FANtv-nl-logo-mobile

Scheuten van hortensia nu snoeien

• eckybaby
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
11 juni 2007 21:07 #1 door eckybaby
Scheuten van hortensia nu snoeien werd gestart door eckybaby
Ik vraag me het volgende af:

Als je nu de nieuwe scheuten van een bolhortensia inkort, krijg je dan volgend jaar extra veel bloemen?
Ik neem aan dat het antwoord op deze vraag afhangt van het moment dat de bloemknoppen gevormd worden.

Is dit een manier om een hortensia extra veel bloemknoppen te laten maken en heeft dat als bijkomend effect dat de hortensia kleiner blijft?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12 juni 2007 10:40 #2 door blogbot
Beantwoord door blogbot in topic Scheuten van hortensia nu snoeien
Nee, je krijgt daardoor geen extra bloemen. Om een goed advies te geven, dient u te vertellen welk soort Hortensia u bedoeld.

Mee kijken op de site van Plantadvies, klik dan hier.

• eckybaby
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
12 juni 2007 13:22 #3 door eckybaby
Beantwoord door eckybaby in topic Scheuten van hortensia nu snoeien
Tja, welk soort.
Ik heb al op internet rondgesnuffeld, maar kom genoeg voorbeelden tegen met elk een andere naam.

Het is iig een hydrangea macrophylla.
De struiken die in de tuin staan zijn nu ongeveer 1.60-1.70 mtr hoog.
De bloemen zijn volle roze bollen (doorsnede 15 cm). Deze soort heeft een groot blad (doorsnede van 12 cm is geen uitzondering)

Plaatje ter illustratie.

Lees meer
13 juni 2007 08:46 #4 door blogbot
Beantwoord door blogbot in topic Scheuten van hortensia nu snoeien
Daar kan ik wat mee. Kijk ieder jaar de struik in het voorjaar na ijheiligen even na. Lange staken waar onderin geen bladeren (Knopen rond die tijd) zitten, snoeit 2 a 3 takken van weg op zo`n 10 cm tot aan de grond. Deze takken zullen het aankomende jaar niet bloeien, maar het jaar daarop weer wel. De Hortensia zal weer groeien met fris groen blad van onderaf. Na ijsheiligen snoeit u alleen de bloemen weg, zonder dat daar bladeren aan zitten. Dit zijn namelijk de nieuwe bloemknoppen. Op deze takken zal de Hortensia het zelfde jaar zijn bloemen geven.

Mee kijken op de site van Plantadvies, klik dan hier.

• eckybaby
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
15 juni 2007 16:01 #5 door eckybaby
Beantwoord door eckybaby in topic Scheuten van hortensia nu snoeien
Dus nieuwe scheuten nu toppen heeft weinig zin.

Om de struiken in bedwang te houden heb ik al wortelsnoei toegepast, maar effect heeft dit niet (althans, als ik dit jaar met vorig jaar vergelijk toen ik geen wortelsnoei heb toegepast).

De reden waarom ik me zo 'druk'maak om de grootte van de struik is het weer. Bij een beetje zon gaan de bladeren hangen en laat de hortensia bladeren vallen. Hierdoor is de hortensia niet mooi dicht.

Misschien heb ik wel teveel gesnoeid: alle sterke scheuten heb ik behouden en bijna al het meerjarige hout heb ik of verwijderd of ingekort.
Is het verstandiger om voortaan iets meer te laten staan?

Dan heb ik nog een vraag over stekjes.

Klopt het dat je opgroeiende stekjes wel moet toppen om zo een mooier gevormde struik te krijgen?
Ik heb dit nl ooit eens gehoord, maar vraag me nu dus af of dit wel klopt.

Tijd voor maken pagina: 0.237 seconden