FANtv-nl-logo-mobile

sturen

• Sjeffieke
  • Sjeffieke's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
13 sept 2009 11:44 #1 door Sjeffieke
sturen werd gestart door Sjeffieke
hoi,

hebben onlangs een honda yazz 1.4 2de hands gekocht.

Nu bij het nemen van een bocht draait hij raar.
Als je indraaid dan draaien de wielen bij de helft van de bocht precies verder door.
Is dit onderstuur of overstuur?

En aan wat ligt dit? het type banden of de stuurinrichting zelf?

Het fenomeen verminderd als we de banden harder oppompen.

Ik zou het willen uitproberen met de banden van mijn aanhangwagen die dezelfde bandenmaat heeft.

op de velg van de auto staat: 14 x 51/2 JJ
op de velg van de aanhangwagen: 51/2 J x 14 H2

Kan ik deze zomaar even wisselen om te kijken of het probleem aan de banden ligt?

alvast bedankt

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 sept 2009 07:24 #2 door M.Wetters
Beantwoord door M.Wetters in topic sturen
Uit je beschrijving word ik niet helemaal wijs, het lijkt op wat ik met m'n vorige auto eens had na een bandenwissel, n.l. dat het in een bepaalde bocht met een bepaalde snelheid net was alsof de voorwielen ineens omfloepten naar een scherpere draaihoek, voelde niet veilig, net alsof er iets los zat. Is dat wat je bedoelt?

Of heb je gewoon het gevoel dat de auto de neiging heeft om de bocht ruimer te nemen dan jij wilt (dat heet onderstuur). Overstuur heet het als de achterkant van de auto doorglijdt t.o.v. de bocht (zoals een rallye-wagen meestal schuivend door een bocht gaat)

Of bedoel je misschien dat de wielen halverwege de bocht nog verder insturen zonder dat jij verder aan het stuur draait? De Jazz heeft een elektronische stuurbekrachtiging, er zou daar wat mee aan de hand kunnen zijn.

EdP2009-09-14 09:27:10

An error has occurred. Hit any user to continue.

• Sjeffieke
  • Sjeffieke's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
14 sept 2009 13:00 #3 door Sjeffieke
Beantwoord door Sjeffieke in topic sturen
"Of bedoel je misschien dat de wielen halverwege de bocht nog verder insturen zonder dat jij verder aan het stuur draait? De Jazz heeft een elektronische stuurbekrachtiging, er zou daar wat mee aan de hand kunnen zijn."

dit is het inderdaad. De wagen stuurt opeens verder in en je voelt dat ook aan het stuur. Soms moet je al moeite doen om op het juiste baanvak te doen. Hopelijk maken ze dit onder garantie.

bedankt in iedergeval.

Tijd voor maken pagina: 0.230 seconden