- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gereedschap
- verstek zagen
verstek zagen
- Ralan
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
05 okt 2007 20:15 #1
door Ralan
verstek zagen werd gestart door Ralan
wie kan mij vertellen waar mee je de mooiste verstek hoeken kan zagen heb eerst geprobeerd met een houten verstekbakje dat vond ik niet netjes, daarna met een metabo afkortzaag en dat vond ik ook niet van die kwaliteit die ik stel hoe doen jullie het.
Hans
Hans
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- laura19
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
05 okt 2007 20:37 #2
door laura19
Aut viam inveniam aut faciam
Beantwoord door laura19 in topic verstek zagen
Wat is er mis met je resultaat?
- Ralan
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
05 okt 2007 20:52 #3
door Ralan
Beantwoord door Ralan in topic verstek zagen
de hoeken zijn op 45 graden niet mooi terwijl er in mij ogen weinig mis kan gaan met een electrisch afkortzaag. met de hand kan ik er nog wat bij in komen
Hans
Hans
- laura19
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
05 okt 2007 22:23 #4
door laura19
Beantwoord door laura19 in topic verstek zagen
Het hang er bij een electrische zaag ook van af hoeveel het zaagblad kan bewegen en of de instelling op je machine echt wel overeenkomt op 45°.
Heb dit probleem ook gehad bij mezelf. Controleer eens de graad van het verstek dat je gezaagd hebt.
Heb dit probleem ook gehad bij mezelf. Controleer eens de graad van het verstek dat je gezaagd hebt.
- Bernardo
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
05 okt 2007 22:45 #5
door Bernardo
Ik ben niet goed maar ook niet gek
Beantwoord door Bernardo in topic verstek zagen
Bedoel je met 45 graden niet precies 45 graden of lelijke randen en wat ben je in verstek aan het zagen ?
Persoonlijk vind ik dat het mooiste resultaat gehaald wordt met hand verstekzagen. Je hebt volledige controle over het zagen. Met elektrisch gaat het vaak te snel en voordat je het weet ben je er dus al door heen. Tegenwoordig doe ik het met een verstektafel waarbij de schrobzaag vast zit in het frame. Dikkere en verstek zagen over een lange afstand doe ik met de Basic Festool tafel, de circelzaag kan je daarbij zeer nauwkeurig in de gewenste hoek plaatsen. Maar bij elke verstek 2 en liefst 3 keer controleren of je op de juiste plek begint en evt. een proefstukje maken.Wouter2007-10-06 00:46:21
Persoonlijk vind ik dat het mooiste resultaat gehaald wordt met hand verstekzagen. Je hebt volledige controle over het zagen. Met elektrisch gaat het vaak te snel en voordat je het weet ben je er dus al door heen. Tegenwoordig doe ik het met een verstektafel waarbij de schrobzaag vast zit in het frame. Dikkere en verstek zagen over een lange afstand doe ik met de Basic Festool tafel, de circelzaag kan je daarbij zeer nauwkeurig in de gewenste hoek plaatsen. Maar bij elke verstek 2 en liefst 3 keer controleren of je op de juiste plek begint en evt. een proefstukje maken.Wouter2007-10-06 00:46:21
- Bob-the-builder
- Bezoeker
06 okt 2007 08:05 #6
door Bob-the-builder
Beantwoord door Bob-the-builder in topic verstek zagen
Ik gebruik meestal een verstekzaag van Ulmia.
Die is heel precies.
Rustig zagen helpt ook om een mooi verstek te krijgen.
Niet duwen, maar de zaag het werk laten doen.
Niet mooi sluitende verstekken kan je met een beitel bijwerken.
Een andere manier is om een verstek te schaven.
Eerst tot vlak bij het lijntje zagen, en daarna de rest schaven met behulp van een futselplankje.
Hoe je een futselplankje moet maken, kun je hier vinden.Bob the builder2007-10-06 17:41:58
Die is heel precies.
Rustig zagen helpt ook om een mooi verstek te krijgen.
Niet duwen, maar de zaag het werk laten doen.
Niet mooi sluitende verstekken kan je met een beitel bijwerken.
Een andere manier is om een verstek te schaven.
Eerst tot vlak bij het lijntje zagen, en daarna de rest schaven met behulp van een futselplankje.
Hoe je een futselplankje moet maken, kun je hier vinden.Bob the builder2007-10-06 17:41:58
- Bernardo
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
06 okt 2007 11:17 #7
door Bernardo
Beantwoord door Bernardo in topic verstek zagen
Ja precies BOB zo'n tafeltje heb ik ook en idd rustig en met beleid zagen en goed blijven kijken waar je snede uithangt.
- bever
- Senior lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
08 okt 2007 07:03 #8
door bever
j.beverwijk
Beantwoord door bever in topic verstek zagen
je kunt verstekken ook knippen met een verstekknipper , een lijsten maker gebruikt dit, dan krijg je zuivere kanten die nauwkeurig aan sluiten.
j.beverwijk
- Ralan
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
08 okt 2007 07:18 #9
door Ralan
Beantwoord door Ralan in topic verstek zagen
het geraamte wat ik moest maken was van Merantie 19 x 68 mm maar ik ben er wel achter dat je dit soort dingen dus alleen op een hele goede verstekbak kan doen en niet denken ik doe dit even want voor deze klus had ik een KGS255 van een vriend geleend. ik zat te denken om de Bocsh afkort zaag te kopen maar als ik vermoed dat de hoeken er dan net zo uit zien als nu dat ik dan maar even verder spaar voor de afkort-trekzaag Kapex van festo
Hans
Hans
- amdusias
- Bezoeker
08 okt 2007 15:41 #10
door amdusias
Beantwoord door amdusias in topic verstek zagen
idd , alleen de duurder (radiaal)afkortzagen , kun je mooi verstekken mee zagen .
ik zelf ook een goedkope , gewoon voor de heb , maar kan er eigelijk niet gek veel mee , dan alleen wat ruige zaag werk
als ik netjes moet aftimmeren neem ik de afkortzaag van mn werk mee ..
het heeft blijkbaar echt wel een reden waarom dergelijke machines duurder zijn..
ik zelf ook een goedkope , gewoon voor de heb , maar kan er eigelijk niet gek veel mee , dan alleen wat ruige zaag werk
als ik netjes moet aftimmeren neem ik de afkortzaag van mn werk mee ..
het heeft blijkbaar echt wel een reden waarom dergelijke machines duurder zijn..
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden