FANtv-nl-logo-mobile

Citroën DS (klassieker)

• Redactie-DDR
  • Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
26 feb 2007 06:29 #1 door Redactie-DDR
Citroën DS (klassieker) was gemaakt door Redactie-DDR
Tim test weer een echte klassieker. De Citroën DS was een futuristische sensatie in zijn tijd.

Zie www.autoxperience.tv/toontext.asp?id=18226

Wat vind jij van deze auto?

Gelieve Inloggen om te deelnemen aan het gesprek.

• Guests
  • Bezoeker
  • Bezoeker
01 mrt 2007 09:08 #2 door Guests
Beantwoord door Guests in topic Citroën DS (klassieker)
Samen met de CX de mooiste auto ontwerpen die de vorige eeuw hebben opgeleverd!

Met recht une Déesse!

• Guests
  • Bezoeker
  • Bezoeker
04 mrt 2007 16:54 #3 door Guests
Hehe....eindelijk een èchte auto...

Alleen jammer dat er wordt aangegeven dat de wagens ook te leasen zijn,zal voor een paar wannabee's wel weer reden zijn om 'er ook eentje te gaan rijden'.
Tsja....

• Guests
  • Bezoeker
  • Bezoeker
12 mrt 2007 16:35 #4 door Guests
heb er zo drie gehad waaronder een ds pallas - nooit hetzelfde gevoel van luxe en verdoezelen van weg-oneffenheden bij een andere wagen teruggevonden - ook niet de latere XM en CX

• Guests
  • Bezoeker
  • Bezoeker
15 mrt 2007 16:44 #5 door Guests
In Groningen wordt zelfs een gebouw naar de Déesse vernoemd. Op de plaats waar vroeger een garage stond die veel met oude Citroëns deed, wordt nu een appartementengebouw neergezet. Deze is ontworpen in de vorm van een DS. Als dat geen eerbetoon is!

• Guests
  • Bezoeker
  • Bezoeker
16 mrt 2007 14:15 #6 door Guests
Zijn er nogs snoeken die rondrijden en origineel zijn of zijn ze allemaal kapot gegaan en opnieuw opgeknapt.

[img]smileys/smiley1.gif
groetjes van een keverfan!!

• Guests
  • Bezoeker
  • Bezoeker
18 mrt 2007 16:04 #7 door Guests
Mijn DS is nu 36 jaar oud en ik heb haar nu 33jaar in mijn bezit. Wel heb ik hem helemaal gerestaureerd,maar rij er nu nog steeds in.

Mijn familie beschouwt mij als een echte citrofiel, maar ze rijden nu
allemaal citroen.
Voor mij is dit nog steeds de mooiste auto.
In een onderzoek naar het mooiste ontwerp,kwam de godin op de
tweede plaats achter de boeing 747.

groetjes evert

• Guests
  • Bezoeker
  • Bezoeker
18 mrt 2007 16:32 #8 door Guests
Echt origineel is zeldzaam, maar het bestaat wel. Het andere uiterste bestaat ook: alleen het chassinummer is orgineel. Het is beter om een originele te hebben dan een waar veel aan gelast is (ze kunnen nogal roesten als je er verkeerd mee omgaat). Gerenoveerd is niet altijd beter.

Leuk verhaal, maar dat er in Nederland meer DS-en rijden dan in de rest van de wereld klopt niet. In Nederland `rijden' er naar schatting 5000. In Frankrijk nog altijd een stuk of 20.000. Er rijden misschien wel meer DS-en dan C6-en in Nederland.

Leuk weetje: de hydraulische vering was de oplossing van Citroën voor een typisch Frans probleem: na twee wereldoorlogen waren de wegen zo slecht dat je of soepel en langzaam, of snel en oncomfortabel (stugge harde vering) kon rijden. Wegligging op slecht wegdek is erg afhankelijk van de vraag of je banden contact houden met de weg. Met een klassieke vering kan dat alleen als deze stug is (de wielen reageren dan sneller). Maar met een gasvering kan het snel terwijl het toch soepel is omdat een gasvolume tegendruk geeft met het kwadraat van de afstand en niet lineair zoals bij een gewone veer. Een DS heeft dus een voor die tijd ongeëvenaarde wegligging en is toch comfortabel. Er is een leuk fimpje van Top Gear waarbij ze de C6 testen tegen een BMW uit de 5-serie op dit punt, erg illustratief.

Citroën heeft wel meer aan de wegligging van de auto gedaan. Zo zitten de schijfremmen voor niet bij de wielen maar naast de versnellingsbak, daardoor worden de wielen lichter en blijven ze beter in contact met de weg. Ook complex: een soort dubbele stuurhuisconstructie, maar de reden erachter is ook wegligging want men wilde zoveel mogelijk gewicht onderin de auto hebben (in dit geval de versnellingsbak). Aangezien de motor achter de vooras zit heeft hij ook een beetje de eigenschappen van een middenmotor, dat leidt ook tot een betere wegligging.

• Guests
  • Bezoeker
  • Bezoeker
10 apr 2007 16:40 #9 door Guests
Tsjissus Kees, zelfs met een flinke borrel achter de kiezen en mn ogen flink samengeknepen haal ik geen DS uit dit gebouw [img]smileys/smiley9.gif.

• Guests
  • Bezoeker
  • Bezoeker
10 mei 2007 21:41 #10 door Guests
Ik heb zelf een DS 19 Special Confort gehad, kleur rood, ze reden voor toen al perfect, één bout los draaien en je had het spatbord eraf, ik had één van het bouwjaar 1969, een kennis van me destijds had eveneens zo'n voiture, maar de kleur van die auto was cremekleurig, beide typen hadden al draaibare koplampen. De auto's waren hun tijd al ver voor uit, daar waren de mensen toen nog niet aan toe. Momenteel rijdt ik in een Xantia 1.8 16V van het bouwjaar 1997 met een schuifdak, rijdt wel iets sneller en beter nog wel als de DS, wat die n.l. nog wel deden bij zeer hard afremmen dat ze iets met de neus naar beneden doken, dat doen
de huidige Citroëns met het hydropneumatische veersysteem niet meer.

Heb tussentijds meerdere andere Citroëns bereden zoals een Ami 8 Break met 650 CC motor, een Visa met eveneens een 2-cilinder 650 Cc motor, 2x een GS 1220, 2x een BX (één 1400 CC gewoon en veel later na tussentijds een AX 1.1 TGE te hebben gehad een BX 1400 TGE. en thans dus de al eerder genoemde Xantia 1.8 16V. U zult begrijpen ik ben een Citrofiel. vanwege het Franse spreekwoordelijke comfort. Een prachtauto vind ik de C4, zowel de coupéversie als de berlineuitvoering, de C4 5-persoonsversie vind ik een plaatje van een auto, hier heeft Citroën echt weer eens alles uit de kast gehaald om er een prachtauto van te maken.
De C6 dat moet het het summum aan comfort bieden, weet niet hoe deze zeer aparte auto rijdt, maar dat moet wel zeer comfortabel zijn.

J. de Haan

Tijd voor maken pagina: 0.364 seconden