FANtv-nl-logo-mobile

Probleem met thuisnetwerk

• Bernardo
  • Bernardo's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
04 mrt 2007 14:49 #1 door Bernardo
Probleem met thuisnetwerk werd gestart door Bernardo
Hoi allemaal,

We zijn inmiddels een maand verder en heb nu de draadloze modem/router van tiscali geinstalleerd. Dus niets meer te maken met de Trust router. Even voor de goede orde ik werk met XP service pack 2.
Even een opsomming wat ik tot nu toe heb gedaan en is gelukt:

[*]Zowel de desktop als de draadloze laptop hebben via het modem internetverbinding.
Deze verbinding heb ik ook kunnen beveiligen met WPA.
Telefonie (2e telefoon) via mijn modem aan kunnen sluiten en werkend.
Draadloos netwerknaam ingesteld en werkend, de systeempagina van de modem geeft ook de namen aan van zowel de desktop als de laptop maar ....

Als ik zowel op de desktop als de laptop met de wizard thuisnetwerk installeren alle gegevens van het netwerk ingeef blijkt er geen communciatie mogelijk tussen de laptop en de desktop. Heb me al diverse malen af -en weer aangemeld maar de laptop wordt niet opgenomen in het netwerk zodat ik bestanden met de desktop kan gaan delen. Ook als ik mijn anti virus programma en firewall uitschakel maakt dat geen enkel verschil. De lan verbinding staat goed, overigens wel gek dat sommige instellingen elke keer weer fout staan als ik probeer opnieuw het netwerk in te stellen. Verder wordt bij elke poging het netwerk te installeren op beide computers het volgende aangegeven:
  • De wizard heeft niet aangesloten netwerkhardware gevonden, vreemd want ik heb wel gewoon internetverbinding. Tiscali helpdesk zegt overigens ook dat het daar niet aan kan liggen.
Als ik vervolgens dat negeer en verder ga wordt het netwerk zowel op de desktop als de laptop gewoon geinstalleerd op het volledig netwerk maar ik kan er dus verder niets mee.
  • Als ik op volledig netwerk klik en dan op mijn ingevoerde netwerknaam klik krijg ik de mededeling dat ik niet de juiste machtigingen heb voor deze netwerkbron. Af -en aanmelden heb ik dus al enkele malen opnieuw gedaan.

Wie weet waardoor dit probleem veroorzaakt kan worden ? Wat ik ook graag wil weten is voor welk soort verbinding ik nu moet kiezen als dit bij het installeren van het thuisnetwerk wordt gevraagd. Via een hub of gateway of anders ? Ik heb dus een draadloos ADSL modem met een kabel naar mijn hoofd PC en draadloze verbinding naar de laptop.

En moet ik kiezen voor het opzetten van een draadloos netwerk of niet en moet ik daar op beide PC's hetzelfde voor kiezen. Het een is nl. draadloos, de andere niet. Ik hoop dat het duidelijk is.

Kortom, hoe krijg ik mijn laptop aangemeld bij mijn desktop met de juiste netwerknaam die ik heb ingesteld op mijn desktop en zie ik de reeds gedeelde mappen op mijn desktop ook terug op mijn laptop.
Ben nu al 24 uur bezig.

Wouter.Wouter2007-03-04 17:51:40

Ik ben niet goed maar ook niet gek

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04 mrt 2007 20:13 #2 door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic Probleem met thuisnetwerk
Kiezen voor gateway. Je router zal gaan fungeren als DHCP server, tenzij hij dat niet kan maar dan heb je een waardeloze router gekregen en daar ga ik niet van uit. Verder zorgen dat je de naam voor het netwerk overal hetzelfde houdt. Kan je op de router behalve de naam ook zien dat hij een ip-adres aan die laptop en desktop heeft toegekend? zo ja dan werkt dhcp in elk geval en dat zou logisch zijn als je wel een internetverbinding hebt.

Welke instellingen wijzigen elke keer?
Elke keer die melding over hardware lijkt me ook niet lekker, maar kan ik zo ook niet verklaren.
Welke instellingen gebruik je nu dan? geen of wel gateway?
Je kan het jezelf heel lastig maken met gebruikersaccount op de andere pc, maar het is niet echt nodig. Gewoon delen gaat dan een stuk makkelijker.

• Bernardo
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05 mrt 2007 15:39 #3 door Bernardo
Beantwoord door Bernardo in topic Probleem met thuisnetwerk

KlaasG schreef :
Kan je op de router behalve de naam ook zien dat hij een ip-adres aan die laptop en desktop heeft toegekend? zo ja dan werkt dhcp in elk geval en dat zou logisch zijn als je wel een internetverbinding hebt.

Welke instellingen wijzigen elke keer?

Welke instellingen gebruik je nu dan? geen of wel gateway?

Bedankt voor je reactie Klaas:

1) Ja de router heeft aan beiden een IP-adres toegekend.
2) NetBIOS via TCP/IP uitschakelen moet aangevinkt zijn maar verandert elke keer weer in de standaard mode van NetBIOS.
De netwerknaam verandert telkens weer in MSHome als ik een
nieuwe poging doe het thuisnetwerk op te zetten.
Vraag: waar kan ik de reeds aangemaakte netwerk(namen) verwijderen ?
3) Ik heb het geprobeerd met gateway en met de hub. Met beide lukt het niet. Een hub kan je toch ook omschrijven als een router ? Wat is het verschil met gateway en moet ik voor beide hetzelfde invoeren. Lijkt me wel he.

Ik kan alleen in volledig netwerk zien dat er een windows netwerk is gemaakt maar kan er verder niets mee. Als ik bijvoorbeeld op het pictogram klik geeft het systeem na enkele ogenblikken aan dat ik niet gemachtigd ben.

Moet de netwerknaam die ik in de router heb opgegeven hetzelfde zijn als de netwerknaam die ik bij instelling thuisnetwerk gebruik ? Ik heb dat overigens al wel geprobeerd maar zonder bevredigend resultaat.
Moet ik misschien ook nog het volgende doen: De beveiliging (WPA2) weer helemaal uitschakelen en dan eerst mijn netwerk opzetten en aan het eind pas beveiligen ?
Moeten de antivirus en firewall uitstaan tijdens het instellen van het thuisnetwerk ?

Ik ga zo ook nog even wat print outs lezen die ik van een site heb geplukt, hopelijk kom ik daar ook wat verder mee.

Wouter

Lees meer
05 mrt 2007 17:38 #4 door Anne-Marie
Via configuratie Systeem kan je in het tabblad Computernaam de naam en je netwerkdomein/werkgroep wijzigen. Bij gebruik van de wizard komt ie altijd default met MSHOME of WORKGROUP als je via de wizard van Systeem gaat. Net geprobeerd en heb denk ik nu mijn thuisnetwerk omzeep geholpen.. en herstelt hoop ik maar daar kom ik na het booten wel weer achter . Bedoel je deze of bedoel je dat je na een herstart alles weer kwijtbent oid of dat ie het niet accepteerd als wijziging?

Een hub is geen router. Bij een hub sluit je een paar PC's aan met vaste IP-adressen en je kan niet zo maar een verbinding delen. Een router krijgt een IP-adres van je provider en vertaalt die naar een intern IP-adres meestal de 192 reeks. Hierbij kunnen de meeste routers ook fungeren als een dhcp-server en IP-adressen toekennen aan PC's die je aansluit. Een router is daarom een gateway en een hub niet. Jij moet dus voor een gateway kiezen.

Nadat je ze op het thuisnetwerk hebt aangesloten moet je natuurlijk de drive eerst delen, maar ik ga ervanuit dat je dat gedaan hebt. Bij het aanmaken kan je dacht ik ook een lokale gebruiker opgeven, maar dat doe ik nooit dus geen idee hoe dat precies gaat. Je kan ook nog op 1 pc je netwerk maken met de wizard en dan een diskette maken voor de 2. In principe niet nodig maar misschien handig als je nog een diskette station hebt.

Ik heb hem bij mijn Belkin wel hetzelfde gemaakt. Ik kreeg in eerste instantie ook geen connectie en daarna wel, maar ik heb gelijk wat andere configuratie instelling aangepast dus dat zegt niet alles.

Antivirus en firewall hoeven niet uit te staan, maar je moet ze dan wel gelijk goed configureren. Antivirus hoef je volgens mij niks aan te doen, maar voor de firewall (zonelab?) moet je wel de range van je thuisnetwerk in de thrusted zone opnemen. Zonder deze opname kan je de andere pcs ook niet benaderen. Ben je niet helemaal zeker sluit de boel dan even niet aan op het internet, zet de firewall uit, configureer je netwerk goed en kijk of je er dan op komt. Daarna kan je de firewall weer inschakelen en de ip-adresrange toelaten op de firewall.

Ik dacht niet dat de beveiliging een probleem kon worden, maar dat weet ik niet zeker heb ik nog nooit geprobeerd. Heb wel een laptop van mijn werk maar geen zin om te gaan uitvogelen of ik die op mijn thuisnetwerk kan autoriseren, doe ik ooit wel als ik me echt verveel dus over een jaartje of wat

• Bernardo
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
05 mrt 2007 21:01 #5 door Bernardo
Klaas,

Ja ik heb al enkele mappen laten delen op mijn hoofd PC en nu zelfs ook een drive (volgens mij heb ik dat laatste de vorige X niet hoeven doen hoor). Maar het lukt dus gewoon niet. Als ik in XP kijk weet ik niet wat je bedoelt met configuratiesysteem. Wellicht bedoel je gewoon het configuratiescherm maar computernaam en netwerkdomein kan ik daar niet vinden, wel de account. Die heb ik evenals mijn computernaam en netwerknaam al enkele malen verandert maar dat maakt allemaal niets uit. Ik weet niet wat er aan de hand is. Vorige X dat ik het deed met mijn laptop en de oude PC kwam ik er wel uit. Zal de nieuwe PC en oude deelgegevens (van mijn vorige PC) op mijn laptop dit euvel ook nog invloed kunnen hebben ? 'K ben zo wat ten einde raad. Wie helpt me er uit ?

Wouter

• Bernardo
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06 mrt 2007 16:35 #6 door Bernardo
Nou ik denk dat ik er bij wijze van uitzondering maar iemand bij laat komen want dit is een ondoenlijke toestand. Volgens mij heb ik alles al 10 x geprobeerd maar het mag blijkbaar niet. Heb geen zin meer om er nog langer tijd aan te besteden. Het past niet bij mij maar heb geen keus meer.

Een zeer verdrietige Wouter.

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
06 mrt 2007 16:54 #7 door GJC
Beantwoord door GJC in topic Probleem met thuisnetwerk
Sorry Wouter, ik weet het echt niet.

Lees meer
06 mrt 2007 17:18 #8 door Anne-Marie
Ik bedoel inderdaad het configuratiescherm. Daar kan je Systeem selecteren en dat geeft je het window met systeemeigenschappen (is dus een van de pictogrammen in het configuratiescherm) en een tabblad daar is computernaam, andere tabbladen zijn systeemherstel en andere bekende dus je hebt hem vast vaker gebruikt .

Worden de wijzigingen wel geaccepteerd of is hij na een reboot alles weer kwijt? Alkmaar is me net iets te ver om even langs te komen sorry...

Lees meer
06 mrt 2007 17:24 #9 door Anne-Marie

Wouter schreef : Zal de nieuwe PC en oude deelgegevens (van mijn vorige PC) op mijn laptop dit euvel ook nog invloed kunnen hebben ? 'K ben zo wat ten einde raad. Wie helpt me er uit ?

Maakt verder niet uit. Bij het delen worden geen gegevens vastgelegd waar je later last van krijgt. Als je kiest in mijn netwerklocaties voor zoeken naar computers in werkgroepen zie je de beide pc's dan wel? Als dat niet zo is helpt delen ook nog niks. Zie je hem wel dan moet je de gedeelde schijven of delen daarvan (dat mag ook) kunnen zien en aanklikken. Daarna kan het nodig zijn een account in te geven afhankelijk wat je ingesteld hebt.

• Bernardo
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06 mrt 2007 20:24 #10 door Bernardo
Ja inderdaad heb ik die computernaam, netwerknaam en accountnaam verandert cq afgemeld en weer aangemeld etc. Geen sjoege.

Als ik beide computers laat zoeken naar elkaar zien ze beiden elkaar niet dus er zit echt iets grandioos fout. Kan ook helemaal opnieuw beginnen, zeg maar beveiliging en alles er weer af. En dan eerst die twee met elkaar in contact proberen te laten komen en pas op het eind de boel beveiligen. Maar volgens heeft het geen zin want ik kan met de laptop via de WPA versleuteling gewoon op het netwerk komen. Dus daar zit hem de kneep ook niet. Geeft niet GJC en Klaas, ik geef natuurlijk niet op maar 'ka ga denk ik wel een wizkennis inschakelen.

PS. Gisteren had ik die NetBios weer goed gezet, computer en laptop opnieuw op laten starten, stond het nog steeds goed. Kom ik vandaag weer thuis zet mijn computer en laptop aan en wat zien ik op mijn LAN instellingen. De NetBios staat weer op standaard. Sapperdeflap, potjandosie nog aan toe wat is dit voor een acacadabra ?
Nog een vraag: Moet de 1394 verbinding aan of ingeschakeld staan of maakt dat ook niet uit ? Jullie merken het al ik kan het toch niet laten.

Wouter. Wouter2007-03-06 23:33:51

Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden