FANtv-nl-logo-mobile

[Column] Wie is er nu gek??

• plompie
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
17 mei 2006 09:02 #1 door plompie
[Column] Wie is er nu gek?? werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.

Wie is er nu gek??

De tijd om met je motor te gaan genieten van het mooie weer is weer aangebroken.

Jammer genoeg zit ik me nog steeds regelmatig te verbazen op de motor en denk ik: “ben ik nu gek of……”. De temperatuur stijgt een beetje en hup lerenbroek uit en in de spijkerbroek op de motor. Achhh handschoenen ook maar in de koffer, veel te warm en weet je een korte broek met daaronder van die moderne teenslippers dat lucht ook lekker door.

Geachte dames en heren motorrijders we gaan samen een test doen. Je gaat op je knieën zitten en je handen plat op straat, vervolgens vraag je aan je partner of die heerlijk op je rug komt zitten. Daarna kom ik met liefde opdraven en trek je 2 meter aan je benen achteruit.

Het is wel verplicht om je knieën en je handen op het asfalt te laten. Kijken hoe lang je dat vol houdt?? En elke keer als je gaat zitten janken, krijg ik een biertje (hihihihi volgens mij ga ik dan erg dronken worden). Ja, ik steek nu de draak met al die mensen die er van overtuigd zijn zo te kunnen rijden en NOOIT een ongeval krijgen.

Het stomme is, je hebt wel je motor verzekerd tegen schade (neem ik aan) wat eigenlijk maar een stom vervangbaar ding is en je lichaam, het belangrijkste wat je hebt, doe je niks mee? Eerlijk gezegd ben ik zelfs gestopt naar dit type motorrijder te zwaaien.

Wettelijk gezien is hier jammer genoeg niets aan te doen, want officieel bestaat er géén motorkleding. Hier zijn geen vastgelegde normen voor, maar als dit zo doorgaat, heb je wel kans dat een verzekeringsmaatschappij voor ziektekosten een keer gaat zeggen “eigen schuld dikke bult”.

Laten we met zijn allen voorkomen dat het zover komt. Natuurlijk begrijp ik dat een motorpak en handschoenen bij 25 graden niet prettig zijn, maar er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden om je wel goed te beschermen. De afgelopen weken zijn we via de pers helaas al weer regelmatig geconfronteerd met berichten over motorongevallen.

Natuurlijk logisch want als het mooi weer wordt zijn er meer motorrijders op de weg met in verhouding ook meer ongevallen. Geloof me, niemand van deze mensen hebben thuis voordat ze weg gingen verteld dat ze onderweg een ongeval gaan krijgen. Je hebt dit gewoon niet zelf in de hand. Als je het wel zou weten, zou je toch niet gaan of je als een Michelinpoppetje gaan aankleden.

Zo, sorry voor dit gemopper maar dit moest ik even kwijt.

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17 mei 2006 14:26 #2 door Guppie880
Beantwoord door Guppie880 in topic [Column] Wie is er nu gek??
Ik ben akkoord met je bezorgdheid over beschermende kledij, maar er bestaat wel beschermende kledij in jeanslook (zelfs waterdichte) Daarom volgende keer toch graag een handje

Zwarte

Lees meer
17 mei 2006 14:27 #3 door cropje
Beantwoord door cropje in topic [Column] Wie is er nu gek??
Arjan,

Je hebt helemaal gelijk, alleen het besef komt met de jaren. 25 jaar geleden reed ik ook met spijkerbroek en zelfs een keer in de korte broek. Motorjack dat was het enige, maar op een warme dag hield ik mijn spijkerjack aan ipv de motorjas.

Op een gegeven moment besef je dat je nu wel heel kwetsbaar bent en ga je goede kleding dragen. Nu zelfs standaard een goede rugprotector.

Motorkleding en helmen zijn ook slijtage onderhevig, sommige denken dat leer het eeuwige leven heeft maar een oud pak scheurt bij een val compleet in stukken. Dus deze worden regelmatig vervangen, 2 á 3 jaar.

Maar moet je motorkleding nu verplicht stellen, ik vindt van wel al krijg je het verwijt dat vroeger(vroegha) ik ook in mijn spijkerbroek reed. Dat is ook zo, maar ik realiseerde me niet wat de gevolgen zouden kunnen zijn. En achteraf iemand na een ongeluk zich zelf meestal afvraagt "had ik maar".

Kleding voldoet aan een norm, alleen geen erkende norm, meestal een fabricage norm en/of CE-keur. Alleen dat is soms een wasse neus.

Daarom eerst een erkende bewaakte europeesche norm voor kleding, werk met sterren of klasse aanduiding. En daarna pas verplicht stellen.

Tevens ligt er een stuk verantwoording bij de voorlichting bij rijschoolhouders dat men juiste, goede en passende motorkleding gaat dragen. En niet die supersized overmaatse motorkleding die een rijschoolhouder beschikbaar stelt. Want dan weet men niet beter.

Vaak is de reactie de motorkleding is zo duur, dat is deels waar, dure motorkleding is er, maar er is ontzettend veel motorkleding, overjarig of minder modegevoelig die strak geprijst zijn. Tevens heb je speciaal zaken zoals Struijk, Louise, Hein Gericke, enz die nette prijzen hanteren. Maar tegenwoordig kan je ook heel goed terrecht bij een goede motorzaak.

Het zal vorolopig wel een discussie blijven.

Met vriendelijke groeten,

Rolf
rolf138854.6868518519

Lees meer
17 mei 2006 14:40 #4 door Guppie880
Beantwoord door Guppie880 in topic [Column] Wie is er nu gek??
Verplichtingen scheppen weerstand, zeker bij motorrijders waar het woord freedom centraal staat. Daarom liever geen verplichte motorkledij maar liever goede voorlichting over de gevaren, zoals het eenvoudige voorbeeldje van Jeroen. Bij verplichte kledij zie ik ons allemaal rijden met autoschool kledij en het beruchte fluorescerend vestje. Dan toch liever met eigen smaakkledij en eventueel de kentekens van je club. Denk eraan dat wetten gemaakt worden na ellenlange vergaderingen door lui die allemaal beschikken over auto met chauffeur

Zwarte

Lees meer
17 mei 2006 14:45 #5 door F430
Beantwoord door F430 in topic [Column] Wie is er nu gek??
ik ben het er helemaal mee eens. Mijn mening is: als je eht te warm vind om een pak te dragen is het gewoon te warm om motor te rijden. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook geweldige pakken te verkrijgen die goed geventileerd zijn waardoor je het tegenwoordig helemaal niet meer warm hoeft te hebben.
Het argument dat het duur is wil ik het volgende op zeggen. Ik denk dat als je zonder pakt komt te vallen het je toch echt meer geld gaat kosten.
Ik heb net de ROC curcus gedaan (aanrader) en daar zie je een filmpje waar iemand die stapvoets rijd zonder pak onderuit gaat. Iedereen in de ruimte zie je een gezicht trekken van auw!!! dat zal pijn doen. En dat idee heb ik wel bij iedereen die ik zie rijden zonder pak.

ps goed om te zeggen dat de kleding niet het eeuwige leven heeft. Dat vergeten inderdaad veel mensen. [img]smileys/smiley32.gif[/img]

Lees meer
17 mei 2006 15:12 #6 door cropje
Beantwoord door cropje in topic [Column] Wie is er nu gek??
Wat is er mis met "lui" die lang vergaderen[img]smileys/smiley2.gif[/img] dat doe ik ook regelmatig, sterker nog het is een part of my job.[img]smileys/smiley1.gif[/img]

Ik bedoel juist dat de kleding die de gemiddelde rijschool houder gebruik absoluut niet veilig of beschermend is.

En in smaakkledij heb je hele mooie goede beschermende kleding, het is maar wat je wil en er voor over hebt.

Zo'n reflectievest, tja in sommige landen gaat het verplicht worden, je plakt je eigen auto toch ook niet onder reflectiestrepen. Nee gewoon goede beschermende kleding.

Warm in motorkleding, inderdaad tegenwoording met bijvoorbeeld binnenpakken van coolmax of gelijkwaardig kan je prima doorrijden met 30++

grtjs rolf

Lees meer
17 mei 2006 15:30 #7 door jeffrey
Beantwoord door jeffrey in topic [Column] Wie is er nu gek??
Arjan Averink, u heeft groot gelijk.
En dat gemopper is soms erg nodig.

Lees meer
20 mei 2006 08:24 #8 door Burner
Beantwoord door Burner in topic [Column] Wie is er nu gek??
Beste Ralf ik vind dat je advies om lederen motorkleding om de 2 a 3 jaar te vervangen een klein beetje overdreven. Mits goed onderhouden gaat een goed leren motorpak veel langer mee dan de paar jaar die jij stelt. Eenvoudig onderhoud zoals een paar keer per jaar met een goed onderhoudsmiddel behandelen en nooit drogen in de zon of boven een hete verwarming en in een droge ruimte opbergen zorgen ervoor dat het leer jaren langer mee gaat zonder dat het zoals jij stelt na een paar jaar openscheurt als je er mee valt. Maar ik ben er dus ook een voorstander van om altijd met een goed motorpak te rijden !

Frans Reijnen

Tijd voor maken pagina: 0.246 seconden