- Berichten: 1269
- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- AUTO
- Technische vragen
- Ford Sierra 1992
Ford Sierra 1992
- Reinold
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
05 apr 2006 20:00 #1
door Reinold
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
Ford Sierra 1992 werd gestart door Reinold
Hallo allemaal. Ik ga even vreemd, want normaal zit ik op het gas, water en elektra gedeelte.
Ik heb sinds kort een ford sierra uit het jaar 1992. Momenteel heb ik een probleem met mn temperatuur meting en het niet aanslaan van de ventilator.
Het zit zo. Als mijn motor warm draait dan zie ik gelukkig, want eerst was dat niet, mn temperatuur naals stijgen. Dat is normaal zou je zeggen, maar mn naald stijgt tot het rode vlak maar verder slaat de ventilator niet aan. De motor draait dan stationair. Tijdens het rijden blijft het gemiddeld, maar dat is door de rijwind.
Wie heeft ervaring met dit euvel.
Alvast bedankt.
Ik heb sinds kort een ford sierra uit het jaar 1992. Momenteel heb ik een probleem met mn temperatuur meting en het niet aanslaan van de ventilator.
Het zit zo. Als mijn motor warm draait dan zie ik gelukkig, want eerst was dat niet, mn temperatuur naals stijgen. Dat is normaal zou je zeggen, maar mn naald stijgt tot het rode vlak maar verder slaat de ventilator niet aan. De motor draait dan stationair. Tijdens het rijden blijft het gemiddeld, maar dat is door de rijwind.
Wie heeft ervaring met dit euvel.
Alvast bedankt.
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- JoWilly
- Bezoeker
05 apr 2006 20:06 #2
door JoWilly
Beantwoord door JoWilly in topic Ford Sierra 1992
Hmm kunnen verschillende dingen zijn.
- de stekker zit los (is mij weleens overkomen..[img]smileys/smiley5.gif[/img])
- oxidatie van de verschillende aansluitpunten
- schakelaar defect.
- wellicht een zekering kwestie(?)
Persoonlijk zou ik onder de motorkap duiken en ter plekke van de radiator beginnen en letterlijk het draadje volgen...[img]smileys/smiley11.gif[/img]
Tot die tijd....zet de verwarming maar lekker hard aan + blower.
Heb je al een Olyslager boekje gehaald? Dan kun je je hele sierra (de)monteren.[img]smileys/smiley2.gif[/img]
Succes.
- de stekker zit los (is mij weleens overkomen..[img]smileys/smiley5.gif[/img])
- oxidatie van de verschillende aansluitpunten
- schakelaar defect.
- wellicht een zekering kwestie(?)
Persoonlijk zou ik onder de motorkap duiken en ter plekke van de radiator beginnen en letterlijk het draadje volgen...[img]smileys/smiley11.gif[/img]
Tot die tijd....zet de verwarming maar lekker hard aan + blower.
Heb je al een Olyslager boekje gehaald? Dan kun je je hele sierra (de)monteren.[img]smileys/smiley2.gif[/img]
Succes.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Reinold
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 1269
- Ontvangen bedankjes 0
05 apr 2006 20:47 #3
door Reinold
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
Beantwoord door Reinold in topic Ford Sierra 1992
Dacht ik ook al aan. Ik heb nog niet alle stekkers losgehad daar het te donker werd, maar die waren schoon. Schakelaar van de ventilator heb ik nog niet naar gekeken evenals de zekering.
De laatste lijkt mij tot nu toe het waarschijnlijke voordat ik drastische maatregelen neem.
Je hoort van mij. Mochten er nog andere suggesties zijn dan graag.
De laatste lijkt mij tot nu toe het waarschijnlijke voordat ik drastische maatregelen neem.
Je hoort van mij. Mochten er nog andere suggesties zijn dan graag.
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- JoWilly
- Bezoeker
06 apr 2006 15:48 #4
door JoWilly
Beantwoord door JoWilly in topic Ford Sierra 1992
De thermostaat zou ook nog kunnen.[img]smileys/smiley9.gif[/img]
succes met zoeken.
succes met zoeken.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Reinold
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 1269
- Ontvangen bedankjes 0
06 apr 2006 17:57 #5
door Reinold
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
Beantwoord door Reinold in topic Ford Sierra 1992
Themostaat regelt alleen de temperatuur van de motor door het lange koelsysteem van de korte koelsysteem te scheiden. Tevens zorgt deze ook voor snelle opwarming van de motor na het starten. Dit laatste is tevens voor de brandstofzuinigheid, omdat je motor minder lang op hoog stationair draait.
Wanneer de thermostaat opent dan stroomt het hete koelvloeistof, door de circulatie, naar de radiateur vanwaar gekoeld koelvloeistof naar de motor gepomt wordt. Omdat er kouder koelvloeistof de motor instroomt, zal de thermostaat weer gaan sluiten totdat het koelvloeistof weer een temperatuur heeft bereikt waardoor de thermostaat zich weer opent. Hierna herhaalt de cyclus zich weer.
Doordat deze cyclus zich telkens weer herhaalt zal de thermostaat, door het continue opwarmen van het k-vloeistof, steeds sneller en vaker gaan openen en "sluiten". Hierdoor stroomt de k-vloeistof ook steeds sneller door en zal ook de k-vloeistof temperatuur in de radiateur sneller afgekoeld moeten worden naar een acceptabele temperatuur. Gezien het feit dat rijwind alleen hier niet toereikend voor is, is er op de radiateur een koelventilateur geplaatst welke meehelpt om de k-vloeistof sneller af te koelen. Deze ventilateur draait bij de ene motor constant mee en bij de ander wordt deze geschakeld middels een thermoschakelaar bevestigd op de radiateur of op het thermostaathuis. Deze thermoschakelaar is een bi-metaaltje wat op de hete koelvloeistof reageert. Wanneer deze defect is dan zal de ventilateur niet draaien, wanneer deze wel werkt en de zekering voor de ventilateur is defect dan zal deze ook niet draaien. Wanneer de ventilateuren niet aanslaan dan zal er continue te hete k-vloeistof blijven circuleren. Je bent dan, voor korte tijd, echt afhankelijk van de rijwind. Dus de thermostaat lijkt mij er niets mee te maken te hebben of ik moet iets over het hoofd hebben gezien.
Als we nu kijken dan is het niet aanslaan van de koelventilateuren het probleem. Immers er blijft te lang heet k-vloeistof door de motor stromen. Bij het openen van het thermostaathuis en het verwijderen van de thermostaat, bleek al snel dat deze defct was, omdat deze een stukje open staat. Mijn vermoeden is dat dit een gevolg is geweest van de constante hitte, want de vloeistof wordt heter dan 88 graden. Dit is de maximale arbeidstemperatuur van de thermostaat. Een tijd lang kan de thermostaat een veel hetere temperatuur wel aan, omdat deze dan gewoon open blijft staan, maar op den duur bezwijkt deze door metaal stress. Omdat dit meestal gebeurd bij een warme motor bezwijkt een thermostaat in open stand. Op deze manier heb je een goede, blijvende constante doorstroming waardoor er in elk geval door de rijwind gekoelde k-vloeistof de motor in blijft stromen. Helaas blijft dit niet blijvend voldoende dus is het noodzaak zo snel mogelijk het euvel te zoeken en te verhelpen. Een nieuwe thermostaat heb ik al, maar ik moet alleen nog uitzoeken of de thermoschakelaar niet defect is. Gezien het feit dat deze, gelukkig, niet computergestuurd is kan ik hiervan om te testen de contactpunten doorverbinden. Wanneer de ventilateuren niet aanslaan dan ligt het probleem of bij de zekering of bij de motor van de ventilateur of in het ergste geval de bekabeling en of stekkers. Wanneer de ventilateuren wel aanslaan dan is de thermoschakelaar defect. Wanneer de thermostaat in dit geval ook nog eens defect is en je blijft rondrijden dan klopt het inderdaad dat de temperatuur regeling ook flink wordt verstoord, maar als in dit geval de thermoschakelaar niet defect zou zijn dan zouden de ventilateuren ook continue moeten blijven draaien en dat laatste doen ze dus niet. Hierom en wegens bovenstaande denk ik dus aan een tweede storing: een defecte thermoschakelaar; welke vermoed ik zelfs de oorzaak is van de eerst gevonden storing: de defecte thermostaat.
Je ziet dat ik er zelf dus ook wel genoeg vanaf weet, maar ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie. Vandaar mijn vraagstelling.
Hoop wel nog steeds op hulp en suggesties. [img]smileys/smiley2.gif[/img]
Electrotechnicu38813.8605439815
Wanneer de thermostaat opent dan stroomt het hete koelvloeistof, door de circulatie, naar de radiateur vanwaar gekoeld koelvloeistof naar de motor gepomt wordt. Omdat er kouder koelvloeistof de motor instroomt, zal de thermostaat weer gaan sluiten totdat het koelvloeistof weer een temperatuur heeft bereikt waardoor de thermostaat zich weer opent. Hierna herhaalt de cyclus zich weer.
Doordat deze cyclus zich telkens weer herhaalt zal de thermostaat, door het continue opwarmen van het k-vloeistof, steeds sneller en vaker gaan openen en "sluiten". Hierdoor stroomt de k-vloeistof ook steeds sneller door en zal ook de k-vloeistof temperatuur in de radiateur sneller afgekoeld moeten worden naar een acceptabele temperatuur. Gezien het feit dat rijwind alleen hier niet toereikend voor is, is er op de radiateur een koelventilateur geplaatst welke meehelpt om de k-vloeistof sneller af te koelen. Deze ventilateur draait bij de ene motor constant mee en bij de ander wordt deze geschakeld middels een thermoschakelaar bevestigd op de radiateur of op het thermostaathuis. Deze thermoschakelaar is een bi-metaaltje wat op de hete koelvloeistof reageert. Wanneer deze defect is dan zal de ventilateur niet draaien, wanneer deze wel werkt en de zekering voor de ventilateur is defect dan zal deze ook niet draaien. Wanneer de ventilateuren niet aanslaan dan zal er continue te hete k-vloeistof blijven circuleren. Je bent dan, voor korte tijd, echt afhankelijk van de rijwind. Dus de thermostaat lijkt mij er niets mee te maken te hebben of ik moet iets over het hoofd hebben gezien.
Als we nu kijken dan is het niet aanslaan van de koelventilateuren het probleem. Immers er blijft te lang heet k-vloeistof door de motor stromen. Bij het openen van het thermostaathuis en het verwijderen van de thermostaat, bleek al snel dat deze defct was, omdat deze een stukje open staat. Mijn vermoeden is dat dit een gevolg is geweest van de constante hitte, want de vloeistof wordt heter dan 88 graden. Dit is de maximale arbeidstemperatuur van de thermostaat. Een tijd lang kan de thermostaat een veel hetere temperatuur wel aan, omdat deze dan gewoon open blijft staan, maar op den duur bezwijkt deze door metaal stress. Omdat dit meestal gebeurd bij een warme motor bezwijkt een thermostaat in open stand. Op deze manier heb je een goede, blijvende constante doorstroming waardoor er in elk geval door de rijwind gekoelde k-vloeistof de motor in blijft stromen. Helaas blijft dit niet blijvend voldoende dus is het noodzaak zo snel mogelijk het euvel te zoeken en te verhelpen. Een nieuwe thermostaat heb ik al, maar ik moet alleen nog uitzoeken of de thermoschakelaar niet defect is. Gezien het feit dat deze, gelukkig, niet computergestuurd is kan ik hiervan om te testen de contactpunten doorverbinden. Wanneer de ventilateuren niet aanslaan dan ligt het probleem of bij de zekering of bij de motor van de ventilateur of in het ergste geval de bekabeling en of stekkers. Wanneer de ventilateuren wel aanslaan dan is de thermoschakelaar defect. Wanneer de thermostaat in dit geval ook nog eens defect is en je blijft rondrijden dan klopt het inderdaad dat de temperatuur regeling ook flink wordt verstoord, maar als in dit geval de thermoschakelaar niet defect zou zijn dan zouden de ventilateuren ook continue moeten blijven draaien en dat laatste doen ze dus niet. Hierom en wegens bovenstaande denk ik dus aan een tweede storing: een defecte thermoschakelaar; welke vermoed ik zelfs de oorzaak is van de eerst gevonden storing: de defecte thermostaat.
Je ziet dat ik er zelf dus ook wel genoeg vanaf weet, maar ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie. Vandaar mijn vraagstelling.
Hoop wel nog steeds op hulp en suggesties. [img]smileys/smiley2.gif[/img]
Electrotechnicu38813.8605439815
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- JoWilly
- Bezoeker
06 apr 2006 22:17 #6
door JoWilly
Beantwoord door JoWilly in topic Ford Sierra 1992
Zoooo....pff...Electrotechnicu.. nu weten de mede forumleden ook iets van motortechniek[img]smileys/smiley36.gif[/img].
Desalniettemin..we hebben dezelfde ideeën[img]smileys/smiley2.gif[/img]
..Ik kan waarschijnlijk wel aannemen dat je de verschillende elektr.onderdelen afzondelijk al hebt getest? Gezien het bovenstaande:
- defecte schakelaar
- defecte thermostaat
[img]smileys/smiley5.gif[/img]
Mijn opties zijn op[img]smileys/smiley19.gif[/img]
Desalniettemin..we hebben dezelfde ideeën[img]smileys/smiley2.gif[/img]
..Ik kan waarschijnlijk wel aannemen dat je de verschillende elektr.onderdelen afzondelijk al hebt getest? Gezien het bovenstaande:
- defecte schakelaar
- defecte thermostaat
[img]smileys/smiley5.gif[/img]
Mijn opties zijn op[img]smileys/smiley19.gif[/img]
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Reinold
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 1269
- Ontvangen bedankjes 0
06 apr 2006 23:07 #7
door Reinold
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
Beantwoord door Reinold in topic Ford Sierra 1992
Mijn opties hierna ook. Ik hoop dat het 1 van de opties is anders wordt het nog duurder, want dan mag de garage het doen. [img]smileys/smiley19.gif[/img]
Defecte thermostaat is bekend maar de schakelaar moet nog getest worden. Heb ik helaas nog geen tijd voor gehad.
Defecte thermostaat is bekend maar de schakelaar moet nog getest worden. Heb ik helaas nog geen tijd voor gehad.
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Reinold
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 1269
- Ontvangen bedankjes 0
14 apr 2006 01:36 #8
door Reinold
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
Beantwoord door Reinold in topic Ford Sierra 1992
Thermoschakelaar was ook defect. Nu is deze dus ook vervangen en de ventilateuren draaien weer dus de koeling is gerepareerd.
Probleem met de meter op het dashboard is nog wel dat deze erg hoog komt te staan. Dit probleem zit hem hoogstwaarschijnlijk in de zender voor deze meter. Temperatuur namelijk apart met een aparte meter gemeten en deze is rond de 90 graden. Niets aan de hand dus.
Probleem met de meter op het dashboard is nog wel dat deze erg hoog komt te staan. Dit probleem zit hem hoogstwaarschijnlijk in de zender voor deze meter. Temperatuur namelijk apart met een aparte meter gemeten en deze is rond de 90 graden. Niets aan de hand dus.
Het leven is al moeilijk genoeg dus laten we ergens beginnen en het alvast hier gemakkelijk houden.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- JoWilly
- Bezoeker
14 apr 2006 07:47 #9
door JoWilly
Beantwoord door JoWilly in topic Ford Sierra 1992
Nou, ook weer opgelost[img]smileys/smiley4.gif[/img]
Toch leuk zo'n feedback.
Toch leuk zo'n feedback.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan-U
- Bezoeker
15 apr 2006 12:20 #10
door Jan-U
Beantwoord door Jan-U in topic Ford Sierra 1992
Voor het geval dat je nog eens een probleem hebt met de sierra kijk eens op problemcar.nl
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden