeft op bijvoorbeeld het maken van een noodstop en hoe wij er tijdens een voortgezette rijopleiding (VRO) van de KNMV op inspelen.

Laat ik de koe maar bij de horens vatten: “Goed remmen is bijna het moeilijkste van motorrijden.” De reden is simpel: we hebben geen meter op onze hand zitten die ons vertelt hoe hard we exact op dát wegdek onder die omstandigheden kunnen knijpen om niet de wielen te blokkeren, met als gevolg een valpartij of aanrijding. Angst en schrik spelen hier dus een hele grote rol. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde motorrijder niet veel harder durft te remmen dan 55% van de aanwezige capaciteit. We moeten dus als docent gelijk de illusie laten varen dat we een cursist in een paar uurtjes onder alle omstandigheden goed leren remmen.

Wat kunnen we dan wel? We proberen je aan het denken te zetten. Als we jou kunnen overtuigen hoe moeilijk remmen feitelijk is en welke consequenties dat heeft op deelname aan het verkeer, zijn we al een eind op weg. Vervolgens proberen we je te leren wat je moet doen als je met deze beperking te maken hebt. Uiteraard combineren we dit dan met het oefenen in de praktijk. Jammer genoeg blijft een grote groep denken dat zij goed om kunnen gaan met dergelijke beperkingen, maar toch zie ik ze regelmatig op de snelweg op drie meter achter een voorligger rijden. Snap jij het nog of ben ik …………?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• Thea-Schoofs-Waalen
  • Bezoeker
  • Bezoeker
01 feb 2006 11:09 #2 door Thea-Schoofs-Waalen
Beantwoord door Thea-Schoofs-Waalen in topic [Column] Voorbij zijn de vakanties
HOUD AFSTAND. Geld voor iedereen.

Thea

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden