- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- TUIN
- Bestrijden: onkruid, ziekten & plagen
- Witte poederachtige schimmel
Witte poederachtige schimmel
- MJvL
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
12 apr 2007 22:19 #1
door MJvL
Witte poederachtige schimmel werd gestart door MJvL
Zoals het topic al vermeld zit er op mijn catalpa nana een witte poederachtige substantie waarvan ik vermoed dat het een schimmel is. Het zit voornamelijk op de gesnoeide knot, voor het snoeien in november zat het ook op de takken zelf. Op de stam zitten kleine witte puntjes. Nou heb ik al heel het internet af gestruind en overal kom ik de combinatie schimmel en verwelkingsziekte tegen, echter, nergens bij al die artikelen wordt er gerept over wat ik hierboven beschrijf. Is het wel degelijk de verwelkingsziekte en moet ik de boom eruit halen?
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Bob-the-builder
- Bezoeker
-
12 apr 2007 22:35 #2
door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic Witte poederachtige schimmel
Op de site van Neerlands tuin kwam ik dit tegen, maar misschien heb je dat zelf ook al gelezen.
Schimmel
Een trompetboom kan worden aangetast door een meeldauwachtige schimmel. De aantasting lijkt vooral te maken te hebben met weersomstandigheden. In perioden met wisselende omstandigheden - warmte gevolgd door vocht - neemt de kans op aantasting door de schimmel toe. In ernstige gevallen kunnen delen van de boom of struik afsterven.
Eerste fase: bobbelig blad duidt al op schimmel
Tweede fase: schimmel
op het blad
Derde fase: smeulen van het bladDit verschijnsel doet zich bijvoorbeeld ook sterk voor bij de roos, de appel en de peer. Het is lastig om de aantasting geheel en al uit te bannen. Zodra de aantasting wordt herkend, is een bespuiting met Vital (Ecostyle), Sulphon (Ecostyle) of Exact Vloeibaar (Bayer) op zijn plaats.
De schimmel openbaart zich vooral aan of nabij de top van één of meer scheuten. Opvallend is dat vooral jong, nog niet geheel volgroeid blad wordt aangetast. Zelden volgroeide bladen. De eerste fase van aantasting uit zich in bobbelig blad. Bespuit zo snel mogelijk de scheuten, waarop de aantasting zichtbaar is met Vital (Ecostyle).
De schimmel op het blad uit zich in een wit-grijzige waas over (delen van) het blad. Het blad begint zich in deze fase naar binnen te krullen. Wanneer het blad nat is of wordt gemaakt, voelt de schimmel over het blad heel glibberig aan. Een bespuiting met Sulphon (Ecostyle) of Exact Vloeibaar (Bayer) is nodig. Herhaal de bespuiting om de week.
Wanneer niets aan de bestrijding van de schimmelaantasting wordt gedaan, dan begint het blad vanuit de randen zwart te worden. Deze fase wordt 'smeulen' genoemd. Langzaam maar zeker verdwijnt het blad geheel. In deze fase moet of het blad worden verwijderd of worden gespoten met Sulphon (Ecostyle) of Exact Vloeibaar (Bayer).
Schimmel
Een trompetboom kan worden aangetast door een meeldauwachtige schimmel. De aantasting lijkt vooral te maken te hebben met weersomstandigheden. In perioden met wisselende omstandigheden - warmte gevolgd door vocht - neemt de kans op aantasting door de schimmel toe. In ernstige gevallen kunnen delen van de boom of struik afsterven.
Eerste fase: bobbelig blad duidt al op schimmel
Tweede fase: schimmel
op het blad
Derde fase: smeulen van het bladDit verschijnsel doet zich bijvoorbeeld ook sterk voor bij de roos, de appel en de peer. Het is lastig om de aantasting geheel en al uit te bannen. Zodra de aantasting wordt herkend, is een bespuiting met Vital (Ecostyle), Sulphon (Ecostyle) of Exact Vloeibaar (Bayer) op zijn plaats.
De schimmel openbaart zich vooral aan of nabij de top van één of meer scheuten. Opvallend is dat vooral jong, nog niet geheel volgroeid blad wordt aangetast. Zelden volgroeide bladen. De eerste fase van aantasting uit zich in bobbelig blad. Bespuit zo snel mogelijk de scheuten, waarop de aantasting zichtbaar is met Vital (Ecostyle).
De schimmel op het blad uit zich in een wit-grijzige waas over (delen van) het blad. Het blad begint zich in deze fase naar binnen te krullen. Wanneer het blad nat is of wordt gemaakt, voelt de schimmel over het blad heel glibberig aan. Een bespuiting met Sulphon (Ecostyle) of Exact Vloeibaar (Bayer) is nodig. Herhaal de bespuiting om de week.
Wanneer niets aan de bestrijding van de schimmelaantasting wordt gedaan, dan begint het blad vanuit de randen zwart te worden. Deze fase wordt 'smeulen' genoemd. Langzaam maar zeker verdwijnt het blad geheel. In deze fase moet of het blad worden verwijderd of worden gespoten met Sulphon (Ecostyle) of Exact Vloeibaar (Bayer).
- MJvL
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
12 apr 2007 22:46 #3
door MJvL
Beantwoord door MJvL in topic Witte poederachtige schimmel
Ja deze had ik al gevonden, maar hier hebben ze het over het blad en nabij de top. De boom is helemaal terug gesnoeid, er zit nu alleen nog een knot en daar zit het omheen. Ik zal morgen proberen er een foto van te maken
- marc_4
-
- Expert lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 apr 2007 10:37 #4
door marc_4
Wat ik zeg zeg ik en wat jij zeg zeg jij
Beantwoord door marc_4 in topic Witte poederachtige schimmel
Ik heb het altijd in de rozen zo iets.
Wat ik zeg zeg ik en wat jij zeg zeg jij
- blogbot
-
- Elite-lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
13 apr 2007 18:06 #5
door blogbot
Mee kijken op de site van Plantadvies, klik dan hier.
Beantwoord door blogbot in topic Witte poederachtige schimmel
Dit is een verwelkingsziekte verticillium. Komt voor bij slechte bodemstructuur of een te natte standplaats. Helaas komt dit probleem steeds vaker voor. Je kunt steeds takken weg knippen, maar het is zinloos. Helaas zal de ziekte steeds verder verspreiden door de boom en afsterven.
Mee kijken op de site van Plantadvies, klik dan hier.
- Audi-Fan
-
- Junior Lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
15 apr 2007 18:30 #6
door Audi-Fan
zonder verbeelding geen tuin
Beantwoord door Audi-Fan in topic Witte poederachtige schimmel
Heeft er voorheen op deze plaats een boom of plant gestaan die ook dit soort verschijnselen had. Als het zo zou zijn schijnt het dat daar diverse bomen niet meer op geplant mogen worden waaronder de Catalpa.
Als het inderdaad verticillium-verwelkingsziekte is kun je er niets anders aan doen dan de boom te ruimen. De grond rondom de wortels moet ook worden verwijderd om aantasting aan nieuwe bomen te voorkomen. Bomen die vatbaar zijn oa.Esdoorn,Catalpa,Judasboom,Pruikenboom,Koelreuteria paniculata, Fluweelboom,Linde,Berberis,Daphne,Kweepeer,appels,peren en sierkers.
Deze mogen niet op de aangetaste grond geplaats worden.
Annannis2007-04-15 20:32:07
Als het inderdaad verticillium-verwelkingsziekte is kun je er niets anders aan doen dan de boom te ruimen. De grond rondom de wortels moet ook worden verwijderd om aantasting aan nieuwe bomen te voorkomen. Bomen die vatbaar zijn oa.Esdoorn,Catalpa,Judasboom,Pruikenboom,Koelreuteria paniculata, Fluweelboom,Linde,Berberis,Daphne,Kweepeer,appels,peren en sierkers.
Deze mogen niet op de aangetaste grond geplaats worden.
Annannis2007-04-15 20:32:07
zonder verbeelding geen tuin
- MJvL
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
16 apr 2007 21:55 #7
door MJvL
Beantwoord door MJvL in topic Witte poederachtige schimmel
- multi
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
01 juli 2007 19:32 #8
door multi
Beantwoord door multi in topic Witte poederachtige schimmel
Hallo,
Mijn catalpa heeft dezelfde witte poederachtige substantie als waar ReneH het over heeft in zijn eerste bericht. Het bedekt de eerste ca. 30 cm van de takken die aan de stam ontspringen, en zit daar sinds een aantal weken. Aan de bladeren kan ik niets bijzonders zien. Daarom twijfel ik eraan of dit de verwelkingsziekte is...
ReneH, hoe ben jij erachter gekomen dat het deze verwelkingsziekte is? Zijn jouw bladeren aangetast?
Tom
Mijn catalpa heeft dezelfde witte poederachtige substantie als waar ReneH het over heeft in zijn eerste bericht. Het bedekt de eerste ca. 30 cm van de takken die aan de stam ontspringen, en zit daar sinds een aantal weken. Aan de bladeren kan ik niets bijzonders zien. Daarom twijfel ik eraan of dit de verwelkingsziekte is...
ReneH, hoe ben jij erachter gekomen dat het deze verwelkingsziekte is? Zijn jouw bladeren aangetast?
Tom
- marc_willemsen
-
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
25 nov 2007 13:03 #9
door marc_willemsen
Beantwoord door marc_willemsen in topic Witte poederachtige schimmel
Ik heb zelf een catapla staan.
Deze heb ik vorig jaar geplant en afgelopen voorjaar begon de ellende. Al het blad verwelkte. Volgens forums en winkels was er inderdaad niks aan te doen. WEL DUS !
Ik heb in België een middel gevonden.
Eerst de hele kruin weg geknipt en toen dat middel een paar keer gebruikt. Van de zomer had ik weer een volle kruin met zo'n 60cm doorsnee... zonder verwelking! (of dit blijvend is en of het middel elk jaar moet worden toegepast weet ik niet).
Het heet Sporgon van Edialux. Moet er wel bij zeggen dat zij het middel niet in Nederland op de markt hebben.
Overigens ook toepasbaar op Clematis of Azaleae.
Deze heb ik vorig jaar geplant en afgelopen voorjaar begon de ellende. Al het blad verwelkte. Volgens forums en winkels was er inderdaad niks aan te doen. WEL DUS !
Ik heb in België een middel gevonden.
Eerst de hele kruin weg geknipt en toen dat middel een paar keer gebruikt. Van de zomer had ik weer een volle kruin met zo'n 60cm doorsnee... zonder verwelking! (of dit blijvend is en of het middel elk jaar moet worden toegepast weet ik niet).
Het heet Sporgon van Edialux. Moet er wel bij zeggen dat zij het middel niet in Nederland op de markt hebben.
Overigens ook toepasbaar op Clematis of Azaleae.
- multi
- Nieuw lid
-
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
25 nov 2007 16:41 #10
door multi
Beantwoord door multi in topic Witte poederachtige schimmel
Had jouw catalpa ook een witte, poederachtige substantie op de stam/takken?
Die van mij heeft dat (nog steeds), maar ik heb geen verwelkte bladeren. Deze zijn totdat ze zijn afgevallen dit jaar nog goed gebleven. Ik weet dan ook nog steeds niet of mijn catalpa de verwelkingsziekte heeft, of iets anders...
Tom
Die van mij heeft dat (nog steeds), maar ik heb geen verwelkte bladeren. Deze zijn totdat ze zijn afgevallen dit jaar nog goed gebleven. Ik weet dan ook nog steeds niet of mijn catalpa de verwelkingsziekte heeft, of iets anders...
Tom
Tijd voor maken pagina: 0.228 seconden