FANtv-nl-logo-mobile

Temperatuur Speedfan

• ANNEV
  • ANNEV's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
19 jan 2007 06:21 #1 door ANNEV
Temperatuur Speedfan werd gestart door ANNEV
Hallo,

Als ik World Of warcraft speel, dan gaat me computer soms piepen.
Iemand zei, dat ligt dan aan de temperatuur, ik speedfan downloaden en inderdaad hij geeft temp3 nadat ik spel afgesloten heb rond de 60 graden. Daarna daalt die wel weer.

Weet iemand hoe ik die temperatuur goed kan laten dalen?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
19 jan 2007 06:34 #2 door GJC
Beantwoord door GJC in topic Temperatuur Speedfan
Maar wat is temp3 in dit verband. Als het de processor is vind ik het nog niet echt schokkend. Als het de case is wordt het een ander verhaal.
Heb je de pc al weleens open gehad en schoongemaakt. Vaak kun je wel een paar sokken breien van het stof dat zich heeft opgehoopt.
Controleer dan meteen of alle fans wel draaien.

• ANNEV
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
19 jan 2007 11:53 #3 door ANNEV
Beantwoord door ANNEV in topic Temperatuur Speedfan
Temp3 is volgens mji het moederbord, er zit net nieuwe ventilator in en nieuwe harde schijf, ds hij was meteen schoongemaakt

Hij staat nu in een beetje klein hokje misschien als ik hem daar uit haal dat ie dan meer ventileert

• ANNEV
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
19 jan 2007 13:46 #4 door ANNEV
Hewt maakt niet zo veel uit waar ik heb hem staan, heeft iemand verder nog ideen?

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
19 jan 2007 17:00 #5 door GJC
Beantwoord door GJC in topic Temperatuur Speedfan
Als het moederboard (niet gelijk aan, maar wel een indicatie voor de case) al zo warm wordt zou ik me ernstig zorgen gaan maken. Zelfs in een klein hokje is het nog erg warm voor een pc.
Mijn pc staat onderin een kast en ik heb nu een case van 28 graden en een processor van 37 graden. Als mijn jongens een wat zwaarder spel (WOW) spelen gaat de processor soms naar de 40 graden.
Hoe heb ik dat gedaan?
Ik heb aan de achterzijde een tweede ventilator geplaatst voor de afvoer van warmte. Die warmte komt niet in de kast terecht. Ik heb een soort koker gemaakt en een gat achterin de kast. Alle warmte wordt dus afgevoerd naar buiten de kast, anders zuigt hij zijn eigen warmte weer aan.
De veel te kleine fan op de processor heb ik vervangen door een exemplaar van 80 mm die temperatuurgestuurd is. De temperatuurvoeler heb ik tussen de koelribben van het processorkoelblok gestopt. Deze fan draait normaal tussen de 1800 en 2400 tpm. Hij kan tot geloof ik 4500 tpm of hoger.

Lang verhaal, ik weet het. Waar het op neerkomt is dat je gewoon de moeite kunt nemen je verdiepen in hoe je pc in elkaar steekt of dat je zegt: hij wordt te warm en een ander moet er naar kijken.
Mogelijkheden zijn er zat, maar het hangt ook af van wat je wilt/kunt besteden. Mij hebben deze aanpassingen zo'n 30 euro gekost en de tijd om een aantal dingen te proberen.

Lees meer
19 jan 2007 18:27 #6 door Ribbelchips
Beantwoord door Ribbelchips in topic Temperatuur Speedfan
Tip:
Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de kabels in de PC (vaak de flatabels van de IDE apparaten) voor de aanzuig opening van de voeding zitten. De voeding betrekt in de regel de lucht uit de case en zorgt zodoende ook voor een aanvoer(trek) van koelere lucht door de case. Een normale proccesor temperatuur voor een zwaar belast systeem is ongeveer 40 tot 45 graden, een temp van 60 wordt best al kritisch. Gelukkig heeft menig MOBO en grafische kaart (die wordt ook best warm) een temp beveiliging die de zaak afschakelt. Een extra fan zoals GJC tipt is een goede optie . Of wat dacht je hier van...dit is wel heeeeel gelikt niet dan?Trekveer2007-01-19 21:28:09

Lees meer
19 jan 2007 20:41 #7 door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic Temperatuur Speedfan
Wat voor moederboard/processor heb je eigenlijk? Ik heb voor de aardigheid MBM nog maar eens geinstalleerd (tijdje niet gebruikt) en die geeft voor de cpu diode 58 graden, terwijl ik alleen maar zit te internetten. Voor een AMD is dat best acceptabel hoewel hij toen ik hem net had wel lager lag. Misschien toch maar eens de stofzuiger erop zetten.

Lees meer
19 jan 2007 21:05 #8 door Ribbelchips
Beantwoord door Ribbelchips in topic Temperatuur Speedfan
misschien draait BJORNOVIC ook op een AMD?

AMD staat/stond bekend om zijn "wat" hogere processor temperatuur, heb zelf in het verleden AMD based PC gehad op een MSI K7-PRO MOBO. altijd tegen de zestig graden aan. Zelfs met een dikke koeler erop. Las toen dat er ook een foutje zat in de meting op het MOBO en dat hij bijna 20 graden te veel aangaf. draai zelf nu op een dual core 3.2GHZ en de meting geeft niet meer aan 46 graden wanneer mijn zoon volop bezig is met COD . voor de liefhebbers HIER nog een linkje naar een tweakers site die erg goed het een en ander toelicht.

voor BJORNOVIC suc7 met de temperatuur

• ANNEV
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
20 jan 2007 06:00 #9 door ANNEV
Ik heb een Intel Pentium 4 3,00 ghz

• ANNEV
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
20 jan 2007 06:01 #10 door ANNEV
Hij gaat nu wel wat beter, ik heb de kast wat meer ruimte gegeven en beetje schoongemaakt hij hij gaat nu niet meer over de 60 graden heen

Groetjes Bjornbjornovic2007-01-20 09:01:21

Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden