- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- TUIN
- Erfafscheiding
- Schutting (opgelost)
Schutting (opgelost)
- Bob-the-builder
- Bezoeker
Ik heb ter ondersteuning van mijn verhaal wetsartikelen aangehaald en informatie van een gemeentelijke site.
Die informatie bevestigt wat ik zeg.
Toon me dan informatie die jouw verhaal ondersteunt, misschien dat dat wel overtuigt.
Het gaat er toch wel om dat de vragensteller de juiste informatie krijgt?
Ook al past dat niet in je straatje.
Verder bepaal ik graag zelf hoe ik een vraag beantwoord, daar laat ik anderen ook vrij in (principe van een forum).
En om de vraag van Robert te beantwoorden: een schutting op je eigen grond is volledig jouw eigendom. Daar mag een ander niets mee doen.
Vraag wel even na bij je gemeente hoever de schutting in dat geval uit de erfgrens moet staan.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- blogbot
- Elite-lid
Mee kijken op de site van Plantadvies, klik dan hier.
- jmiddelhuis
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
- Ontvangen bedankjes 0
plantadvies schreef : Ik had even niet gelezen dat het om een 30 jaar oude coniferenhaag ging. Maar terug komend op het plaatsen van een nieuwe haag. Pas als de de buurman ook ermee instemt om een bepaalde erfafscheiding, bijvoorbeeld van een houten schutting, muur of heg, tussen beide percelen te plaatsen, dan wordt deze erfafscheiding pas mandelig.
Mag ik dus de oude coniferen weghalen en een schutting in de erfgrens zetten (wordt hij dus mandelig) of de schutting net aan mijn kant op de erfgrens (blijft het mijn schutting) ondanks het feit dat de buurman de huidige haag (nog) wil houden?
Gr,
Robertrankman2007-09-20 21:05:45
- Bob-the-builder
- Bezoeker
Geen van beide mag zonder toestemming van de ander de haag verwijderen.
Het is wel zo dat jullie beide verantwoordelijk zijn voor het onderhoud of vervanging.
Dus als de coniferenhaag dood, of bijna dood is, zal er toch iets nieuws moeten komen en dat gaat jullie beide aan.
Dat is eventueel via de rechter af te dwingen, maar in zo'n procedure wil je waarschijnlijk liever niet belanden met je buren.
Als je de schutting tegen de erfgrens plaatst, dus op je eigen grond, dan mag dat zolang het binnen de plaatselijke regelgeving past.
- blogbot
- Elite-lid
- Ontvangen bedankjes 0
Omdat de haag al was geplant tijdens de koop van uw huis houdt dit in dat u beide eigenaar bent. Pas als u een nieuwe haag neerzet op de erfgrens is de haag van u. De haag wordt mandelig als de buurman het een prima plan vindt. Vindt de buurman dit geen goed plan dan mag de buurman niet zonder uw toestemming de haag kort snoeien. Wel heeft u dan de zaak verloren, want u dient de haag weer op eigen grond te plaatsen, op de daarvoor gewenste afstand van de erfgrens. Dit geldt dus ook voor de schutting of een muur. Deze afstand is wettelijk geregeld, maar om verdere problemen met de buren te voorkomen zal ik nogmaals de gemeente in uw buurt raadplegen. Dan staat u in ieder geval in uw recht. Het is niet anders.
- GJC
- Bezoeker
Kijk vooral de wetten en regels goed na of laat dit doen als je 'het gevecht' wilt aangaan. Vechten is het leukst als je weet dat je kunt winnen.
- blogbot
- Elite-lid
- Ontvangen bedankjes 0
- GJC
- Bezoeker
Een inhoudelijk beoordeling van jullie beider antwoorden is niet aan mij, vandaar mijn advies eerst goed uit te zoeken hoe het precies zit. We hebben het niet over of groen mooi is of rood. We hebben het hier over een beslissing die nog lang (negatief) kan nasudderen in een relatie met buren.
- jmiddelhuis
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
- Ontvangen bedankjes 0
A.s. maandagavond heb ik een gesprek met de buren. Zij hebben inmiddels ook ingezien dat de huidige haag geen eeuwig leven heeft en binnen afzienbare tijd de geest gaat geven.
Hopenlijk komen we er a.s. maandag uit.
Uit het bestemmingsplan van de gemeente heb ik begrepen dat ik een schutting mag zetten in de grens van onze percelen.
Vooralsnog ga ik ervan uit dat we a.s. maandag consencus bereiken over het vervangen van de haag. 19 meter is mandelig en 20 meter is absoluut van ons. Deze haag blijkt jaren later aangepland te zijn en toen is er ook al een discussie onstaat en heeft de vorige bewoner eieren voor zijn geld gekozen en de schutiing op zijn (onze) grond gezet.
Wordt vervolgd!
Gr,
Robert
- blogbot
- Elite-lid
- Ontvangen bedankjes 0