- Berichten: 3
- Ontvangen bedankjes 0
auto
- Linkerhandje
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Marnix
- Bezoeker
- Marnix
- Bezoeker
10 nov 2005 07:29 #3
door Marnix
Beantwoord door Marnix in topic auto
Is overigens niet goed voor het milieu dus die traject controles kunnen misschien nog wel eens opgeheven worden omdat de dieselmotoren op die manier eigenlijk de minder uitstoot van benzinemoteren weer compenseren....
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Linkerhandje
- Onderwerp Auteur
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 3
- Ontvangen bedankjes 0
- GJC
- Bezoeker
10 nov 2005 13:04 #5
door GJC
Beantwoord door GJC in topic auto
Ik ben zeker geen monteur of autokenner, maar mij lijkt het geen kwaad te kunnen. Wel zal het afhangen van de belasting. Veel belading of heuveltje op, of een vlakke weg.
Ik ben weleens met een Ford Transit die duidelijk ons vlakke Nederland gewend was naar de Ardennen geweest. In het begin moest ik zelfs soms op de snelweg in zijn twee naar boven. Na een paar dagen ging het al een stuk beter.
Volgens mij is het wel een kwestie van naar je motor 'luisteren', je merkt het snel als hij wordt afgeknepen.
Ik ben weleens met een Ford Transit die duidelijk ons vlakke Nederland gewend was naar de Ardennen geweest. In het begin moest ik zelfs soms op de snelweg in zijn twee naar boven. Na een paar dagen ging het al een stuk beter.
Volgens mij is het wel een kwestie van naar je motor 'luisteren', je merkt het snel als hij wordt afgeknepen.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Harpoo
- Offline
- Junior Lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 27
- Ontvangen bedankjes 0
10 nov 2005 21:02 #6
door Harpoo
Beantwoord door Harpoo in topic auto
Onderstaande tekst komt van de Milieu Centraal website (gaat om laatste stuk, wat ik heb rood gemaakt)
Als ik het zo lees gaat de mileu-regel voor diesels in mindere mate op. Ze doen er echter geen duidelijke uitspraak over
'Het Nieuwe Rijden' doet u als volgt:
Bovenstaande rijstijltips gelden voor alle auto's met een brandstofinjectiesysteem, LPG of diesel, en bij auto's die een motor met turbo hebben. Bij dieselmotoren kan bij langdurig rijden met lagere toerentallen in geringe mate een ophoping van roetdeeltjes in het uitlaatsysteem optreden. Als af en toe eens ver wordt doorgetrokken zal dan even een roetpluim te zien zijn. Dit kan geen kwaad.
Als ik het zo lees gaat de mileu-regel voor diesels in mindere mate op. Ze doen er echter geen duidelijke uitspraak over
'Het Nieuwe Rijden' doet u als volgt:
- Start zonder het gaspedaal in te drukken! Doet men dit wel, dan raakt de motorcomputer van slag waardoor deze niet meer de juiste hoeveelheid in te spuiten brandstof kan bepalen.
Schakel zo vroeg mogelijk naar een hogere versnelling. Voor benzineauto's/LPG bij maximaal 2500 toeren, voor diesel bij maximaal 2000 toeren. Tijdens rijlessen wordt nog vaak geleerd om binnen de bebouwde kom in de derde, buiten de bebouwde kom in de vierde en op de snelweg in de vijfde versnelling te rijden. Met de huidige motoren kan binnen de bebouwde kom bijna altijd in de 4 en vaak ook in de 5 gereden worden.
Rij zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling (Het laagste toerental waarbij de motor nog soepel loopt, is bepalend voor terugschakelen).
Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer. Ziet u dat u snelheid moet minderen of stoppen voor een stoplicht, laat dan tijdig gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
Bovenstaande rijstijltips gelden voor alle auto's met een brandstofinjectiesysteem, LPG of diesel, en bij auto's die een motor met turbo hebben. Bij dieselmotoren kan bij langdurig rijden met lagere toerentallen in geringe mate een ophoping van roetdeeltjes in het uitlaatsysteem optreden. Als af en toe eens ver wordt doorgetrokken zal dan even een roetpluim te zien zijn. Dit kan geen kwaad.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- JohanJ
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 8
- Ontvangen bedankjes 0
02 jan 2009 13:47 #7
door JohanJ
All good things come twice, all bad things triple.
Beantwoord door JohanJ in topic auto
Geen enkel probleem, zelfs 50 in de 5 zal zonder problemen kunnen. Wel uitkijken bij extreem warm weer (omdat de waterpomp bij een laag toerental ook minder de koelvloeistof rondpompt kan die te weinig koeling krijgen) en terugschakelen als je berg op moet en met een aanhanger.
All good things come twice, all bad things triple.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Jungle
- Offline
- Platinum-lid
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden