FANtv-nl-logo-mobile

[Column] Beurzen in overvloed

• plompie
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
08 feb 2006 06:57 #1 door plompie
[Column] Beurzen in overvloed werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.

Beurzen in overvloed

Het is weer de tijd van de motorbeurzen. Bijna elk weekend kun je op dit moment wel ergens een heleboel blinkende opgepoetste motoren bewonderen. Niet alleen motoren maar ook motorkleding is er in overvloed.

De grote kans dus voor al die motorrijd(st)ers die nog niet goed in het pak zitten om hier hun slag te slaan. En ga me niet vertellen dat het allemaal te duur is, want op deze beurzen vind je bijvoorbeeld al een goede motorbroek voor rond de 100 euro.

De echte doorgewinterde rijders komen natuurlijk op de motor. Ook om een motorfiets te kopen kun je op deze beurzen goed terecht. Ga bij die keuze alsjeblieft niet alleen op het uiterlijk af, maar ga er gewoon eens opzitten, doe je ogen dicht en laat je gevoel dan spreken! Een goede zithouding is uitermate belangrijk. Een motor moet je als een maatpak passen. Ten eerste word je bij een goede zitpositie veel minder snel moe, maar bij het sturen heb je ook een goede houding nodig. Zoals velen waarschijnlijk nog van de rijlessen kennen: sturen doe je vooral vanuit je heupen en maar een klein beetje met het stuur!

De beurzen komen op een goed moment om eens kritisch na te denken over het volgen van een voortgezette rijopleiding. Elk jaar komen er in het voorjaar weer een aantal motorrijders in het verkeer om het leven. Hiermee wil ik niet verkondigen dat het volgen van een training direct leidt tot minder ongevallen, maar je stapt dan wel goed voorbereid op je motor.

Trainen is natuurlijk altijd goed. Ik heb al eens vaker geroepen dat motorrijden in het huidige verkeer bijna een “kunst” is en om deze kunst op twee wielen goed uit te dragen in het verkeer zul je echt moeten oefenen. Juist op de beurzen kun je in een persoonlijk gesprek er achter komen wat voor jou de beste motortraining is.

Ik hoop je in ieder geval op één van de beurzen tegen te komen, al is het alleen maar om even dat kriebel gevoel op te halen. Nog eventjes wachten en dan wordt het weer mooi weer. Bereid je goed voor en rij voorzichtig!

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden