FANtv-nl-logo-mobile

Virus blokkeren of verwijderen?

• jazon
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
07 nov 2011 11:38 #1 door jazon
Virus blokkeren of verwijderen? werd gestart door jazon
Hallo,Als virusscanner gebruik ik Avira AntiVir Personal. Zodra ik de melding krijg dat er een virus is gevonden, krijg ik de vraag blokkeren of verwijderen. Welke optie is raadzaam te kiezen? Overigens als een virus door het antivirusprogramma in de "quarantine" wordt geplaatst, kan het daar dan gewoon blijven staan?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07 nov 2011 19:46 #2 door Jungle
Beantwoord door Jungle in topic Virus blokkeren of verwijderen?
Verwijderen is altijd het beste. ook in quarantaine geplaatste virussen horen niet in je pc te zitten, dus weg werken.

I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.

• jazon
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
08 nov 2011 10:20 #3 door jazon
Beantwoord door jazon in topic Virus blokkeren of verwijderen?
....virussen uit de quarantine "wegwerken"? Maar stel dat ik kies voor de optie "Delete objects" wat gebeurd er dan; blijven die virussen dan alsnog op mijn pc staan?

Lees meer
08 nov 2011 15:06 #4 door playa
Beantwoord door playa in topic Virus blokkeren of verwijderen?
In quarantaine zetten is alleen zinvol als er iets belangrijks in staat dat je nog wilt bekijken. Dat kan je dan het beste direct doen en de bestanden alsnog weggooien, voordat 1 of andere onverlaat er op klikt en het alsnog activeert.
Maar ja, bekijken is misschien ook al link in windows. Ik heb daar geen ervaring mee.
Wat je in quarantaine zet, blijft op de pc staan. Ik zou die rommel maar lekker direct deleten, dan ben je er van af.

Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.

Lees meer
08 nov 2011 16:10 #5 door Jungle
Beantwoord door Jungle in topic Virus blokkeren of verwijderen?
Als je een virus niet gelijk verwijderd heb je kans dat het uitbreidt. En voor je het weet ben je alles kwijt, of start je pc niet meer.

I'm trying to find myself.
If I should get back, before I return, please ask me to wait.

Lees meer
09 nov 2011 13:52 #6 door wampie
Beantwoord door wampie in topic Virus blokkeren of verwijderen?
Toch is het verstandig het besmette bestand eerst in quarantaine te zetten, en pas later te verwijderen.

Waarom? Omdat het nogal eens voorkomt dat een virusscanner na (dagelijkse) update van de viruspatronen een volkomen normaal bestand, onderdeel uitmakend van een al langer in gebruik zijnd programma (of van windows zelf) ineens als virus ziet, een zgn False Positive.

Wanneer je blindelings dat bestand verwijdert, loop je kans dat het betreffende programma niet meer werkt, of zelfs je PC niet meer opstart.

Daarom laat ik altijd alles eerst in quarantaine lopen en kijk eerst wat er aan de hand is, om welk bestand het gaat en probeer via google te vinden waarvoor dat bestand dient.

Zo heb ik gehad dat bij opstarten van mijn scanner de boel ineens
geblokkeerd werd omdat de twain driver ineens gezien werd als virus,
terwijl er beslist niets aan gewijzigd was. Een (absoluut onverdacht)
zelfde bestand uit een oudere image (ik maak regelmatig images van mijn
systeemschijf) toonde precies dezelfde virusmelding.

Tot nu toe heb ik nog alleen maar false positives gehad, zowel bij McAfee als bij Avast, in totaal een keer of 6. Meestal is de verkeerde melding na een dag al verdwenen, dan heeft er wel iemand een bericht gestuurd naar de virusmakers. En geeft het terug zetten van het 'besmette' bestand dus ook geen melding meer.

Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden