- Ontvangen bedankjes 0
- FANtv
- Forum
- KLUS
- Gereedschap
- verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
- Ralan
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
01 jan 2008 14:58 #1
door Ralan
verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank werd gestart door Ralan
hallo,
wie kan mij uitleggen het verschil tussen de Vlakbank en Vandiktebank heb dit ooit in een grijs verleden geweten maar ben het kwijt en ben gewoon benieuwd
wie kan mij uitleggen het verschil tussen de Vlakbank en Vandiktebank heb dit ooit in een grijs verleden geweten maar ben het kwijt en ben gewoon benieuwd
Gelieve Inloggen om deel te nemen aan het gesprek.
- broem
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 1
01 jan 2008 15:38 #2
door broem
Het opvolgen van het advies mijnerzijds is geheel voor uwer risico.
Beantwoord door broem in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
Bij de vandiktebank wordt het hout automatisch doorgevoerd en aan de bovenzijde geschaafd.
Bij de vlakbank moet je het hout zelf doorvoeren en schaaft de machine aan de onderkant.
Je moet het afvoerblad wel op de juiste hoogte instellen.
Bij de vlakbank moet je het hout zelf doorvoeren en schaaft de machine aan de onderkant.
Je moet het afvoerblad wel op de juiste hoogte instellen.
Het opvolgen van het advies mijnerzijds is geheel voor uwer risico.
- Ton-Wegman
- Senior lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
01 jan 2008 16:14 #3
door Ton-Wegman
Beantwoord door Ton-Wegman in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
Hansalmere,
het verschil van de beide machines zit hem, ondanks dat het allebei schaafmachines zijn, toch in de funties.
De vlakbank heeft als functie om planken gelijkmatig vlak en haaks te schaven.
de vandikte bank heeft als funtie planken en balken gelijkmatig op dikte/breedte te schaven, naar gelang de situatie.
Voor het recht schaven van ruw hout heb je eerst de vlakbank nodig. Laten we uitgaan van een enkelzijdige schaafmachine. met de vlakbank schaaf je een zijkant het bovenoppervlak volkomen vlak en haaks aan elkaar. het is belangrijk dat deze oppervlakken echt perfect vlak en haaks zijn, omdat oneffenheden bij het door de vandiktebank halen worden versterkt. Het hout wordt bij een vandiktebank namelijk met doorvoerrollen tegen de schaafbeitels geduwd. Zit er in het oppervlak een buts of deuk, dan duiken de rollers ook in het gat met als resultaat dat het gat of de deuk aan de geschaafde zijde exact gekopieerd is.
dit zijn zo'n beetje de grootste verschillen.
het verschil van de beide machines zit hem, ondanks dat het allebei schaafmachines zijn, toch in de funties.
De vlakbank heeft als functie om planken gelijkmatig vlak en haaks te schaven.
de vandikte bank heeft als funtie planken en balken gelijkmatig op dikte/breedte te schaven, naar gelang de situatie.
Voor het recht schaven van ruw hout heb je eerst de vlakbank nodig. Laten we uitgaan van een enkelzijdige schaafmachine. met de vlakbank schaaf je een zijkant het bovenoppervlak volkomen vlak en haaks aan elkaar. het is belangrijk dat deze oppervlakken echt perfect vlak en haaks zijn, omdat oneffenheden bij het door de vandiktebank halen worden versterkt. Het hout wordt bij een vandiktebank namelijk met doorvoerrollen tegen de schaafbeitels geduwd. Zit er in het oppervlak een buts of deuk, dan duiken de rollers ook in het gat met als resultaat dat het gat of de deuk aan de geschaafde zijde exact gekopieerd is.
dit zijn zo'n beetje de grootste verschillen.
- sam1
- Junior Lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
02 jan 2008 05:34 #4
door sam1
Beantwoord door sam1 in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
Als je mooie vlakke planken wilt waar bij de beide zijden parallel aan elkaar zijn, dan heb je dus beide nodig! De vlakbank kan heel goed een mooie vlakke kant maken, maar niet twee zijden parallel aan elkaar. De vandikte bank is net andersom. Gelukkig heb je veel machines waar beide functies in zitten.
- Ralan
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
02 jan 2008 07:29 #5
door Ralan
Beantwoord door Ralan in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
oke dan ben ik benieuwd als er hier klussers zijn die zoiets gebruiken. want aangezien ik mij werkplaats op het nieuw aan het indelen ben is het handig om met zulke machines rekening te houden mits je ze ook gebruik
- Joann
- Junior Lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
02 jan 2008 09:02 #6
door Joann
Verwijderd.
Beantwoord door Joann in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
Ik heb een Susemihl vlak-vandikte combinatie.
Daaronder heb ik wielen gemaakt, zodat het geheel verrijdbaar is i.v.m. de noodzakelijke werkruimte.
Je hebt ca. 2 meter aanvoerruimte nodig en ca. 2 meter afvoerruimte.
Ik voer af door de deur naar buiten omdat er in de schuur te weinig plaats is.
Bij langere werkstukken heb je natuurlijk meer ruimte nodig en bij kleinere werkstukken minder.
Daaronder heb ik wielen gemaakt, zodat het geheel verrijdbaar is i.v.m. de noodzakelijke werkruimte.
Je hebt ca. 2 meter aanvoerruimte nodig en ca. 2 meter afvoerruimte.
Ik voer af door de deur naar buiten omdat er in de schuur te weinig plaats is.
Bij langere werkstukken heb je natuurlijk meer ruimte nodig en bij kleinere werkstukken minder.
Verwijderd.
- Ton-Wegman
- Senior lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
02 jan 2008 16:04 #7
door Ton-Wegman
Ikzelf gebruik de HBM 8" een klein en makkelijk verplaatsbaar vlak en vandikte bankje. Kan 20 cm breedt schaven en kosten ongeveer 300 euro.
De machine is van Chinees makelij en wordt o.a. ook verkocht door Einhell, Kinzo, tendotools, Mafell en Woodstar.
De prijzen van deze machines lopen ver uiteen en sommige merken bieden hem niet aan in Nederland (kinzo en einhell) Deze merken verkopen ze wel in Duitsland en zijn dan inclusief verzendkosten net zo duur als een machine hier.
Sites:
www.scheppach.nl doorlinken naar woodstar
www.baptist.nl doorlinken naar webwinkel houtberking --> schaven
www.buitelaar.nl
www.tendotools.nl
Dit machientje is volgens mij zo'n beetje de goedkoopste wat capaciteit betreftManus van Alles2008-01-02 19:06:08
De machine is van Chinees makelij en wordt o.a. ook verkocht door Einhell, Kinzo, tendotools, Mafell en Woodstar.
De prijzen van deze machines lopen ver uiteen en sommige merken bieden hem niet aan in Nederland (kinzo en einhell) Deze merken verkopen ze wel in Duitsland en zijn dan inclusief verzendkosten net zo duur als een machine hier.
Sites:
www.scheppach.nl doorlinken naar woodstar
www.baptist.nl doorlinken naar webwinkel houtberking --> schaven
www.buitelaar.nl
www.tendotools.nl
Dit machientje is volgens mij zo'n beetje de goedkoopste wat capaciteit betreftManus van Alles2008-01-02 19:06:08
- Ralan
- Onderwerp Auteur
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
02 jan 2008 16:18 #8
door Ralan
Beantwoord door Ralan in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
maar gebruik je hem ook veel want ik kan me nog niet indenken dat het een machine is die je regelmatig gebruikt want de meeste latjes koop je toch op maat
- Geoffrey
- Elite-lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
02 jan 2008 16:34 #9
door Geoffrey
Beantwoord door Geoffrey in topic verschil tussen Vlakbank en Vandiktebank
- Ton-Wegman
- Senior lid
Minder
Lees meer
- Ontvangen bedankjes 0
02 jan 2008 17:00 #10
door Ton-Wegman
Die spaanopvanger gebruik ik niet eens. Ik heb één van die dingen die de spaanopvang moeten ophangen aan het werkvlak er gewoon afgeschroeft en die los in dat beveiligingskastje geduwd. Mischien niet de juiste manier, maar nu hoef je tenmisten niet de hele tijd de geleider op en af te bouwen.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden