- Berichten: 36
- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- MOTOR
- Algemene Motorpraat
- [Column] Het voorjaar mag komen!
[Column] Het voorjaar mag komen!
- plompie
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Junior Lid
Minder
Lees meer
08 mrt 2006 10:40 #1
door plompie
[Column] Het voorjaar mag komen! werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.
Het voorjaar mag komen!
Alle motorbeurzen zijn voorlopig even achter de rug. Laat nu het mooie weer maar komen. Iedereen staat klaar voor het komende seizoen. De technische staat van de motor is weer gecontroleerd en natuurlijk heeft iedereen de spijkerbroek op de beurs vervangen voor een nieuw strak motorpak. Of…… is er toch nog iets waar je aan moet denken??
Ieder voorjaar rondom Pasen lees je weer van die verschrikkelijke berichten over zware motorongevallen in de krant. Discussies over hoe gevaarlijk motorrijden nu wel is laaien weer op. Hoe komt dit nu en is motorrijden nu zo gevaarlijk? Antwoord is: Ja motorrijden is volgens de statistieken gevaarlijker dan autorijden.
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat je als motorrijder ongeveer 15x een grotere kans op een ongeval hebt dan een automobilist. Oef dat is even slikken! Verder is het zo dat ook de kans op ernstig letsel vele malen hoger ligt. Zie je nu dat je familie gelijk heeft, motorrijden kan dus gewoon gevaarlijk zijn! En wij maar roepen dat dat niet zo is en dat het allemaal wel mee valt. Mmmm hier ligt dus een uitdaging voor ons motorrijders om te bewijzen dat wij het beter kunnen dan die geduldige cijfers op papier en dat motorrijden helemaal niet gevaarlijk hoeft te zijn! Maar hoe doen we dat dan nu?
Precies weet ik dat natuurlijk ook niet, maar ik heb wel een paar ideeën. Het begint natuurlijk bij de controle van de technische staat van je motor en kleding, maar daar hebben we het al over gehad. Vervolgens kun je je afvragen hoe goed je nu kunt motorrijden, zeker als je er van uit gaat dat je maar gemiddeld 3500 km per jaar rijdt. Scholing is dus tip 2.
Scholing betstaat uit twee onderdelen, namelijk voertuigbeheersing en het leren omgaan met risico's in het verkeer. Nu zul je wel denken, ja hoor daar heb je hem alweer met het standaard praatje. Ik zeg daarop dan weer: ja dat klopt stom hè, maar uh die 15x en die vreselijke kranten berichten weet je nog?
Als je al heel lang niet hebt gereden kun je bijvoorbeeld ook eens contact opnemen met je plaatselijke motorrij-instructeur. Leg je probleem uit en probeer een financiële afspraak te maken over het nemen van een paar lessen. Uiteraard dan op je eigen motor natuurlijk. Niet om je opnieuw door de achtjes te laten sturen, maar wel om even weer wat opfris tips, trucs en handigheidjes. De iets meer doorgewinterde rijder kan ook de keus maken om een voortgezette rijopleiding te gaan volgen. Er zijn opleidingen voor in het verkeer of op een afgesloten oefencentrum.
Heb ik dan nu de garanties op minder ongeval kansen? NEE, maar in ieder geval ben je beter voorbereid op mogelijke gevaarlijke situaties. Trainen zal dus altijd hoog op de prioriteitenlijst blijven staan. Als laatste moet je natuurlijk ook een gezond verstand hebben. Bij sommigen komt dat pas met de jaren. Hoewel er weer anderen zijn die zeggen: hoe ouder hoe gekker, dus ja???
Motorrijden heeft ook te maken met fun. Een motor daagt dus ook een beetje uit om mee te spelen. Lekker scheuren, wheelies noem maar op, geven menig motorrijder een kick. Ik begrijp dit ook best, maar alleen hoort dit soort fun niet op de openbare weg thuis. Je verpest hiermee ook het imago van de goed willende motorrijder. Een stempel op ons voorhoofd of helm is snel gezet.
Ter afsluiting nog maar even weer een oude nog steeds geldende slogan. Ken je deze nog? GEEF JE VERSTAND VOORRANG! En voor de ouderen onder ons: motorrijder houd je jong van geest en maakt je zeker niet gek!
Het voorjaar mag komen!
Alle motorbeurzen zijn voorlopig even achter de rug. Laat nu het mooie weer maar komen. Iedereen staat klaar voor het komende seizoen. De technische staat van de motor is weer gecontroleerd en natuurlijk heeft iedereen de spijkerbroek op de beurs vervangen voor een nieuw strak motorpak. Of…… is er toch nog iets waar je aan moet denken??
Ieder voorjaar rondom Pasen lees je weer van die verschrikkelijke berichten over zware motorongevallen in de krant. Discussies over hoe gevaarlijk motorrijden nu wel is laaien weer op. Hoe komt dit nu en is motorrijden nu zo gevaarlijk? Antwoord is: Ja motorrijden is volgens de statistieken gevaarlijker dan autorijden.
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat je als motorrijder ongeveer 15x een grotere kans op een ongeval hebt dan een automobilist. Oef dat is even slikken! Verder is het zo dat ook de kans op ernstig letsel vele malen hoger ligt. Zie je nu dat je familie gelijk heeft, motorrijden kan dus gewoon gevaarlijk zijn! En wij maar roepen dat dat niet zo is en dat het allemaal wel mee valt. Mmmm hier ligt dus een uitdaging voor ons motorrijders om te bewijzen dat wij het beter kunnen dan die geduldige cijfers op papier en dat motorrijden helemaal niet gevaarlijk hoeft te zijn! Maar hoe doen we dat dan nu?
Precies weet ik dat natuurlijk ook niet, maar ik heb wel een paar ideeën. Het begint natuurlijk bij de controle van de technische staat van je motor en kleding, maar daar hebben we het al over gehad. Vervolgens kun je je afvragen hoe goed je nu kunt motorrijden, zeker als je er van uit gaat dat je maar gemiddeld 3500 km per jaar rijdt. Scholing is dus tip 2.
Scholing betstaat uit twee onderdelen, namelijk voertuigbeheersing en het leren omgaan met risico's in het verkeer. Nu zul je wel denken, ja hoor daar heb je hem alweer met het standaard praatje. Ik zeg daarop dan weer: ja dat klopt stom hè, maar uh die 15x en die vreselijke kranten berichten weet je nog?
Als je al heel lang niet hebt gereden kun je bijvoorbeeld ook eens contact opnemen met je plaatselijke motorrij-instructeur. Leg je probleem uit en probeer een financiële afspraak te maken over het nemen van een paar lessen. Uiteraard dan op je eigen motor natuurlijk. Niet om je opnieuw door de achtjes te laten sturen, maar wel om even weer wat opfris tips, trucs en handigheidjes. De iets meer doorgewinterde rijder kan ook de keus maken om een voortgezette rijopleiding te gaan volgen. Er zijn opleidingen voor in het verkeer of op een afgesloten oefencentrum.
Heb ik dan nu de garanties op minder ongeval kansen? NEE, maar in ieder geval ben je beter voorbereid op mogelijke gevaarlijke situaties. Trainen zal dus altijd hoog op de prioriteitenlijst blijven staan. Als laatste moet je natuurlijk ook een gezond verstand hebben. Bij sommigen komt dat pas met de jaren. Hoewel er weer anderen zijn die zeggen: hoe ouder hoe gekker, dus ja???
Motorrijden heeft ook te maken met fun. Een motor daagt dus ook een beetje uit om mee te spelen. Lekker scheuren, wheelies noem maar op, geven menig motorrijder een kick. Ik begrijp dit ook best, maar alleen hoort dit soort fun niet op de openbare weg thuis. Je verpest hiermee ook het imago van de goed willende motorrijder. Een stempel op ons voorhoofd of helm is snel gezet.
Ter afsluiting nog maar even weer een oude nog steeds geldende slogan. Ken je deze nog? GEEF JE VERSTAND VOORRANG! En voor de ouderen onder ons: motorrijder houd je jong van geest en maakt je zeker niet gek!
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden