FANtv-nl-logo-mobile

nieuwe frees

• MrsJones
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
05 dec 2007 22:32 #1 door MrsJones
nieuwe frees werd gestart door MrsJones
Ik ben me aan het orienteren voor de aankoop van een nieuwe bovenfrees.
De machine zal een groot deel van de tijd onder een freestafel verblijven, verder moet er een 8 en 12 mm spantang in kunnen, een goede en precieze hoogte instelling hebben en een goede mogenlijkheid voor stofafzuiging is ook een must.

Na het nodige gesurf heb ik een voorlopige top 3
De Festool OF 1400, ben zeer tevreden over mijn andere festool machines, en komt in testen vaak als winnaar uit de bus. Alleen de prijs is minder...
De bosch GMF 1400 CE , dit concept is in Europa nog niet echt bekend. Lijkt mij een geval van "best of both worlds" of zie ik wat over het hoofd?
De Triton TRA001, vooral onder een freestafel schijnt dit 2400 W 3.5 pk monster niet te kloppen. Over de kwaliteiten als inval frees zijn de "ervarings deskundigen" nogal verdeeld. De een vind hem te lomp en zwaar terwijl de ander er juist lyrisch over is...

Of zijn er andere types die ik over het hoofd heb gezien, die juist een specifieke eigenschap hebben die andere machines missen of juist de ideale combi zijn tussen inval en onder freestafel machine zijn?

Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06 dec 2007 05:37 #2 door Ralan
Beantwoord door Ralan in topic nieuwe frees
Ik kan geen oordeel geven over de machines die jij noemt. Ik gebruik sinds kort een POF 1400 ik heb deze aangeschaft om het freezen onder de knie te krijgen en als ik hem wel regelmatig zou gebruiken. Ik gebruik hem nu regelmatig dat ik besloten heb om eens te gaan kijken voor een andere die wat compacter is want vind het motorhuis wel heel kolosale en niet fijn als je wat fijner en preciecer wilt werken

Lees meer
06 dec 2007 14:39 #3 door Ton-Wegman
Beantwoord door Ton-Wegman in topic nieuwe frees
De bovenfrees die van absolute kwaliteid is en voldoet aan jouw beschrijving, is de CMT 1E.

Zie dit .

Maar omdat je de Festool frees al duur vind, volgens mij zo'n 450 euro als ik het goed heb, is de prijs van die machine veel te veel; 639,00.

Mindere maar alsnog goede machines heb je van Dewalt, Hitache en Makita.
Kijk eens op deze site .

PS: Als de machine toch de meeste tijd als tafelfrees functioneerd, waarom koop je dan geen zelfaangedreven stationaire tafelfrees?
Heb eens op marktplaats gekeken, maar daar staan genoeg goede en mooie machines op. Tweedehans voor de prijs van een nieuwe bovenfrees.Ron3212007-12-06 18:14:33

• MrsJones
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
06 dec 2007 23:41 #4 door MrsJones
Beantwoord door MrsJones in topic nieuwe frees
De CMT frees kende ik nog niet, helaas wil het PDF bestandje met de specs niet openen, en 693 is idd een beetje te veel. De OF 1400 kost inclusief btw al 546 euro ...

Uiteraard zou ik het liefste een stationaire frees en een aparte boven frees willen hebben maar helaas heb ik daar het budget niet voor.
Mijn huidige frees voldoet niet meer aan mijn eisen, en behalve dat ie veel tijd onder een freestafel moet werken, zijn er nog genoeg klusjes die om een invalfrees vragen.
Ook heb ik niet al te veel ruimte en de vrije ruimte die ik heb is al min of meer gereserveerd voor een nieuw te bouwen grote multi functionele werkbank/montage tafel waarin ik oa een freestafel wil verwerken.

De Triton valt overigens af, lijkt mij als invalfrees toch te lomp.

Voor de "Festoolies" onder ons, het schijnt dat er een OF 2200 3,25 PK aankomt zie dit .Ron3212007-12-07 07:10:36

Lees meer
07 dec 2007 08:28 #5 door Ton-Wegman
Beantwoord door Ton-Wegman in topic nieuwe frees

Bij mij deed ie het wel, ziehier:

Technische specificatie

• Solide, precies, betrouwbaar en eenvoudig in te

stellen

• Variabel toerental met schokvrije softstart

• Lange en accurate parallelgeleider met micrometerafstelling

• Precisie diepteregelstop

• Vermogen 2.000 Watt

• Toerental 8.000-20.000 o.p.m.

• Diepteaanslag 80 mm

• Spantangdiameter Ø6-12,7mm

• Gewicht 5.1 kg.

Standard uitrusting

• Rechte parallelgeleider met nauwkeurige

afstelling voor een correcte positionering

• Stofafzuigmondstuk

• Geleide-ring

• Sleutel

• Ø8 en Ø12mm spantang

• Ø12mm groeffrees 911.620.11

• 12 maanden fabrieksgarantie

Wereldwijde technische ondersteuning

Spantangen voor

CMT1E

796.860.00 D = 6 mm

796.864.00 D = 6.35 mm

796.880.00 D = 8 mm

796.895.00 D = 9.5 mm

796.900.00 D = 10 mm

796.920.00 D = 12 mm

796.927.00 D = 12.7 mm

Manus van Alles2007-12-07 11:29:52

Lees meer
09 dec 2007 06:15 #6 door Taccano
Beantwoord door Taccano in topic nieuwe frees
de cmt frees is een boven frees van dewalt met een andere stikker erop dus voor gegegens zie de dewalt.nl
De of 2200 ken ik niet. Misschien dat in amerika waar de site vandaan komt door een andere netspanning ze op een ander vermogen uitkomen en/ of zij rekenen veel in HorsePower dus misschien een verkeerde omrekening?
De of2000 van festool is zeer zware maar stabiele freest ik maak er zelfs bossing panelen mee beitel diameter +/-90mm (op een freestafel natuurlijk) Wil je dit in de toekomst ook gaan doen dan is de of1400 echt te licht ,maar ga je bijvoorbeeld hoekverbinding van bladen uitfrezen dan is de 1400 ok
kortom let op de materialen die je bewerkt en de diameters van de beitels die je gebruikt veel succes
groeten marcelm. heemels2007-12-09 09:26:30

• MrsJones
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
09 dec 2007 21:54 #7 door MrsJones
Beantwoord door MrsJones in topic nieuwe frees
Hey Marcel, zou de OF1400 wel sterk genoeg zijn voor het maken van paneeldeurtjes voor bv keukenkastjes?
Hiervoor gaat de frees in de toekomst zeker ingezet worden.

De Of 2000 wordt al langer in de USA verkocht ($430,- !!! wel zonder systainer en toebehoren, tegenover de 730/771 euro die wij moeten lappen en die Yanks maar klagen dat Festool zo duur is).
Ik vermoed dat de OF 2200 een 2200 watt versie is die in plaats gaat komen van de OF 2000.
Nog even wachten totdat Festool de noviteiten voor 2008 bekend maakt...

Lees meer
15 dec 2007 15:32 #8 door Taccano
tja in Amerika hoor je vaker dat er de prijzen gunstiger zijn maar het geld wat ik heb neer geteld voor de frees vindt ik het echt wel waard.

de bossing paneel is eigenlijk het midden vlak voor een paneel deurtje
de bossing is dan de schuine of geprofileerde kant van het paneel die dan weer in een soort raamwerkje valt.

ga je dus deze bossing frezen dan frees je met een behoorlijk grote beitel en je neemt veel materiaal weg. Je hebt dan echt vermogen nodig.
Ook het toerental moet dan omlaag !!

wat je eventueel dan wel kun met een lichtere frees machine is in meerdere stappen frezen zo beperk je de afname .natuurlijk moet je vel blijven frezen met een laag toerental

bij het frezen van paneel deuren kom je er ook niet onderuit om de frees in een tafel te bouwen deze handelingen moet je niet uit de hand uitvoeren...!m. heemels2007-12-15 18:36:48

Lees meer
19 dec 2007 20:11 #9 door fascinatio
Beantwoord door fascinatio in topic nieuwe frees
de Black Decker Bovenfrees XTW1500EKA (1600 Watt) kent 3 spantangen voor frezen met een diameter tot 12 mm

deze is een stuk goedkoper.

Lees meer
20 dec 2007 17:28 #10 door Taccano
tja als je hem zelden gebruikt geef ik je gelijk maar voor mijn werk heb ik een wat stabielere frees nodig
Je moet goed letten op de lagering door de grote frezen komen hier grote krachten op te staan tevens heb je het zogenanaamde op genomen vermogen en afgegeven vermogen bij iedere machine scheelt dit natuurlijk . Maar de grote van het AFGEGEVEN vermogen is zeer van belang want :
het koppel van de machine (kracht)= het vermogen / toerental

er zijn altijd goedkopere oplossingen maar zorg naar mijn mening dat je het juiste gereedschap voor het werk wat je ermee doet.

Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden