- Berichten: 36
- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- MOTOR
- Algemene Motorpraat
- [Column] Motorrijden en linkshandig
[Column] Motorrijden en linkshandig
- plompie
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Junior Lid
Minder
Lees meer
28 juni 2006 09:09 #1
door plompie
[Column] Motorrijden en linkshandig werd gestart door plompie
Arjan Everink is hoofd afdeling Verkeer en Opleidingen van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. In deze column geeft hij zijn mening over motorrijden en veiligheid.
Motorrijden en linkshandig
Afgelopen week kreeg ik een e-mail van iemand die zich afvroeg waarom iedereen aan de linkerzijde van de motor op- en afstapt.
Voor iemand die namelijk links georiënteerd is, is dit helemaal niet zo logisch. Als je zelf rechts bent, probeer dan maar eens aan de rechterkant van je motor te lopen. Laat staan bijvoorbeeld aan de rechterzijde een motor aanduwen. Ik weet zeker dat je omgeving krom zal liggen van het lachen. Toch is alles op je motor gemaakt voor rechtshandige georiënteerde mensen.
Denk maar aan het gebruik van de standaard. Alleen van de linkerzijde te bedienen. Denk ook maar eens aan het remhendel en pedaal. Beiden zitten aan de rechterzijde vanwege de meeste kracht in hand en voet, maar nog veel belangrijker voor een rechtshandige de beste kant voor coördinatiegevoel. Alles is dus ingericht op de rechtshandige motorrijder.
Navraag leerde mij dat ook dit probleem bij het CBR niet bekend is. Als je éénmaal je rijbewijs hebt, kun je natuurlijk de motor van elke kant bedienen die jij het makkelijkste vindt. Maar tijdens een examen moet dit wel vanaf de linkerzijde. Moet eerlijk bekennen dat ik hier ook nog nooit over had nagedacht.
Vandaar dat ik hier een oproep wil doen aan alle linkshandige of links georiënteerde motorrijders om hun ervaringen of problemen of misschien juist wel helemaal geen problemen eens te uiten. Laat dus iets van je horen om voor ons duidelijk te krijgen of we voor deze groep motorrijders actie moeten gaan ondernemen.
Motorrijden en linkshandig
Afgelopen week kreeg ik een e-mail van iemand die zich afvroeg waarom iedereen aan de linkerzijde van de motor op- en afstapt.
Voor iemand die namelijk links georiënteerd is, is dit helemaal niet zo logisch. Als je zelf rechts bent, probeer dan maar eens aan de rechterkant van je motor te lopen. Laat staan bijvoorbeeld aan de rechterzijde een motor aanduwen. Ik weet zeker dat je omgeving krom zal liggen van het lachen. Toch is alles op je motor gemaakt voor rechtshandige georiënteerde mensen.
Denk maar aan het gebruik van de standaard. Alleen van de linkerzijde te bedienen. Denk ook maar eens aan het remhendel en pedaal. Beiden zitten aan de rechterzijde vanwege de meeste kracht in hand en voet, maar nog veel belangrijker voor een rechtshandige de beste kant voor coördinatiegevoel. Alles is dus ingericht op de rechtshandige motorrijder.
Navraag leerde mij dat ook dit probleem bij het CBR niet bekend is. Als je éénmaal je rijbewijs hebt, kun je natuurlijk de motor van elke kant bedienen die jij het makkelijkste vindt. Maar tijdens een examen moet dit wel vanaf de linkerzijde. Moet eerlijk bekennen dat ik hier ook nog nooit over had nagedacht.
Vandaar dat ik hier een oproep wil doen aan alle linkshandige of links georiënteerde motorrijders om hun ervaringen of problemen of misschien juist wel helemaal geen problemen eens te uiten. Laat dus iets van je horen om voor ons duidelijk te krijgen of we voor deze groep motorrijders actie moeten gaan ondernemen.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Catootje
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 1
- Ontvangen bedankjes 0
28 juni 2006 17:08 #2
door Catootje
Jan; lid van Motor Begeleidings Team tevens Motorkoerier op BMW R1100RT met Baehr Verso XL, Baehr Capo 2 en Garmin Streetpilot 2610.
Eerder behaalde snelheden bieden geen garantie voor de toekomst.
Beantwoord door Catootje in topic [Column] Motorrijden en linkshandig
Denk maar eens hoe je op een fiets stapt of op een paard. Dit alles heeft te maken dat mensen geleerd werd om rechtshandig georienteerd te raken. Vroeger schreef je op school met een inktpen en als je dat linkshandig deed dan wreef je met diezelfde linkerhand door de zojuist geschreven letters door met een knoeiboel tot gevolg.
Jan; lid van Motor Begeleidings Team tevens Motorkoerier op BMW R1100RT met Baehr Verso XL, Baehr Capo 2 en Garmin Streetpilot 2610.
Eerder behaalde snelheden bieden geen garantie voor de toekomst.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Anita7
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 1
- Ontvangen bedankjes 0
28 juni 2006 19:40 #3
door Anita7
Beantwoord door Anita7 in topic [Column] Motorrijden en linkshandig
Ben ook linkshandig en heb geen probleem met linkshandigheid, stap
zelfs liever op aan de linkerkant. De kracht, die nodig is om hendels
te bedienen, heb je zowel in de linker- als de rechterhand
zelfs liever op aan de linkerkant. De kracht, die nodig is om hendels
te bedienen, heb je zowel in de linker- als de rechterhand
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- alexfrans
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 2
- Ontvangen bedankjes 0
28 juni 2006 20:20 #4
door alexfrans
Een blije Honda cx500 rijder.
Beantwoord door alexfrans in topic [Column] Motorrijden en linkshandig
Ook ik ben linkshandig en ik rij al bijna 30 jaar motor. Ik heb het nooit als een probleem ervaren. Je krijgt gewoon les op de motor en dan zit de bediening nou eenmaal op die plek. De kracht die je nodig hebt om de hendels te bedienen is totaal geen probleem. Ik heb meer kracht nodig voor mijn koppeling dan voor mijn voorrem.
Ooit wel eens gedacht dat het dan in een auto ook handiger zou zijn om het schakelpookje links te hebben als linkshandige. Deze vraag heb je jezelf natuurlijk ook niet gesteld. Als vasteland Europeanen hebben we dan geluk dat wij linkshandige het portier ook daadwerkelijk met links openen als bestuurder. Daarbij denk ik dat de rechthandige automobilisten zich ook nooit hebben gerealiseerd dat ze het protier dan met links moeten open maken.
Het zal naar mijn mening niet echt noodzakelijk zijn om hierin aanpassingen te maken. Motorgroet Patrick
Ooit wel eens gedacht dat het dan in een auto ook handiger zou zijn om het schakelpookje links te hebben als linkshandige. Deze vraag heb je jezelf natuurlijk ook niet gesteld. Als vasteland Europeanen hebben we dan geluk dat wij linkshandige het portier ook daadwerkelijk met links openen als bestuurder. Daarbij denk ik dat de rechthandige automobilisten zich ook nooit hebben gerealiseerd dat ze het protier dan met links moeten open maken.
Het zal naar mijn mening niet echt noodzakelijk zijn om hierin aanpassingen te maken. Motorgroet Patrick
Een blije Honda cx500 rijder.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Thea-Schoofs-Waalen
- Bezoeker
29 juni 2006 05:39 #5
door Thea-Schoofs-Waalen
Beantwoord door Thea-Schoofs-Waalen in topic [Column] Motorrijden en linkshandig
Mijn portier maak ik met rechts open. Het ligt eraan hoe je de deur moet openen.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- alexfrans
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 2
- Ontvangen bedankjes 0
29 juni 2006 07:21 #6
door alexfrans
Een blije Honda cx500 rijder.
Beantwoord door alexfrans in topic [Column] Motorrijden en linkshandig
Het is allemaal afhankelijk van de omstandigeheden, daar heb je gelijk in. Een mens is flexibel en past zich vlug aan, blijkt wel.
Gelukkig hebben we op de motor geen portieren.
Gelukkig hebben we op de motor geen portieren.
Een blije Honda cx500 rijder.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden