FANtv-nl-logo-mobile

[Column] Belasting en verzekeringen

• plompie
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
19 apr 2006 08:35 #1 door plompie
[Column] Belasting en verzekeringen werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.

Belastingen en verzekeringen

Bij de twee woorden 'belastingen en verzekeringen' denken we gelijk: daar gaat mijn geld!

Enerzijds doet het pijn, anderzijds weet je dat het geld uiteindelijk in het grote belang naar ons terugvloeit en dat doet me wel weer goed. In ieder geval is het prettig dat de belasting voor mijn motor nu gewoon van mijn rekening wordt afgeschreven.

Vroeger schrok ik me altijd rot als weer zo'n blauwe enveloppe op mijn duurmat viel. Weet je trouwens dat wanneer je de houderschapsbelasting van een motor eens per jaar betaalt, dat je dan voordeliger uit bent dan bij een maand- of kwartaalbetaling? Kijk het maar eens na hoe je dit geregeld hebt.

Verzekeringen, nog zo'n woord waarbij veel mensen denken wat moet ik ermee en als je eens wat hebt, betalen ze niet uit. Gelukkig is dit voor een groot gedeelte al in de wet geregeld. Je zou maar een aanrijding krijgen met iemand die niet verzekerd is en als gevolg van het ongeval blijf je invalide. Tel dan de euro's maar eens op!

Belangrijk bij een motorverzekering is natuurlijk de schade aan derden of aan je eigen motor, maar denk ook eens aan een 'opzittende verzekering'. Je zult maar een passagier meenemen en onderuit gaan. Ook al kun je er niets aan doen, het is wel prettig dat je bijvoorbeeld bij blijvend letsel een financieel gebaar kunt maken.

Verder is het belangrijk te kijken hoe het is gesteld met je motorkleding. Een beetje complete set kost al snel honderden euro's. Hoe zit het met eigen risico's, moet ik een alarminstallatie op mijn motor hebben, of speciale goedgekeurde sloten? Een aantal verzekeringsmaatschappijen biedt ook dekking bij het volgen van een voortgezette rijopleiding. Er zijn ook verzekeraars met een zgn. '6 wielen plan', waarbij je de opgebouwde no-claimkorting op je auto ook op je motor kan krijgen, of juist andersom. Informeer en vergelijk dus eerst alvorens je een beslissing neemt.

Heb jij tips die van belang of gewoon leuk zijn voor anderen, laat het ons weten.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden