- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gereedschap
- inrichting werkplaats
inrichting werkplaats
- Ralan
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
30 dec 2007 17:15 #1
door Ralan
inrichting werkplaats werd gestart door Ralan
ik ben vandaag met mij buren over een gekomen dat ik mij schuur mag verbreden dat houdt in dat ik hem 5,5 meter breed mag maken en zo 2,5 breed nu ben ik aan het tekenen geslaagd om een indeling te maken maar ben benieuwd naar hoe jullie je werkplaats hebben ingericht met open kasten of lade vast werkbank of een losse
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- Cees-Schenkel
- Bezoeker
30 dec 2007 17:50 #2
door Cees-Schenkel
Beantwoord door Cees-Schenkel in topic inrichting werkplaats
mijn hobby ruimte is iets groter.
mijn werkbank is bv 4,80 x 120 bij 92 cm hoog, daar onder heb ik een aantal lade waar ik onderandere mijn tackers in bewaar.
aan de muur heb ik een plankenkast waar ik mijn (festool) handgereedschap in bewaar, dit ziin containers met een vaste plaats
ooit is er hier ook een topic geweest waar dit onderwerp aan de orde was
Cees
mijn werkbank is bv 4,80 x 120 bij 92 cm hoog, daar onder heb ik een aantal lade waar ik onderandere mijn tackers in bewaar.
aan de muur heb ik een plankenkast waar ik mijn (festool) handgereedschap in bewaar, dit ziin containers met een vaste plaats
ooit is er hier ook een topic geweest waar dit onderwerp aan de orde was
Cees
- Ralan
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 dec 2007 18:12 #3
door Ralan
Beantwoord door Ralan in topic inrichting werkplaats
ik zal eens zoeken
- Cees-Schenkel
- Bezoeker
30 dec 2007 18:43 #4
door Cees-Schenkel
Beantwoord door Cees-Schenkel in topic inrichting werkplaats
gereedschap- gereedschap ophangen
er missen nu wat plaatjes
ik zal morgen wat plaatjes schieten, moet toch werken........
Cees
er missen nu wat plaatjes
ik zal morgen wat plaatjes schieten, moet toch werken........
Cees
- Ralan
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 dec 2007 19:22 #5
door Ralan
ik wil minimaal een afkortzaag plaatsen verder denk ik er aan om een Walko werkbank aan te schaffen maar ben benieuwd hoe jullie het doen. ik wil voornamelijk klein meubels gaan maken aangezien ik niet de ruimte heb om grote platen te zagen dus die laat ik al op maat zagen
- MrsJones
- Junior Lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
30 dec 2007 21:40 #6
door MrsJones
Beantwoord door MrsJones in topic inrichting werkplaats
Helaas heb ik maar een kleine werkschuur.
Als ik nu grote panelen moet zagen en het weer is te slecht om het buiten te doen leg ik balkjes op de vloer waarop ik het paneel leg en vervolgens met de festool en geleiderail alles precies op maat zaag.
Zodra ik wat meer tijd heb ga ik een grote beuken werkbank maken, met oa ingebouwde freestafel, moet het idee nog verder uitwerken maar dat komt goed.
Overigens heb ik mijn dure electrische spullen in de kelder staan,ten eerste omdat mijn losstaande werkhok veel inbraakgevoeliger is en de kelder is ook stukken droger.
Als ik jou was zou ik voor gesloten kasten met onderin lades gaan, niet alleen oogt het opgeruimder maar houdt het stof ook enigzins tegen.
Wat werkbanken betrefd gaat mijn voorkeur uit naar een op persoonlijke wensen gebaseerd model. Zoals je al aangaf wil je meubels maken en een werkbank is dan natuurlijk een geweldig project waar je veel van leert. Op het internet zijn ook tal van voorbeelden te vinden van hoe een afkortzaag in een werkbank is geintregeerd, met geleiding, zaagstops enz.
Succes ermee
Als ik nu grote panelen moet zagen en het weer is te slecht om het buiten te doen leg ik balkjes op de vloer waarop ik het paneel leg en vervolgens met de festool en geleiderail alles precies op maat zaag.
Zodra ik wat meer tijd heb ga ik een grote beuken werkbank maken, met oa ingebouwde freestafel, moet het idee nog verder uitwerken maar dat komt goed.
Overigens heb ik mijn dure electrische spullen in de kelder staan,ten eerste omdat mijn losstaande werkhok veel inbraakgevoeliger is en de kelder is ook stukken droger.
Als ik jou was zou ik voor gesloten kasten met onderin lades gaan, niet alleen oogt het opgeruimder maar houdt het stof ook enigzins tegen.
Wat werkbanken betrefd gaat mijn voorkeur uit naar een op persoonlijke wensen gebaseerd model. Zoals je al aangaf wil je meubels maken en een werkbank is dan natuurlijk een geweldig project waar je veel van leert. Op het internet zijn ook tal van voorbeelden te vinden van hoe een afkortzaag in een werkbank is geintregeerd, met geleiding, zaagstops enz.
Succes ermee
- Ton-Wegman
- Senior lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
31 dec 2007 09:41 #7
door Ton-Wegman
Beantwoord door Ton-Wegman in topic inrichting werkplaats
Ik ben maar een eenvoudige amateur-hobbyist-houtbewerker-snijder-draaier- en meubelmaker en heb een hokje van 6 bij 3 meter. Heb daar twee werkbanken in staan. De grootste is zo'n 4,5 meter lang en daar heb ik mijn zaagtafel, stationaire bandschuurmachine, kolomboor en afkortzaag op staan. Deze machines nemen ongeveer de helft van de beschikbare ruimte in. Ik werk voornamelijk met planken en plaatwerk kleiner dan 1,5 meter lang, dus het zo vlak naast elkaar plaatsen van de machines lukt net. Bij langere planken zet ik de zaagtafel op een verrijdbaar wagentje. De andere machines staan vastgeklonken op de werkbank. Ik heb het zo ingericht dat ik ook met de afkortzaag lange planken kan zagen. Dan moet ik wel de tafel van de kolomboor of omhoog doen of naar achteren draaien. de overige lengte van de werkbank gebruik ik voor constructie en lijmwerk. Daarboven heb ik ook enkele planken opgehangen, de bovenste net zo hoog dat ik er net bij kan. Daar staan dus spullen op die ik niet vaak gebruik. doosjes schroeven, schuurpapier e.d. Op de onderste plank liggen mijn Handschaven en ook bussen lijm e.d. Mijn andere handgereedschap hang ik op op de achterwand, zodat het mooi overzichtelijk en zo voor het grijpen hangt. Mijn electrische handgereedschap berg ik altijd op in een nis in de muur. Mijn vlak en vandiktebank heb ik trouwens op een paar kisten gezet vlakbij de werkbank
De werkbank heeft zoals eerder gezegt afmetingen van 4,5 bij 70 bij 95 cm (LxBxH) Ik heb hem zelf gebouwd zodat ik hem naar persoonlijke wensen kon inrichten. Fabrieksmatig gebouwde banken van dat formaat kosten een fortuin, ik was maar 80 euro kwijt, voornamelijk aan het plaatwerk en de ijzerwaren.
Als je wilt kan ik wel wat foto's sturen?
De werkbank heeft zoals eerder gezegt afmetingen van 4,5 bij 70 bij 95 cm (LxBxH) Ik heb hem zelf gebouwd zodat ik hem naar persoonlijke wensen kon inrichten. Fabrieksmatig gebouwde banken van dat formaat kosten een fortuin, ik was maar 80 euro kwijt, voornamelijk aan het plaatwerk en de ijzerwaren.
Als je wilt kan ik wel wat foto's sturen?
- Frantic41
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
31 dec 2007 12:20 #8
door Frantic41
Heb ff zitten zoeken maar kan zo snel niets vinden... ALs je wat links hebt dan graag.
Beantwoord door Frantic41 in topic inrichting werkplaats
wurzel schreef : . Op het internet zijn ook tal van voorbeelden te vinden van hoe een afkortzaag in een werkbank is geintregeerd, met geleiding, zaagstops enz.
Heb ff zitten zoeken maar kan zo snel niets vinden... ALs je wat links hebt dan graag.
- Geoffrey
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
31 dec 2007 12:47 #9
door Geoffrey
Beantwoord door Geoffrey in topic inrichting werkplaats
ik heb zelf helaas geen ruimte meer , voor zo'n
ding
.Ron3212008-01-01 09:50:36
- Ralan
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
31 dec 2007 17:45 #10
door Ralan
ik had het plan opgevat om 2 L profielen te nemen van ijzer en de stationaire machine door over te laten schuiven zodat als je lang hout wilt zagen dat het ook gaat. Maar volgens mij is de inrichting van mij werkplaats een eeuwige strijd om de juiste indeling te vinden het zelfde geld voor de juiste gereedschapkist
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden