FANtv-nl-logo-mobile

Welke kettingzaag?

• Sjeffieke
  • Sjeffieke's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
09 nov 2007 16:16 #1 door Sjeffieke
Welke kettingzaag? werd gestart door Sjeffieke
Ben op zoek naar een nieuwe kettingzaag. Deze moet dienen voor 2 á 3 keer per maand mee te zagen, direct een volle dag. Verschillende types hout, zowel steendroog als vers.

Nu heb ik al ff lopen zoeken en kom ik op 2 merken terecht.

McCulloch promac 10-46 46 cc, 2.4 kW, 4.7 kg € 420.00

shindaiwa 389S 38.9 cc, 2.0 kW, 4.4 kg € 460.00

Welke zou ik volgens jullie moeten kopen? Voor en nadelen?

Alvast bedankt voor de reactie's

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

• GJC
  • Bezoeker
  • Bezoeker
09 nov 2007 16:36 #2 door GJC
Beantwoord door GJC in topic Welke kettingzaag?
Ik heb er geen verstand van. Sterker nog, ik heb er zelfs nog nooit een in mijn handen gehad.

Als leek laat ik er dus even wat overwegingen op los.

Wat ga je doen? Bij veel zijwaarts werk (bomen rooien) lijkt het me prettig als het gewicht zo laag mogelijk is.
Als je veel liggend hout wilt doen kan een beetje extra gewicht weleens handig zijn (de zaag het werk laten doen). Natuurlijk is 3 ons niet veel, maar als je er de hele dag mee staat........
Op dit soort bedragen is 40 euro verschil natuurlijk niets. Dus de prijs moet je gewoon vergeten.
Cilinderinhoud en vermogen? Een kleinere inhoud zou kunnen duiden op een lager brandstofverbruik, tenzij het ding weer in verhouding erg hard moet werken. Zie het als 200 km/u willen rijden met een 50cc motortje.

Het zou me nog niet eens verbazen als de ketting de doorslag geeft, maar daar heb ik geen kijk op.

• Sjeffieke
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
09 nov 2007 16:52 #3 door Sjeffieke
Beantwoord door Sjeffieke in topic Welke kettingzaag?
het betreft vooral liggend zagen, het neerhalen doet de natuur vooral.

de mcculloch heeft een zaagblad van 45 cm, vering als trillingsdemper
shindaiwa heeft een zaagblad van 40 cm, rubberblokken als trillingsdemper.

Beide zijn uitgerust met een .325" ketting.

Persoonlijk ben ik niet echt voor een 45 cm zaagblad maar als het merk qualitatief beter is dan valt er natuurlijk nog mee te leven.

Lees meer
10 nov 2007 07:03 #4 door Ralan
Beantwoord door Ralan in topic Welke kettingzaag?
Ik denk dat het net zo is als met alle andere gereedschap waar naar je geld. Ik zelf heb vroeger gewerkt met een Husqvarna maar had de mogelijkheid om deze te gebruiken van een familielid die boomchirurg was en die prijsde de machine de hemel in maar een scherpe zaag is ook van wezenlijk belang

Hans

• Toon
  • Bezoeker
  • Bezoeker
10 nov 2007 17:58 #5 door Toon
Beantwoord door Toon in topic Welke kettingzaag?
Misschien zit hier iets voor je tussen?

• Sjeffieke
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
18 nov 2007 15:50 #6 door Sjeffieke
Beantwoord door Sjeffieke in topic Welke kettingzaag?
ok,

ff updaten, heb me een shindaiwa 446s aangeschaft.

de mcculloch heb ik links laten liggen omwille van enkele redenen.

eerst en vooral omdat ik al bij enkele winkels gehoord had dat ze ervan afgestapt waren, omwille van de mindere kwaliteit en de invoerder zelf al niet meer tevreden was van de geleverde kwaliteit.
Ander negatief punt van de mcculloch was dat het een kunststof handgreep vooraan had die in je handen knelde.
En leek me ergens uit balans.

Ben dan maar voor de shindaiwa gegaan en een type zwaarder. Het zwaardere type lag me net iets beter in de hand en is perfect uitgebalanseerd voor mij.

Bij een kettingzaag blijft voor mij natuurlijk de zaak, beter kwaliteit dan brol kopen, brol kopen en kwetsuren oplopen omwille van een slechte werking ga ik nu ff niet risceren met een kettingzaag.

Zagen is pas voor komend weekend en dan kan ik ze direct op de proef stellen. Of jullie moeten natuurlijk niet willen weten of ze het een hele dag volhoud

Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden