- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gereedschap
- Buigijzer
Buigijzer
- yvdv
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
30 sept 2007 09:24 #1
door yvdv
Buigijzer werd gestart door yvdv
Hallo,
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je een buigijzer moet gebruiken om een 15mm CV buis te buigen?
Het lukt mij namelijk voor geen meter.
Ik heb een buigijzer waarvan de grepen ongeveer 45cm lang zijn. Is dit te kort? Heb ik een groter buigijzer nodig, moet ik naar de sportschool of moet ik de buis eerst verwarmen voordat ik hem kan buigen?
Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op wil geven, alvast bedankt.
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je een buigijzer moet gebruiken om een 15mm CV buis te buigen?
Het lukt mij namelijk voor geen meter.
Ik heb een buigijzer waarvan de grepen ongeveer 45cm lang zijn. Is dit te kort? Heb ik een groter buigijzer nodig, moet ik naar de sportschool of moet ik de buis eerst verwarmen voordat ik hem kan buigen?
Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op wil geven, alvast bedankt.
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- marcel-van-der-laan
- Bezoeker
30 sept 2007 10:15 #2
door marcel-van-der-laan
Beantwoord door marcel-van-der-laan in topic Buigijzer
De buis hoeft niet verwarmd te worden het is alleen wel zo dat cv pijp iets dikker is dan koper pijp.
Je zal dus wat meer kracht moeten zetten om de pijp te kunnen buigen en heb je gevraagd of ie geschikt is om cv pijp te buigen?
Want volgens mij ik kan me vergissen heb je een ander buigijzer nodig.marcel van der laan2007-09-30 12:17:43
Je zal dus wat meer kracht moeten zetten om de pijp te kunnen buigen en heb je gevraagd of ie geschikt is om cv pijp te buigen?
Want volgens mij ik kan me vergissen heb je een ander buigijzer nodig.marcel van der laan2007-09-30 12:17:43
- GJC
- Bezoeker
30 sept 2007 11:36 #3
door GJC
Beantwoord door GJC in topic Buigijzer
Ik heb CV-buis ook met mijn gewone buigijzer gedaan. Ik was gewend aan koper en het kostte inderdaad erg veel moeite.
Maar, het ging wel...... Beetje trainen dus en hopen dat je buigijzer er tegen kan. Ik geloof niet dat je vrolijk wordt als het losspringt of breekt.
Ik zette overigens één been van het ijzer op de grond om twee handen voor het andere been te hebben.GJC2007-09-30 13:36:57
Maar, het ging wel...... Beetje trainen dus en hopen dat je buigijzer er tegen kan. Ik geloof niet dat je vrolijk wordt als het losspringt of breekt.
Ik zette overigens één been van het ijzer op de grond om twee handen voor het andere been te hebben.GJC2007-09-30 13:36:57
- yvdv
- Onderwerp Auteur
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 sept 2007 14:02 #4
door yvdv
Beantwoord door yvdv in topic Buigijzer
Het buigijzer is volgens de verpakking bedoeld voor koper buizen. Ik heb nog bij de bouwmarkt geinformeerd of ze een buigijzer hadden dat geschikt was voor CV leidingen. Maar volgens hun was het onmogelijk om een CV leiding met een buigijzer te buigen en ik moest toch echt knietjes gebruiken als ik een bocht wou maken. Ik heb daarna thuis nog even naar de gebogen leidingen van mijn cv installatie gekeken en gedacht "Dit is dus door een tovenaar gedaan!"
- marcel-van-der-laan
- Bezoeker
- broem
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 1
- merijn
- Senior lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 sept 2007 16:30 #7
door merijn
Beantwoord door merijn in topic Buigijzer
Beste Lefty
De buis die je wil buigen is dat wel dunwandige 15m/m gegalvaniseerde
CV buis. Of wil je mischien 3/8" vlampijp buigen deze buis word ook wel
voor CV installaties gebruikt maar dan word de CV installatie in elkaar
gelast of gefit. Trouwens 3/8" is bij benadering 15 m/m.Deze vlampijp
word roodgloeiend gestookt en dan tussen de bankschroef gebogen(vroeger tenminste).Als het daadwerkelijk dunwandige CV buis is kun je
de buigblokgeleidingen invetten dit helpt wel eens.
Succes en veel sterkte
Guppy
De buis die je wil buigen is dat wel dunwandige 15m/m gegalvaniseerde
CV buis. Of wil je mischien 3/8" vlampijp buigen deze buis word ook wel
voor CV installaties gebruikt maar dan word de CV installatie in elkaar
gelast of gefit. Trouwens 3/8" is bij benadering 15 m/m.Deze vlampijp
word roodgloeiend gestookt en dan tussen de bankschroef gebogen(vroeger tenminste).Als het daadwerkelijk dunwandige CV buis is kun je
de buigblokgeleidingen invetten dit helpt wel eens.
Succes en veel sterkte
Guppy
- houthuijsen
- Bezoeker
30 sept 2007 16:53 #8
door houthuijsen
Beantwoord door houthuijsen in topic Buigijzer
Er is wel degelijk verschil tussen een buigijzer voor koperen buis of ijzeren buis.
Het buigijzer voor ijzeren buis heeft een geleide rol, en die voor koper een vaste geleider.
Als je een buigijzer hebt zonder geleide rol dan is het een oplossing om de geleider in te vetten.
Zorg dat je het gedeelte van de buigtang waar de haak aanzit altijd op de grond hebt staan en ga dan buigen met het gedeelte waar de geleider opzit.Soms gaat de pijp door de buigtang slippen waardoor je bocht gaat rimpelen dat kan je oplossen door een griptang op de buis te klemmen direct voor de haak.
Sukses
Het buigijzer voor ijzeren buis heeft een geleide rol, en die voor koper een vaste geleider.
Als je een buigijzer hebt zonder geleide rol dan is het een oplossing om de geleider in te vetten.
Zorg dat je het gedeelte van de buigtang waar de haak aanzit altijd op de grond hebt staan en ga dan buigen met het gedeelte waar de geleider opzit.Soms gaat de pijp door de buigtang slippen waardoor je bocht gaat rimpelen dat kan je oplossen door een griptang op de buis te klemmen direct voor de haak.
Sukses
- amdusias
- Bezoeker
30 sept 2007 18:27 #9
door amdusias
Beantwoord door amdusias in topic Buigijzer
ik zelf heb zn eentje zonder geleiderol , en kan er prima alle buizen mee buigen , qwestie van kracht denk ik dan maar .
zelf zet ik 1 deel op de grond zodat ik bijde handen kan gebruiken om de buis te buigen .
types trouwens dat ze bij een bouwmarkt direct zeggen dat ke knietjes moet gebruiken .... marketing he... F*ckers.
zelf zet ik 1 deel op de grond zodat ik bijde handen kan gebruiken om de buis te buigen .
types trouwens dat ze bij een bouwmarkt direct zeggen dat ke knietjes moet gebruiken .... marketing he... F*ckers.
- Cor-Klus
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 sept 2007 22:08 #10
door Cor-Klus
Was getekend
Beantwoord door Cor-Klus in topic Buigijzer
Denk niet dat het marketing is, meestal is het gewoon onwetendheid. Kan mij eigenlijk niet meer herinneren wanneer ik eens goed advies heb gekregen bij de DHZ bouwmarkt. Maar ff back on topic.
Alle waar voor zijn geld, met een goedkoper buigijzer van de bouwmarkt is het altijd moeilijker om een goede bocht te krijgen. Niet alleen kwa kracht maar ook de bocht zelf. Pas wanneer je zowel met een goedkoop als met een duur buigijzer gewerkt hebt zal je het verschil kennen. Misschien is het zelfs beter om voor een paar bochten een ijzer te huren. Beter geld uitgeven om tijdelijk een goed stuk gereedschap te gebruiken dan met veel ergenis een nieuw stuk pisbakken staal in je schuur te hangen.
Alle waar voor zijn geld, met een goedkoper buigijzer van de bouwmarkt is het altijd moeilijker om een goede bocht te krijgen. Niet alleen kwa kracht maar ook de bocht zelf. Pas wanneer je zowel met een goedkoop als met een duur buigijzer gewerkt hebt zal je het verschil kennen. Misschien is het zelfs beter om voor een paar bochten een ijzer te huren. Beter geld uitgeven om tijdelijk een goed stuk gereedschap te gebruiken dan met veel ergenis een nieuw stuk pisbakken staal in je schuur te hangen.
Was getekend
Tijd voor maken pagina: 0.239 seconden