FANtv-nl-logo-mobile

druivenstek van 15 jr

• mariianne
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
09 apr 2006 20:25 #1 door mariianne
druivenstek van 15 jr werd gestart door mariianne
Hallo, medegenieters heb een druiven stronk gekregen van zeker 15jr oud, nu mijn vraag het zijn denkelijk 5 tot 7 dikke bruine stronken die ik geprobeerd heb van elkaar te halen (denk zet het uit elkaar) maar omdat dat mislukte heb ik de grote stronk maar in z.n geheel geplaatst in klei/zand/aarde grond denken jullie dat ie dit zal overleven of is het weggegooide energie en koop beter een nieuwe struik [img]smileys/smiley2.gif[/img]

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09 apr 2006 22:35 #2 door Bernardo
Beantwoord door Bernardo in topic druivenstek van 15 jr
Oeps ik hoop dat je de afzonderlijke dikke stronken niet hebt beschadigd. Maar je hebt er goed aan gedaan hem nu in zijn geheel te plaatsen. In wat voor grond heb je hem nu geplant: klei of zandgrond ? Heb je een ruim gat gemaakt om de wortels er vrij in te kunnen leggen. Ik heb 3 jaar geleden ook een druifstronk geplant in overwegend kleigrond en doet het heel goed maar geen plek is gelijk dus afwachten maar. Verwacht er in het eerste jaar niet te veel van. Wel op een zonnige plek gezet ? Elk jaar in dec / jan terugsnoeien. Maar wat ook heel belangrijk is dat als het overwegend kleigrond is er weinig kalk in de grond zal zitten en dat heeft een druif echt nodig. Het mooiste was geweest als je in het gat kalk had toegevoegd en speciaal daarvoor bestemde druivenmest. Maar als je het niet weer open wil halen kan je ook op de plek waar de wortels ongeveer liggen op de grond kalk / mest strooien en een weinig water sproeien zodat dat gaat inzinken en de wortels kan bereiken. Kijk maar eens op www.ecostyle.nl die hebben daar iets voor.

Ik ben niet goed maar ook niet gek

• mariianne
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
10 apr 2006 16:14 #3 door mariianne
Beantwoord door mariianne in topic druivenstek van 15 jr
Het is hoofdzakelijk kleigrond maar ik heb er wel wat zand doorheen gemengd [img]smileys/smiley2.gif[/img] gat is grootgenoeg.

Denk niet dat ik de wortels echt beschadigd heb heb er tussen gepielt maar het zat zo vast dat ik het maar zo gelaten heb.

Hij staat op het zuiden dus dat zal wel goed komen toch

Heb vandaag druivenmest (kalk en korrels) erom heen gedaan en wat natiig gemaakt was nog nat was gisteren,maar had echt geen trek om hem er weer uit te graven

Lees meer
10 apr 2006 18:40 #4 door Bernardo
Ja, dat is goed een beetje zand er door heen. Op het zuiden moet ok zijn als hij maar in de ruimte staat en niet te veel schaduw. Je hebt er goed aan gedaan om hem nu met rust te laten en hem dat beetje extra gegeven te hebben. Nu maar afwachten. Heb geduld. Hou je ons op de hoogte ? Ben benieuwd !!

Wouter.

• mariianne
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
11 apr 2006 08:24 #5 door mariianne
Zal vandaag een foto maken van de struik is echt een zielige bedoeling, maar ik hoop dat het me gaat lukken om hem een nieuw leven te geven, zal dan tzt weer een foto maken en hierlaten zien

Lees meer
11 apr 2006 08:54 #6 door Bernardo
Ja alle druivestronken / ranken zien er nu zielig uit. Ik kijk ook elke dag naar de knopjes of ze al weer enig spoor van leven gaan vertonen. Het is altijd weer spannend. Het is nu nog te vroeg om al iets te gaan zien, de grond in NL is eigenlijk net 1 tot 2 week weer een beetje aan het opwarmen. Ben elk jaar weer jaloers op mijn buurman, die druif loopt veel eerder uit. Maar ja die staat ook in een kas. Nogmaals verwacht er dit jaar niet veel van maar koester hem wel. Ja foto's dat vinden we op dit forum heel leuk. Eens kijken of ik een foto van bloei en rustperiode van de druif kan plaatsen. Kan je een beetje vergelijken.

Lees meer
11 apr 2006 10:06 #7 door Bernardo
Op de 1e foto zie je rechts de druif in bloei vorig jaar.  Op de 2e foto dus druif nu nog in ruste, vanmorgen genomen, zielig he ? Je ziet ook verschil tussen de klimstellage, afgelopen herfst heb ik dat uit moeten breiden omdat hij behoorlijk doorgroeit en dat voor maar 1 stronk, zie foto 3.  Er is dus nog hoop Mariianne !!

[Indeling foto's aangepast]GJC38818.5381828704

• mariianne
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
11 apr 2006 21:24 #8 door mariianne
Wauw jij bent snel zeg ik hoop dat het me het week-end ga lukken foto te plaatsen

Lees meer
12 apr 2006 06:12 #9 door de-kip
Beantwoord door de-kip in topic druivenstek van 15 jr
Hallo Wouter en Marianne,

Ik heb met plezier jullie correspondentie gevolgd. Ook ik ben van plan dit jaar 2 druivenstokken te plaatsen. Mijn tuin is er nog net niet helemaal klaar voor, maar de plaatsen waar de druiven komen te staan gaan we als eerste voorbereiden. Ik heb me laten voorlichten door een hobby-wijnboer in de buurt (in Nederland zijn door het hele land verspreid ongelooflijk veel hobby-wijnboeren, dus moet er zeker ook een bij jullie in de buurt zijn). Deze mensen steken zo veel liefde en plezier in de druif en hebben zo veel ervaring dat je bij zo iemand altijd goede raad en advies kunt vragen. Google kan je op weg helpen met het vinden van een hobby-wijnboer in de buurt. Succes[img]smileys/smiley20.gif[/img]

Lees meer
12 apr 2006 06:33 #10 door Bernardo
Dat is een prima suggestie Prisca. Als mijn druif gek gaat doen zal ik zeker zo'n hobby boer opzoeken maar het gaat nu zo goed met de plant om het nog self supporting te doen. Mariianne, zo'n wijnboer weet altijd meer dan ik. Ik heb het voornamelijk gedaan op basis van lectuur, ervaringen van anderen en mijn eigen natuurlijk gevoel.[img]smileys/smiley36.gif[/img]

Het 1e jaar heb ik de druif niet teruggesnoeid, het 2e jaar wel teruggesnoeid en de trosjes die er aan kwamen voordat er echt druiven aankwamen er af gehaald zodoende alle kracht te geven aan de plant om lekker door te groeien.

Het 3e jaar weer teruggesnoeid, gekrent en de trosje druiven laten geven, resultaat ruim 5 kilo druiven !

Wouter

Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden