- Berichten: 36
- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- MOTOR
- Algemene Motorpraat
- [Column] Amerika en motorrijden
[Column] Amerika en motorrijden
- plompie
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Junior Lid
Minder
Lees meer
05 apr 2006 07:56 #1
door plompie
[Column] Amerika en motorrijden werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.
Amerika en motorrijden
De Verenigde Staten van Amerika staan bekend om de onbegrensde mogelijkheden en ze staan vaak voorop met nieuwe ontwikkelingen op alle gebieden. Maar hoe zit dat nu met motorrijden?
Afgelopen week was ik zelf aanwezig op een congres in de States. Een congres waar instructeurs uit de hele wereld bij elkaar kwamen om met elkaar van gedachten te wisselen over het wel en wee van motoropleidingen. In totaal 260 deelnemers uit 30 landen waren present. Een heel stelletje geleerde bikers bij elkaar dus. En wat denk je?
Wij Nederlanders, de boeren op klompen en bekend van onze tulpen, zaten in de zaal een beetje te giechelen over wat we daar allemaal hoorden. De Amerikanen zaten nog te discussiëren of je wel of geen rijbewijs nodig had en of je een helm moest dragen. Discussies die wij in Europa gelukkig 30 jaar geleden al hebben afgerond.
Een ander groot probleem is het gebruik van alcohol en motorrijden. Ongeveer bij 50% van alle motorongevallen ligt daar de oorzaak bij het gebruik van alcohol of andere middelen die het recht uitrijden beïnvloeden. Kortom een land waar wij denk ik op onze klompen naartoe moeten om ze eens echt te leren motorrijden.
Gelukkig hebben we ook veel goede zaken gehoord. In veel landen zie je een verschuiving van een trend. Een motorfiets blijft een raar ding op twee wielen waar je veel rare stunts mee uit kunt halen. Tegelijkertijd blijft het ook een apparaat met grote beperkingen. Remmen, uitwijken enz. met zo'n ding blijft nu éénmaal altijd moeilijk.
Trainen op vaardigheid met je eigen motor blijft belangrijk, maar kent zijn beperkingen. Er ontstaan steeds meer discussies of je motorrijders überhaupt wel moet trainen. Het steeds beter leren omgaan met je motor geeft velen ook een extra gevoel van veiligheid. Gevolg: nog harder rijden de motor nog even iets platter met alle consequenties van dien. De verschuiving in trend die je dan met name binnen Europa ziet is om mensen meer te trainen op het herkennen van risico´s en hoe ze daarop kunnen inspelen. Ook een land als Australië is al een tijdje actief op dit gebied.
De conclusie van ons bezoek was dat we het in Nederland, zelfs op wereldniveau, niet slecht doen. Uiteraard is dit geen reden om niets meer te doen. We blijven ontwikkelen en onze kwaliteit bewaken. Niet alleen de Yanks zijn gesteld op hun grondbeginsel van vrijheid en democratie, maar ook wij willen nog lang kunnen genieten van onze glimmende bikes. Dit betekent wel dat wij motorrijders zelf aan onze politieke leiders moeten laten zien dat motorrijden niet gevaarlijk hoeft te zijn. Dat we ons kunnen gedragen en weten om te gaan met risico´s in het steeds drukker wordende verkeer.
Heb jij zelf ideeën over wat je graag wilt leren, of wat er in ieder geval in het programma van een voortgezette rijopleiding moet zitten, laat het mij dan weten. Met elkaar praten, discussiëren, is voor velen vaak de beste leerschool. Hoor/lees dus graag van jullie!
Amerika en motorrijden
De Verenigde Staten van Amerika staan bekend om de onbegrensde mogelijkheden en ze staan vaak voorop met nieuwe ontwikkelingen op alle gebieden. Maar hoe zit dat nu met motorrijden?
Afgelopen week was ik zelf aanwezig op een congres in de States. Een congres waar instructeurs uit de hele wereld bij elkaar kwamen om met elkaar van gedachten te wisselen over het wel en wee van motoropleidingen. In totaal 260 deelnemers uit 30 landen waren present. Een heel stelletje geleerde bikers bij elkaar dus. En wat denk je?
Wij Nederlanders, de boeren op klompen en bekend van onze tulpen, zaten in de zaal een beetje te giechelen over wat we daar allemaal hoorden. De Amerikanen zaten nog te discussiëren of je wel of geen rijbewijs nodig had en of je een helm moest dragen. Discussies die wij in Europa gelukkig 30 jaar geleden al hebben afgerond.
Een ander groot probleem is het gebruik van alcohol en motorrijden. Ongeveer bij 50% van alle motorongevallen ligt daar de oorzaak bij het gebruik van alcohol of andere middelen die het recht uitrijden beïnvloeden. Kortom een land waar wij denk ik op onze klompen naartoe moeten om ze eens echt te leren motorrijden.
Gelukkig hebben we ook veel goede zaken gehoord. In veel landen zie je een verschuiving van een trend. Een motorfiets blijft een raar ding op twee wielen waar je veel rare stunts mee uit kunt halen. Tegelijkertijd blijft het ook een apparaat met grote beperkingen. Remmen, uitwijken enz. met zo'n ding blijft nu éénmaal altijd moeilijk.
Trainen op vaardigheid met je eigen motor blijft belangrijk, maar kent zijn beperkingen. Er ontstaan steeds meer discussies of je motorrijders überhaupt wel moet trainen. Het steeds beter leren omgaan met je motor geeft velen ook een extra gevoel van veiligheid. Gevolg: nog harder rijden de motor nog even iets platter met alle consequenties van dien. De verschuiving in trend die je dan met name binnen Europa ziet is om mensen meer te trainen op het herkennen van risico´s en hoe ze daarop kunnen inspelen. Ook een land als Australië is al een tijdje actief op dit gebied.
De conclusie van ons bezoek was dat we het in Nederland, zelfs op wereldniveau, niet slecht doen. Uiteraard is dit geen reden om niets meer te doen. We blijven ontwikkelen en onze kwaliteit bewaken. Niet alleen de Yanks zijn gesteld op hun grondbeginsel van vrijheid en democratie, maar ook wij willen nog lang kunnen genieten van onze glimmende bikes. Dit betekent wel dat wij motorrijders zelf aan onze politieke leiders moeten laten zien dat motorrijden niet gevaarlijk hoeft te zijn. Dat we ons kunnen gedragen en weten om te gaan met risico´s in het steeds drukker wordende verkeer.
Heb jij zelf ideeën over wat je graag wilt leren, of wat er in ieder geval in het programma van een voortgezette rijopleiding moet zitten, laat het mij dan weten. Met elkaar praten, discussiëren, is voor velen vaak de beste leerschool. Hoor/lees dus graag van jullie!
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Tijd voor maken pagina: 0.522 seconden