FANtv-nl-logo-mobile

computer doet vreemd

• roellie
  • roellie's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23 juli 2008 11:22 #1 door roellie
computer doet vreemd werd gestart door roellie
Beste mensen,

ik heb niet zo veel verstand van de hardware van computers, maar ik zal beginnen met wat voor pc ik heb.

Ik heb een pc met intel pentium 4 (CPU 3.00 ghz). Ik heb 512 mb ram aan geheugen en een videokaart van ati radeon 9800 xxl (128 mb).

Mijn computer is rond de 4 jaar oud. Tot nu toe heb ik heel goed
gebruik van kunnen maken, maar sinds laatste maanden gaat het niet zo
als het vroeger ging [img]smileys/smiley6.gif[/img].

Als ik me pc opstart dan maakt het net als vroeger een beetje geluid en
dan wordt het minder. Alleen als ik een spel opstart, het maakt niet
welke spel dan ook of ik doe iets anders (bijvoorbeeld een paar acties
tegelijk) dan gaat het ineens van stil naar best wel veel geluid
produceren. Me computer gaat ook wat langzamer. De geluid die ik hoor is vooral van de ventilator denk ik.
Dat heb ik nog nooit gehad. Als ik wat grotere spellen opstart dan wordt mijn scherm blauw en krijg ik zo een fout bericht.

Beste mensen wie kan mij helpen wie o wie??
Als er meer informatie nodig is laat mij weten...

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23 juli 2008 11:29 #2 door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic computer doet vreemd
Hoor je de ventilator of hoor je de harde schijf? kijk ook eens naar de laampjes op je pc, voor de harde schijf gaat meestal een lampje branden.

512mb met XP is aan de krappe kant het kan zijn dat er dan naar de hardeschijf wordt weggeschreven. Mogelijk is deze sterk vervuild door de jaren heen. Ik weet niet ofje wel eens gedefragmenteerd hebt? het kan ook zijn dat je eens een programma als CCleaner moet gebruiken om wat oude rotzooi op te ruimen.

• roellie
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23 juli 2008 12:21 #3 door roellie
Beantwoord door roellie in topic computer doet vreemd
Ik gebruik zelf ook ccleaner en ik defragmenteer ook heel vaak mijn pc. Alleen hoe weet ik of er door een tekort aan geheugen er naar mijn harde schijf wordt geschreven.

Lees meer
23 juli 2008 14:13 #4 door Anne-Marie
Dan gaat je harde schijf ratelen. Via de task manager (ctrl alt del en dan kiezen) kan je ook zien hoe het gebruik is.

• roellie
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23 juli 2008 17:21 #5 door roellie
Het maakt niet echt zo een ratelend geluid en de cpu gebruik en wissel bestand is redelijk en niet zo hoog, tenzij ik grotere spellen ga spelen.

Ik had net me pc geopend en ik heb gemerkt dat de harde geluiden
veroorzaakt worden de cpu koeler van me pc. Hij werkte vroeger heel
goed en ik hoorde er niks van, maar nu weet ik waar die harde geluiden
vandaan komen.

Maar zou dit ook kunnen verklaren waarom mijn pc zo langzaam gaat??

Ik heb op internet ook een beetje gezocht voor een nieuwe cpu koeler, maar ik kan niet echt de cpu koeler vinden die hetzelfde zijn als degene die ik nu heb. Ik heb op dit moment een protechnic magic mgt 8012 XR A25. Dat zit er anders uit dan de cpu koelers die ik gezien heb op alternate. Het heeft zo een rare kap die van mij.

Ook wat ik niet snap is dat er aan de onderkant van mijn cpu koeler zo een ijzeren vierkante geval zit met allemaal heel lange uitstekels. [img]smileys/smiley5.gif[/img] Ik heb op internet zo een cpu koeler gezien met ook aan de onderkant zo een ijzeren geval dus ik denk dat, dat misschien bij mijn cpu koeler hoort.

Weer een lange verhaal, maar ik wil het een beetje duidelijk houden[img]smileys/smiley12.gif[/img]

Lees meer
23 juli 2008 18:17 #6 door M.Wetters
Beantwoord door M.Wetters in topic computer doet vreemd
Dat metalen ding op de cpu is een koelblok. Zijn functie is om de warmte over een zo groot mogelijk oppervlak te verdelen (vandaar al die uitsteeksels) zodat de ventilator het beter kan afvoeren.

Maak dat ding niet los, want er zit koelpasta tussen het koelblok en de cpu. As je het wel losmaakt, dan moet je beide schoonmaken en nieuwe koelpasta op de juiste wijze aanbrengen.

Het geluid zal van de ventilator zijn. Het is niet onmogelijk dat deze aan het verslijten is, zodat hij meer herrie maakt. Het kan ook zijn dat deze niks mankeert, maar dat door opgehoopt stof in de pc de ventilator eerder aangesproken wordt. Maak 'm eens schoon door er een busje perslucht in te spuiten en de stofwolken met een stofzuigerslang op te zuigen. Let op: geen contact tussen de stofzuigerslang en onderdelen van de pc, die kunnen de klap van de statische lading wel eens niet aan.

Mocht je werkelijk een andere ventilator nodig hebben, kijk dan even of het niet een standaard (80mm bijv.) ventilator is in een omhulsel (was bij mijn Fujitsu Siemens ook zo).

An error has occurred. Hit any user to continue.

Lees meer
23 juli 2008 18:19 #7 door M.Wetters
Beantwoord door M.Wetters in topic computer doet vreemd
Dat je pc zo langzaam geworden is, kan te maken hebben met onvoldoende koeling, maar er zijn andere oorzaken mogelijk.

An error has occurred. Hit any user to continue.

• roellie
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24 juli 2008 15:04 #8 door roellie
Dat van dat koelmiddel wist ik echt niet [img]smileys/smiley5.gif[/img] , maar dat ga ik echt wel aanbrengen. Nu effe een nieuwe koeler vinden. Het probleem is de koeler die ik heb is zo een met zo een speciale vorm gemaakt voor me pc. Aan de wand zijn er ook allemaal gatjes waaraan met koeler zijn warmte kwijt kan. het heeft namelijk zo een kap. Maar op zich zou ik de hele koelerzet toch kunnen vervangen?? Alleen hoe weet ik heel zeker dat mijn cpu koeler kapot is.

Weten mensen alleen wat voor koelerzet ik dan het best kan kopen??

Ook zou ik de me pc werkgeheugen willen uitbreiden met 2 a 4 gb. Dat werd me namelijk aangeraden door me maat, aangezien ik nogal weinig geheugen heb. Alleen hoe weet ik wat voor geheugen ik dan misschien bij kan kopen? Ik heb momenteel 2 x maal 256 mb inzitten met hieronder de kenmerken.

Samsung Korea 0410C

PC 3200U 30331-Z

256 mb ddr PC 3200 cl3

• roellie
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24 juli 2008 15:06 #9 door roellie
Ik heb trouwens gemerkt dat me harde schijf best wel ratelt, maar wat zou dit kunnen betekenen??

Lees meer
24 juli 2008 18:27 #10 door Anne-Marie
Groot kans dat je er wel meer geheugen in kan zetten. Je moet even kijken wat je moederbord kan ondersteunen. Type dus even opzoeken en dan kijken op het internet of in de documentatie.

Koeler kan je ook nog controleren met een programma als mbm oid door de temperatuur te meten. Als hij erg hoog is zit het niet goed met de koeler. Eerst schoonmaken zoals al is aangegeven is in elk geval een eerste stap.

Ratelen kan door schrijven naar hardeschijf komen. Zoals gemeld kan je dit controleren met de taakmanager. Page File geeft een indicatie van hoeveel er naar d e harde schijf wordt weggeschreven.

Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden