FANtv-nl-logo-mobile

Spoedadvies gevraagd mbt ophogen blokhut

• mello
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24 sept 2009 14:56 #1 door mello
Hallo allemaal,

Onlangs is onze wijk opgehoogd en hierdoor moet ik beide tuinen + de blokhut ook ophogen (2 jaar geleden net nieuw aangelegd maar ja... .
A.s. zaterdag is de achtertuin + blokhut aan de beurt. Alleen baart die blokhut me grote zorgen. Hij is 3 x 3.5m. en uiteraard haal ik hem eerst helemaal leeg.
De éen zegt "je moet het zo doen..." de ander "je moet het zo doen..." etc. De mannen die mijn tuin gaan doen hebben er ook geen ervaring mee en maken zich er nu al druk over.
De blokhut is pas 2 jaar oud en ik wil niet dat hij wordt beschadigd. Sommige zeggen "hup..koevoet eronder", maar volgens mij beschadigen de onderste planken dan heel erg. Een ander adviseert weer een "dommekracht" of een krik.

Wat is nou de beste manier? heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoop dat iemand snel advies heeft, want ik heb nog 2 dagen....:(

Grtz Sonaya

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24 sept 2009 16:27 #2 door playa
Beantwoord door playa in topic Spoedadvies gevraagd mbt ophogen blokhut
Je kunt het rond de hoeken toch eerst een stukje uitgraven? Dan kan je daar een klamp onder de blokhut leggen, om je koevoet of dommekracht onder te plaatsen.
Je kunt zelf het beste bepalen op welke punten de blokhut steunt, dus waar je het moet optillen.
Leg er een stuk hout onder bij het optillen, zodat je de blokhut zelf niet beschadigt.

Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.

• mello
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
24 sept 2009 20:58 #3 door mello
Beantwoord door mello in topic Spoedadvies gevraagd mbt ophogen blokhut
Hoi Kees,

Lees meer
24 sept 2009 21:13 #4 door playa
Beantwoord door playa in topic Spoedadvies gevraagd mbt ophogen blokhut
Het zou het mooist zijn als je alles inclusief de bielzen kunt ophogen.
Ik heb geen idee hoe zwaar alles is. Als je met een domp onder de bielzen kunt komen dan kan je iedere hoek steeds een stukje omhoog brengen en er een stoeptegel onder leggen. Als je rond geweest bent dan begin je weer bij de eerste hoek met een volgende tegel.
Waar een las zit van 2 bielzen daar zal je het net zo moeten doen.
Als je toch de tegels moet weghalen van je tuintje, om het op te hogen, dan zal het best wel lukken om onder de bielzen te komen.

Maar wie weet, heeft een ander een beter idee.

Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.

• mello
  • Onderwerp Auteur
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03 nov 2009 19:06 #5 door mello
Beantwoord door mello in topic Spoedadvies gevraagd mbt ophogen blokhut
Nou mensen, de klus is geklaard . Samen met mijn pa heb ik de blokhut opgehoogd.

Eerst de vloer er helemaal uit. 2 dommekrachten gehuurd en ze aan 1 zijde van de hut geplaatst, een stukje vanaf de hoeken. Eerst een gat gegraven met een tegels erop om ze goed onder de rand te kunnen plaatsen, want het optilgedeelte zit zo'n 7 cm boven de grond.
Toen met beide dommekrachten de hut ong. 6 cm opgetild, stoeptegel in beide hoeken en in het midden van de zijde eronder, daarna naar de andere kant van de hut en hetzelfde gedaan. Dan weer terug naar de zijde waar je begon, 6 cm omhoog en weer een tegel er onder, dan weer naar de andere kant. Zo ga je door tot je de gewenste hoogte hebt bereikt.
In totaal heb ik stapeltjes van 3 stoeptegels eronder dus de hut is ong. 15cm verhoogd.
Daarna alle open ruimtes onder de hut opgevuld met andere stoeptegels. Op een gegeven moment heb je dus allemaal stapeltjes naast elkaar van 3 stoeptegels.
Hup, vloer er weer opnieuw in en het was klaar!

Nu de tuin opnieuw betegelen.

Bedankt alemaal voor jullie meedenkwerk en hulp.

Grtz Sonaya

Lees meer
03 nov 2009 19:46 #6 door Anne-Marie
Beantwoord door Anne-Marie in topic Spoedadvies gevraagd mbt ophogen blokhut

Sonaya schreef : De blokhut moet overigens zo'n 20cm omhoog.

Stoeptegels zijn dacht ik eigenlijk altijd 4cm dik dus met 3 tegels zou je op 12cm uitkomen. Je gaf in het begin aan dat je 20cm nodig hebt. Zit je nu wel hoog genoeg? ach mocht je toch nog hoger moeten weet je nu hoe het moet

Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden