FANtv-nl-logo-mobile

Nieuwe Druivelaar

• Meer13
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
23 aug 2010 21:59 #1 door Meer13
Nieuwe Druivelaar werd gestart door Meer13
Hallo,

Ik heb me 2 druivelaars gekocht, die ik nog even snel in de tuin heb gezet,

Denkelijk is het al een 2 jarige plant.

komen namelijk meerdere 1 jarige takjes uit de kroon van de stam die weer op een ent stukje zit, helaas is de stam maar ca. 8mm dik en op 35 cm afgeknipt, en de 3 aftakkingen die opgebonden zijn gelukkig niet allemaal afgeknepen. ca 2 nog goed. beter hadden ze niet.

Ik wil beide planten Bianca en Boskoop Glory via het Cordon snoei sys. op laten groeien waarvan de 1e draad op 70/80 hangt.

Mijn vraag nu aangezien ik alleen info vind over een 3 knopige stam die men wortel laat schieten en daaruit een eenjarige tak zo hoog mogelijk laat opgroeien het eerste jaar en deze word het inkort zodat er 2 nieuwe scheuten later het jaar erop over het draad geleid kunnen worden. die in de winter dan weer op lengte worden gesnoeid, zodat ze het jaar erop vrucht takken geven die verticaal opgebonden kunnen woeden.

totaal zijn de plantjes ca 50/55 cm hoog wat ik nu heb.
en dikte van de 1 jarige scheuten zal iets van 4mm zijn, kan ik ervan uit gaan dat deze tot de winter nog goed door groeit. zodat ik en als stam kan gebruiken.

moet ik misschien nu nog alle 1 jarige weg halen tot op 1je na.. zodat deze sneller groeit en als stam gebruikt kan worden.

zal hem dus in december-januari moeten snoeien maar hoe...

alle 1 jarige takjes ervan af, tot op de oudere stam en hopen dat er nieuwe takjes uit komen uit het kroontje waarvan ik er eentje omhoog leid in de volgende zomer.

of de oudere stam afknippen stukje boven de ent plek en hopen dat daar weer iets uit komt.

waarom knippen ze bij tuin centra toch de toppen van de oude stam zo laag
en van de 1 jarige takjes ook de topjes.

vriendelijke groetjes Rene

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden